پیش بینی کرده بودم کل کابینه پزشکیان رأی اعتماد بگیرد /برخی جریانات مصمم بودند دو وزیر پیشنهادی رأی نیاورد /تندروها زورشان را زدند اما موفق نشدند

شکوری راد تصریح کرد: به نظر من حادترین معضل فعلی دولت آن است که با ترکیب وزرای جدید، توجه ویژه‌ای به مطالبات پرستاران داشته باشد و نیازهای آنان را برآورده کند تا اعتصابات آنان فروکش کرده و دولت بتواند در شرایط آرامی کار خود را شروع کند. فکر می‌کنم هیچ دولتی تا به امروز در روز اول کاری خود با اعتصاب بخشی از کارکنان خود مواجه نبوده است.

پیش بینی کرده بودم کل کابینه پزشکیان رأی اعتماد بگیرد /برخی جریانات مصمم بودند دو وزیر پیشنهادی رأی نیاورد /تندروها زورشان را زدند اما موفق نشدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی شکوری‌راد از اعضای شورای راهبری تشکیل کابینه دولت چهاردهم  در ارزیابی رای اعتماد کامل مجلس دوازدهم به کابینه مسعود پزشکیان گفت: تحلیل من این بود که کل کابینه آقای پزشکیان رأی می‌آورد. علت پیش‌بینی من این بود که آقای پزشکیان با رویکرد وفاق، کابینه را چیده بود و اگر در مجلس یکی از این نامزدها هم رای نمی‌آورد، شکستی در موضوع وفاق بود. به نظر من انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای بود که احساس شد تدبیری در آن وجود دارد که افزایش رقابتی شکل بگیرد. اگر این مصالحه نانوشته در انتخابات را بپذیریم، یکی از وجوه آن همین کابینه وفاق ملی بود. به این معنا که یک توافقی در سطح کلان صورت گرفته و طبیعتا وقتی یک توافقی در سطح کلان صورت بگیرد، جریان‌های داخل مجلس، ولو اینکه اراده کرده و خلاف آن عمل کنند، نمی‌توانند کل مجلس را متأثر از آن اراده خود کنند.

به روایت ایلنا، وی افزود: به همین دلیل فکر می‌کردم که کابینه آقای پزشکیان رأی خواهد آورد و این اتفاق هم رخ داد. البته همان‌طور که عرض کردم بعضی از جریان‌های داخل مجلس مصمم بودند که به حداقل یک یا دو نفر از اعضای پیشنهادی کابینه رای اعتماد ندهند. اما آنها هم موفق نشدند و بنابراین فکر می‌کنم دلیل عدم موفقیت‌شان، نطق بسیار موثر و اثرگذار آقای پزشکیان بود که قبل از رأی‌گیری انجام شد.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان بر لزوم وفاق، وحدت و انسجام ملی تاکید داشتند اما گفتند این وحدت و انسجام به معنای بازگشت از باورهای ما نیست. با توجه به آنکه آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بودند به چه شکل خواسته جبهه اصلاحات و آن انسجام و وحدتی که از آن صحبت کردند را عملی خواهند کرد، گفت: این موضوع مغایرتی با هم ندارد و جبهه اصلاحات با این رویکرد آقای پزشکیان موافق است. ما اگر بخواهیم کشور را از این وضعیت بحرانی که دچار شده اصلاح شود، چاره‌ای به جز آنکه وفاقی در کشور صورت بگیرد و جناح‌هایی که با همدیگر در حال رقابت و تخاصم بودند، مقداری به همدیگر نزدیک‌تر شوند و از حجم منازعات سیاسی کاسته شود تا بتوان اقدامات اساسی برای بهبود وضع اداره کشور انجام داد، نداریم. 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شد تا مخالفت چهره‌های تندرو در مجلس با برخی از اعضای کابینه مورد توجه ترکیب مجلس قرار نگیرد و مجلس به این افراد رای اعتماد دهد، گفت: اینها جریان‌هایی هستند که تعدادشان زیاد نیست اما سازمان‌یافته و مصمم عمل می‌کنند. به همین دلیل واقعا در جریان اصولگرایی موثر واقع می‌شوند و کل جریان اصولگرایی را به دنبال خودشان می‌کشند. اما در ماجرای کابینه با اینکه زورشان را زدند اما در نهایت زورشان نرسید و تعداد آرایی که به آقای ظفرقندی داده شد نشان می‌دهد که بخشی از نمایندگان مجلس حدود 120 تا 125 نفر به آقای ظفرقندی رأی ندادند. اینها جریان‌های تند یا متأثر از جریان‌های تند مجلس هستند و بنابراین زورشان را زدند ولی تعدادشان به اندازه کافی نبود و نتوانستند مانع اخذ رأی اعتماد توسط نامزدهای ذکر شده شوند.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت کوتاه‌مدت دولت و وزارتخانه‌ها چیست تا رضایتمندی عموم را به همراه داشته باشد، گفت: به طور طبیعی وزارتخانه‌هایی که با معیشت و به خصوص مواد غذایی مورد نیاز مردم سروکار دارند، کارشان در اولویت قرار دارد که بتوانند به موقع مواد غذایی را به مردم برسانند. اولویت در درجه دوم مربوط به دستگاه‌هایی است که خدماتی بوده و اگر مشکلی در خدمات‌شان باشد بحران ایجاد می‌کند، از جمله پرستاران که نیاز است مشکلات آنان برطرف شود.

وی تصریح کرد: به نظر من حادترین معضل فعلی دولت آن است که با ترکیب وزرای جدید، توجه ویژه‌ای به مطالبات پرستاران داشته باشد و نیازهای آنان را برآورده کند تا اعتصابات آنان فروکش کرده و دولت بتواند در شرایط آرامی کار خود را شروع کند. فکر می‌کنم هیچ دولتی تا به امروز در روز اول کاری خود با اعتصاب بخشی از کارکنان خود مواجه نبوده است.

شکوری‌راد در ارزیابی شباهت عملکرد مجلس دوازدهم با مجلس پنجم در ارتباط با دادن رای اعتماد کامل به کابینه دولت اول خاتمی و مسعود پزشکیان گفت: زمانی که آقای خاتمی در انتخابات دوم خرداد سال 76 انتخاب شدط آن انتخابات از نظر میزان مشارکت مردم، حماسه بود. به همین دلیل آقای خاتمی با اعتبار بسیار بالایی از نظر میزان پایگاه رای مردم کار خود را شروع کرد. اما شرایط آقای پزشکیان این‌گونه نیست. در انتخابات ریاست جمهوری 50درصد مردم شرکت نکردند و از آن 50 درصد هم حدود 30 درصد به آقای پزشکیان رأی دادند که رأی خیلی بالایی نیست یعنی در یک شرایط کاملا ناامیدانه، برگزاری انتخابات دوم خرداد امید زیادی را در جامعه به وجود آورد و اگر دولت آقای خاتمی رأی آورد ناشی از حماسه انتخاباتی بود. اما دولت آقای پزشکیان بیشتر ناشی از وفاقی بود که در کابینه خود ایجاد کرد و مخالفان خود را در شرایطی قرار داد که نمی‌توانستند با ترکیب کابینه پیشنهادی، مخالفت جدی داشته باشند. به نظر من روش آقای  پزشکیان و به ویژه با سخنرانی اثرگذاری که قبل از فرآیند رای گیری داشتند، موجب شد کابینه یکدست رأی بیاورد.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان