علایم آب سیاه چشم زاویه باز و زاویه بسته حاد

آب سیاه یکی از بیماری های شایع چشمی است که سبب آسیب به عصب بینایی می شود. عصب بینایی اطلاعات بصری چشم را به مغز انتقال می دهد. آب سیاه اغلب نتیجه فشار غیر طبیعی داخل چشم است. با گذشت زمان این فشار سبب از بین رفتن بافت عصب بینایی و در نتیجه کوری می شود. در صورت تشخیص زودهنگام می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

علایم آب سیاه چشم زاویه باز و زاویه بسته حاد

یکی از بیماری های چشمی که بین سالمندان بسیار شایع است، آب سیاه چشم یا گلوکوم نام دارد. این بیماری روی عصب های بینایی تأثیر گذاشته و ممکن است به چشم آسیب برساند. هنگامی که عصب های بینایی آسیب ببینند، نمی توانید خوب ببینید و بینایی تان دچار ضعف خواهد شد. بر همین اساس باید سریع تر تحت درمان قرار بگیرید. در صورتی که به علایم آب سیاه چشم توجه نشود، این بیماری با گذشت زمان وخیم تر خواهد شد. این مشکل هنگامی رخ می دهد که مایع در بخش جلویی چشم جمع شده و مایع اضافی فشار را در داخل چشم افزایش می دهد. علایم آب سیاه چشم در شروع قابل تشخیص نیست. در نتیجه افزایش فشار چشم ممکن است در سکوت به عصب بینایی صدمه بزند. برای این که با علایم آب سیاه چشم آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

علایم آب سیاه چشم چیست؟

بیشتر کسانی که به آب سیاه چشم مبتلا هستند، هیچ گونه نشانه یا درد اولیه ای ندارند. معاینه منظم چشم برای پیدا کردن نشانه های اولیه آسیب به عصب بینایی اهمیت زیادی دارد. خطر این بیماری در کسانی که سابقه ژنتیکی دارند بیشتر است. انواع گوناگونی از این بیماری وجود دارد که باعث بروز نشانه های متفاوتی می شوند. می توان گفت دو نوع رایج آب سیاه چشم عبارتند از:

  • گلوکوم با زاویه باز
  • گلوکوم با زاویه بسته

اصلی ترین علائم آب سیاه چشم

انواع کمتر شایع گلوکوم به شرح زیر هستند:

  • گلوکوم رنگ دانه ای: در این نوع تکه های ریز رنگدانه از عنبیه، به درون چشم وارد شده و کانال های زهکشی را مسدود می کند.
  • گلوکوم ثانویه: این نوع هنگامی که بیماری دیگری نظیر دیابت یا آب مروارید موجب فشار اضافی در چشم می شود، رخ می دهد.
  • گلوکوم با فشار طبیعی: هنگامی که در بینایی خود نقاط کور دارید یا عصب بینایی تان دچار آسیب شده است، حتی اگر فشار چشم در محدوده متوسط باشد با این نوع گلوکوم مواجه خواهید شد.

علایم آب سیاه چشم زاویه باز

آب سیاه زاویه باز شایع ترین نوع گلوکوم محسوب می شود که معمولا به طور تدریجی رخ می دهد. جایی که چشم مایعات را آن گونه که باید تخلیه نمی کند. در نهایت فشار چشم بیشتر شده و به عصب بینایی آسیب وارد می کند. در گلوکوم با زاویه باز، هیچ نشانه هشدار دهنده یا نشانه آشکاری در مراحل اولیه وجود ندارد. با پیشرفت این بیماری، علائم آب سیاه چشم ظاهر شده و نقاط کور در دید محیطی، ایجاد خواهد شد. بیشتر کسانی که به گلوکوم با زاویه باز مبتلا هستند تا هنگامی که آسیب کاملا شدید نباشد، هیچ گونه تغییری در بینایی خود مشاهده نمی کنند. به همین خاطر گلوکوم به دزد خاموش بینایی معروف است. نشانه اصلی در این نوع گلوکوم، از دست دادن بینایی محیطی یا جانبی است.

علایم آب سیاه چشم زاویه باز

علایم آب سیاه چشم زاویه بسته حاد

گلوکوم زاویه بسته در آسیا رایج تر است که به آن گلوکوم زاویه بسته حاد یا مزمن یا گلوکوم با زاویه باریک نیز می گویند. در این نوع فضای تخلیه بین عنبیه و قرنیه بیش از اندازه باریک شده و مایع چشم آن گونه که باید تخلیه نمی شود. در نهایت افزایش ناگهانی فشار در چشم رخ می دهد. از علائم آب سیاه چشم زاویه بسته حاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ناراحتی معده و تهوع
  • سردرد
  • تار شدن ناگهانی دید
  • دیدن هاله های رنگین کمانی در اطراف چراغ
  • چشم درد شدید
  • استفراغ

بیشتر افرادی که به گلوکوم زاویه بسته به آرامی مبتلا می شوند، آن را گلوکوم مزمن زاویه بسته می نامند. در ابتدا هیچ کدام یک از نشانه های گلوکوم مشاهده نمی شوند. بنابراین تا زمانی که آسیب شدید نباشد یا دچار حمله نشوند، نمی دانند که دچار مشکل شده اند.

علایم آب سیاه چشم چیست؟

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات علایم آب مروارید، تشخیص آب مروارید و آب مروارید در کودکان را نیز مطالعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان