چرا پرتقال را در توری قرمز می‌فروشند؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرار دادن میوه‌ها در توری‌هایی با رنگ خاص ترفندی است که برای بهتر جلوه دادن میوه‌ها استفاده می‌شود.

چرا پرتقال را در توری قرمز می‌فروشند؟

به گزارش خبرآنلاین، آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا پرتقال‌ها اغلب در آن کیسه‌های توری قرمز عجیب فروخته می‌شوند؟ بد نیست بدانید این ترفندی زیرکانه است که توسط تولیدکنندگان مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها برای فریب‌دادن حواس و ترغیب شما به خریدن میوه‌های بیشتر استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش زومیت، توری پلاستیکی قرمز یا نارنجی اطراف میوه به ایجاد این تصور کمک می‌کند که پوست پرتقال پررنگ‌تر است و آن را آب‌دارتر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. اگر میوه نارس باشد، تور رنگی همچنین از سبز بودن آن کم می‌کند و نارنجی بودن آن را بیشتر نشان می‌دهد و موجب می‌شود رسیده‌تر به‌نظر برسد.

به‌طور مشابه، لیموها را اغلب در کیسه‌های توری زرد قرار می‌دهند تا رنگ طبیعی آن‌ها تقویت شود. اگر آن‌ها را در کیسه‌های قرمز قرار دهند، نارنجی به نظر می‌رسند و از جذابیت آن‌ها کاسته می‌شود.

اصل مورد بحث مبتنی‌بر توهم کانفِتی (کاغذرنگی) است؛ پدیده‌ای بصری که در آن ادراک رنگ‌ها به‌شدت تحت‌تأثیر بافت اطراف است. در این توهم نوری،  توپی با رنگ خنثی در شبکه‌ای از خطوط با رنگ‌های متفاوت قرار می‌گیرد. وقتی خطوط یک رنگ خاص در پیش‌زمینه قرار دارند، به‌نظر می‌رسد رنگ توپ با رنگ آن خطوط آمیخته می‌شود.

در مطالعه‌ای جدید، کارل گگنفورتنر، روانشناس از دانشگاه  گیسن آلمان توضیح می‌دهد که چگونه کیسه‌های نارنجی سوپرمارکت‌ها از توهم کانفتی بهره‌برداری می‌کنند. او می‌نویسد: «من شنبه‌ها در بازار محلی از هلگا، میوه‌فروش مورد علاقه‌ام، آب پرتقال می‌خرم. در یکی از روزهای اخیر همان‌طور که در تابستان آلمان انتظار می‌رود، او پرتقال رسیده‌ی خوبی نداشت. بعداً، وقتی در فروشگاه دیگری توقف کردم، به‌نظر می‌رسید پرتقال‌های رسیده‌ی فراوانی دارد و من هم یک بسته از آن‌ها را خریداری کردم که در توری نارنجی بسته‌بندی شده بود. وقتی در خانه پرتقال‌ها را از توری بیرون آوردم، معجزه‌ای رخ داد و پرتقال‌های نارنجی زیبا سبزرنگ شدند!» او برای تأیید ادعای خود عکس‌هایی نیز ارائه می‌کند.

چرا پرتقال را در توری قرمز می‌فروشند؟
توری قرمز موجب می‌شود پرتقال نارنجی‌تر به‌نظر برسد

گگنفورتنر در مقاله خود می‌نویسد، ادغام رنگ تأثیری قوی بر ظاهر رنگ دارد و پرتقال سبزرنگ را به نارنجی زیبا تبدیل می‌کند و میوه‌فروش‌ها مدت‌ها است این موضوع را می‌دانند. با نگاهی به اطراف در سوپرمارکت‌های معمولی، به راحتی می‌توان دید که میوه‌ها و سبزیجات (مانند لیمو، پیاز، کدو سبز یا حتی سیب زمینی) معمولاً در توری‌هایی بسته‌بندی می‌شوند که آن‌ها را بهتر نشان دهد.

مقاله توضیح می‌دهد که توهم کانفتی بر این اصل استوار است که مغز ما برای پردازش دید محیطی و درک رنگ برنامه‌ریزی شده است. در اصل، هدف مغز ما این است که تجربه‌ای روان و یکپارچه برایمان فراهم کند که به راحتی آن را درک کنیم. وقتی توری قرمز روی پرتقال قرار داده می‌شود، مغزمان رنگ‌های مجاور را ادغام می‌کند تا آنچه را که می‌بینیم، ساده کند.

مشخص نیست که آیا ترفند قراردادن میوه‌ها در توری‌های با رنگ خاص واقعاً فروش پرتقال را افزایش می‌دهد یا خیر، اگرچه پژوهشگران می‌توانند مطالعه‌ای دراین‌باره انجام دهند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان