جزئیات عملیات انتقام حزب الله از اسرائیل/ خاورمیانه در انتظار جنگ تمام عیار؟

به دنبال ترور فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان توسط اسرائیل، امروز عملیات انتقامی بزرگ موشکی و پهپادی از لبنان به سوی اهداف نظامی-اطلاعاتی در خاک اسرائیل انجام شد. خبرآنلاین گزارش می دهد.

جزئیات عملیات انتقام حزب الله از اسرائیل/ خاورمیانه در انتظار جنگ تمام عیار؟

رسول سلیمی: حزب‌الله لبنان امروز اولین مرحله از انتقام حمله اسرائیل به جنوب بیروت و ترور شهید فواد شکر از فرماندهان ارشد این جنبش را آغاز کرد. برآوردها حاکی از تداوم این عملیات بوده و مقاومت لبنان نیز تاکید کرده که این حمله پهپادی و موشکی ادامه خواهد داشت.

در این راستا الجزیره گزارش داده مقاومت اسلامی حزب الله لبنان از حمله پهپادی به یکی از پایگاه‌های اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای حمایت از ملت استوار فلسطین و مقاومت دلاور و شریف آن در نوار غزه، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت 15:00 عصر امروز به وقت محلی یکی از سامانه‌های فنی پایگاه «المناره» را با به صورت مستقیم هدف حمله پهپادی قرار داده و این سامانه را منهدم کردند.» حزب الله تاکید کرده در پاسخ اولیه به ترور فرمانده شهید «فواد شکر» با صدها موشک و پهپاد به عمق راهبردی اسرائیل حمله کرده است.

بلا فاصله بعد از این حمله، سید حسن نصرالله در سخنرانی اعلام کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می نامیم و تاکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده دشمن اسرائیلی است. او اضافه کرد: تصمیم این بود که 300 موشک کاتیوشا برای چند دقیقه شلیک شود و سامانه‌های گنبد آهنین را به خود مشغول کنند تا پهپادها هم عبور کنند. به همین منظور ما 340 موشک کاتیوشا به پایگاه‌ها و پادگان‌های اسرائیل شلیک کردیم و این نخستین بار بود که پهپادها را از منطقه بقاع به پرواز درآوردیم. نصرالله تاکید کرد: همه پهپادهایی که از بقاع به راه افتادند از مرز لبنان و فلسطین به سلامت به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند و هدف نظامی خاص ما پایگاه اطلاعات نظامی، واحد 8200، در نزدیکی تل‌آویو بود.

جزئیات عملیات انتقام حزب الله از اسرائیل/ خاورمیانه در انتظار جنگ تمام عیار؟

در پاسخ به عملیات انتقامی حزب الله لبنان، خبرگزاری آناتولی گزارش داد، اوایل امروز جنگنده‌های اسرائیل بیش از 40 حمله هوایی در جنوب لبنان انجام دادند که بزرگترین حمله از آغاز حمله به اراضی اشغالی در 8 اکتبر 2023 است.

ارتش اسرائیل مدعی انجام حمله پیشگیرانه بوده است. این در حالی است که حزب‌الله هم 320 راکت کاتیوشا به اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در فاز نخست حمله در واکنش به ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب الله انجام داد که موفقیت آمیز بود.

در همین حال، حزب‌الله در بیانیه خود در خصوص هدف از این عملیات توضیح داده «این مرحله هدف قرار دادن پادگان‌ها و مکان‌های اسرائیلی برای تسهیل عبور از راهپیمایی‌های تهاجمی به سمت هدف مورد نظرشان در عمق نهاد است».در این بیانیه فهرستی از مکان‌ها و مواضعی که هدف قرار گرفته آمده است و توضیح داده «سایت هایی که به یاری خداوند متعال هدف قرار گرفتند و آسیب دیدند عبارتند از:

1- حکومت میرون

2- آرامگاه نیفی زیو

3- پایگاه ذاتون

4-  مقر زائورا

5- پایه دشت

6- پادگان کیلا در جولان اشغالی سوریه

7- پادگان UF در جولان اشغالی سوریه

8- پایگاه نفاح در جولان اشغالی سوریه

9- پایگاه یاردن در جولان اشغالی سوریه

10 - حکومت عین زی تیم

11- پادگان راموت نفتالی بوده است»

جزئیات عملیات انتقام حزب الله از اسرائیل/ خاورمیانه در انتظار جنگ تمام عیار؟

این در حالی است که یدیعوت آحارونوت مدعی شد «یکی از اهداف حزب الله در حمله که خنثی شده است منطقه گلیلوت بوده است که مقر موساد و پایگاه 8200 در آن قرار دارد. هدف قرار دادن مکان های فوق در حالی بود که رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که حزب‌الله لبنان در مرحله بعدی یک کشتی جنگی اسرائیلی را نیز هدف قرار داده است. این رسانه‌ها تصریح کردند که کشتی جنگی اسرائیل هدف قرارگرفته از سوی حزب‌الله لبنان از نوع «دفورا» بوده است.

در همین حال،  العربیه به نقل از این رئیس‌جمهور سابق آمریکا گزارش داد: «جو خواب‌آلود در ساحلی در کالیفرنیا خواب است و توسط دموکرات‌ها شدیدا در تبعید به‌سر می‌برد و کامالا کمونیست هم به همراه تیم والز (معاونش) مشغول تور و کارزار انتخاباتی خود است» ترامپ در ادامه این پست نوشت: «اجازه ندهیم جنگ‌جهانی سوم رخ دهد زیرا همه چیز بدین سمت پیشروی می‌کند.»

چه آنکه خبرگزاری «پی‌ای مدیا» با اشاره به پست «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس در شبکه اجتماعی ایکس گزارش کرد که او با «ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده است. وزیر خارجه انگلیس در این پست نوشت: «ما بر حمایت بریتانیا از امنیت اسرائیل، اهمیت خویشتن‌داری، نیاز برای آتش‌بس فوری در غزه و آزادی اسرا تاکید می‌کنیم.»

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز در تماس تلفنی با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره خطرات گشوده شدن جبهه جدید در لبنان هشدار داد. رئیس جمهور مصر همچنین بر ضرورت تشریک مساعی بین المللی برای به راه افتادن یک مسیر سیاسی که منجر به تشکیل دولت مستقل فلسطین در چارچوب آنچه راه حل دو کشوری خوانده می شود، تاکید کرده است.

حمله حزب الله لبنان به اسرائیل در حالی بود که یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) و UNSCOL (هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل باری لبنان) نیز در بیانیه‌ای مشترک از حزب‌الله لبنان و اسرائیل درخواست کردند که هرچه سریع‌تر در مرز لبنان آتش‌بس برقرار کنند و به توافقات مربوط به قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند.

همزمان با حملات حزب الله لبنان، خبرنگار وب سایت النشره در جنوب لبنان خبر داد که اسرائیل حملات وحشیانه و مستمری علیه برخی مناطق در جنوب از جمله ملیخ، المحمودیة، شمع، طیرحرفا، کونین، عیتا الشعب، عین قانا، دیر سریان، زبقین، حرش بیت یاحون، انجام داده است.

جزئیات عملیات انتقام حزب الله از اسرائیل/ خاورمیانه در انتظار جنگ تمام عیار؟

همچنین در بیانیه سازمان ملل آمده است که تداوم تقابل مسلحانه، نقص قطعنامه 1701 سال 2006 شورای امنیت سازمان است که به عنوان تنها سازوکار حفظ صلح در مرز لبنان و اراضی اشغالی شناخته شده است. طبق قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل، ارتش رژیم صهیونیستی موظف است با استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای حافظ صلح، از مناطق جنوبی لبنان خارج شود.

در همین حال و به دنبال حملات اسرائیل به لبنان، خبرگزاری لبنان اعلام کرد که دشمن صهیونیست 40 حمله هوایی به جنوب لبنان انجام داده که بیشتر آنها به مناطق باز بوده است. از سوی دیگر وزارت بهداشت لبنان از شهادت سه لبنانی در حمله اسرائیل به شهرک های الطیری و الخیام در جنوب لبنان خبر داد.

از 10 ماه قبل تاکنون حملات متقابل پراکنده ای میان حزب الله لبنان و اسرائیل وجود دارد. این تبادل آتش میان دو طرف از زمان حمله نظامی ارتش اسرائیل به غزه در واکنش به عملیات 7 اکتبر حماس در مهر گذشته شروع شد. حزب الله لبنان می گوید در حمایت از فلسطین و غزه، دست به این حملات می زند.

در شرایطی که انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان به رهبری آمریکا در قاهره برای دور دیگری از مذاکرات درباره پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس در غزه دیدار کنند، به نظر می‌رسد حزب‌الله و اسرائیل به یک جنگ تمام‌مقیاس نزدیک‌تر شده‌اند. چه آنکه یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش نشود، این هفته به المانیتور گفته: «ما در فاصله نزدیکی با حمله اسرائیل به لبنان هستیم که قصد دارد به ما اجازه دهد ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگردانیم». این وضعیت نمی تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.»

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان