عباس زاده مشکینی: استانداران در پروسه ۶ ماهه تغییر کنند نه یکباره و عجله ای /طیف خاصی به دنبال ایزوله کردن رئیس جمهور هستند

یک نماینده سابق مجلس در خصوص انتخاب استانداران به وزیر کشور توصیه کرد: کار بسیار حساس است و باید بسیار دقت کند، عجله نکند که حتما در دو ماه آینده استانداران را معرفی کند، بلکه در یک پروسه ۶ ماهه عوض کند. اما افراد مطمئن، کارآمد و به قول خودشان مردمی، متدین، وطن پرست، خوش فکر، شبانه روز کار کن و خستگی ناپذیر را انتخاب کنند.

عباس زاده مشکینی: استانداران در پروسه 6 ماهه تغییر کنند نه یکباره و عجله ای /طیف خاصی به دنبال ایزوله کردن رئیس جمهور هستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخاب 31 استاندار، از گام های حساس وزارت کشور است و قرعه حمل این بار بزرگ در این دوره، بر روی دوش اسکندر مومنی وزیر کشور دولت چهاردهم افتاده است تا مأموریت مهم و پرچالش را به سرانجام برساند.

چندی پیش وزیر کشور از تشکیل کارگروهی برای انتخاب استانداران خبر داد و ملاک ها و شاخص هایی برای انتخاب استانداران کشور برشمرد که از جمله آنها مردم داری، عدالت محوری، سابقه وزارت کشوری و یا کار در وزارت کشور در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها  و....بوده است.

محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت کشور را بر عهده داشت و یکی از اعضاء مجمع استانداران کشور به شمار می رود، تعیین استانداران توسط وزارت کشور را بسیار حساس دانسته و به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید؛«یک دولت اگر نتواند در تعیین استانداران برای کشور موفق شود، نمی تواند در اداره کشور موفق شود.»

وی انتخاب استانداران از بدنه وزارت کشور را بهتر می داند و می گوید این افراد دیدگاه اجرایی ملموس تر و واقع بینانه تری دارند.

این نماینده سابق مجلس همچنین به رئیس جمهور در خصوص ایزولاسیون هشدار داد و توصیه کرد که پزشکیان از عناصر کارآمد و باتجربه، مدیر و مدبر و آدم های سیاست که ایران شناس هستند در کنار خود استفاده کند.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم را در ادامه می خوانید؛

****

عباس زاده مشکینی در خصوص ملاک های برشمرده توسط وزیر کشور برای انتخاب استانداران گفت: ملاک هایی که وزیر محترم کشور بیان کرده اند، کاملا درست و دقیق است و هیچ خدشه ای در آن وارد نیست. اما مشکلی که ما در کشور داریم، سنجه ها و به تعبیری متدها و روش های اندازه گیری این ملاک هاست. بله یک استاندار باید کارآمد باشد، اما سنجه کارآمدی چیست؟ ما با چه متر و کیلویی می سنجیم که فلان گزینه چند متر یا کیلومتر کارآمدی دارد. مردمی بودن خوب است اما شاخص مردمی بودن چیست؟ اگر در ملاک ها ما سنجه و ابزار و متد درستی برای اندازه گیری و ارزیابی نداشته باشیم، این ملاک ها شعار می شود و به هیچ دردی نمی خورد.

وی افزود: من خودم استاندار بودم، سالیان سال در تعیین استانداران تأثیر داشتم، به مدت 5 سال مدیر کل سیاسی وزارت کشور بودم. من خودم دوره ای استان ها را گشتم و عملکرد استانداران را ارزیابی کردم . من عضو هیئت مدیره مجمع استانداران کشور بودم. به عنوان کسی که با شیوه وظایف استاندار کاملا آشنا هستم و تجربه دارم این را می گویم که استاندار، نماینده عالی نه تنها دولت بلکه حاکمیت درون استان است. استاندار همچنین رئیس شورای تامین استان نیز است.

اگر دولت در تعیین استاندار موفق نشود، در اداره کشور هم موفق نمی شود

این نماینده سابق مجلس درباره وظایف استانداران هر استان خاطرنشان کرد: در تهران سران سه قوه کنار هم می نشینند و اگر اختلاف و تفاوت نظری داشته باشند به رهبری ارجاع می دهند و به یکدیگر نمی توانند دستور دهند. اما در استان، استاندار به عنوان رئیس شورای تأمین اگر یک موضوعی را به تصویب هیئت شورای تامین استان برساند، مصوبه تامین شورای استان، بر نمایندگان سایر قوا در آنجا هم قابل اجراست، چنانچه برای رئیس دادگستری و دادستان هم قابل اجراست.

عباس زاده تاکید کرد: اختیار استاندار در استان بسیار زیاد است. او نماینده حاکمیت و دولت است، او رئیس شورای برنامه ریزی است و در مقابل مسائلی مانند توسعه و پیشرفت استان پاسخگو و مسئول است. استاندار رئیس شورای برنامه ریزی استان، رئیس شورای آموزش استان، رئیس شورای بهداشت و سلامت استان و ... است و ریاست تمام شوراهای استان را استاندار بر عهده دارد و همه مقدرات استان به او باز می گردد.

او در ادامه افزود: استاندار کارآمد در استان یعنی مدیریت کارآمد، استاندار توسعه گرایانه یعنی مدیریت توسعه گرا است. یک دولت اگر نتواند در تعیین استانداران برای کشور موفق شود، نمی تواند در اداره کشور موفق شود. به این علت کار بسیار حساس است. به ویژه در کشور ما که به قول رئیس جمهور همه آدم خودشان را معرفی می کنند، در یک سیستمی که همه آدم خود را معرفی می کند، چه کسی مسئول پاسخگویی و نشاندن آدم های کارآمد در مصادر است؟

عباس زاده مشکینی: استانداران در پروسه 6 ماهه تغییر کنند نه یکباره و عجله ای /طیف خاصی به دنبال ایزوله کردن رئیس جمهور هستند

استانداران در پروسه 6 ماهه تغییر کنند نه عجله ای

عباس زاده گفت: من ضمن احترام به وزیر کشور که از نیروهای متدین و خوبی هستند، باید به ایشان بگویم که کار بسیار حساس است و باید بسیار دقت کند، عجله نکند که حتما در دو ماه آینده استانداران را معرفی کند، بلکه در یک پروسه 6 ماهه عوض کند. اما افراد مطمئن، کارآمد و به قول خودشان مردمی، متدین، وطن پرست، خوش فکر، شبانه روز کار کن و خستگی ناپذیر را انتخاب کنند.

نماینده سابق مجلس در خصوص تشکیل کارگروهی برای تعیین استانداران تصریح کرد: من همه این سازوکارها را بررسی کردم، خروجی این سازوکارها الزاما انتخاب افراد شایسته نیست. ممکن است که افراد شایسته ای هم انتخاب کنند، اما اینگونه نیست که بدون استثنا هر کس از داخل این سیستم بیرون آمد، الزاما فرد کارآمدی است. این سیستم ممکن است عقایدی را داشته باشند یا افرادشان تجربیات لازم را نداشته باشند، یا ترجیحات دیگری داشته باشند، برخی ممکن است جناحی و سلیقه ای عمل کنند، ایرادات این چنینی ممکن است به این سیستم ها وارد باشد.

افرادی که در وزارت کشور بودند، دیدگاه اجرایی ملموس تر و واقع بینانه تر دارند

وی همچنین انتخاب استاندار از بدنه وزارت کشور را تصمیم درست تری دانست و در این باره گفت: وزارت کشور، یک وزارت داخله است و کشور را اداره می کند. معمولا نیروهای شاعل در وزارت کشور و نیروهایی که به نوعی در وزارت کشور کار کرده اند، یک دیدگاه اجرایی خیلی ملموس تر و واقع بینانه تر دارند. کسانی که سابقه کار در وزارت کشور دارند نسبت به دیگران آشناتر هستند،  ولی به معنای این نیست که در دیگر وزارت خانه ها یا بخش خصوصی افرادی نباشد که قوی تر باشند. اما از افراد وزارت کشور می توان با اطمینان بیشتری استفاده کرد. البته برخی نیروها در بیرون وجود دارند که گمنام هستند که پیدا کردن آنها یک هنر است و هنر مدیریت هم این است که این نیروهای گمنام و گنجینه های ارزشمند را پیدا کند و به مردم معرفی کند.

مشورت خوب است اما رافع مسئولیت مسئول نیست

عباس زاده مشکینی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتظاراتی که همیشه و در دولت های قبل نیز وجود داشت، در انتخاب استانداران هماهنگی با نمایندگان استان و ائمه جمعه ضروری است یا نه؟ گفت: کسی از مشورت ضرر نمی برد، مشورت کردن یعنی شریک شدن در عقل دیگران. اما در کارآمدی استانداران، دولت، وزیر کشور و رئیس جمهور پاسخگو است. بنابراین باید بدانند و دقت کنند که نهایتا خودشان مسئول و پاسخگو هستند.

او ادامه داد: نمی شود که استانداری ناکارآمد و ضعیف را انتخاب کنند، دو سال بعد که کار پیش نرفت بگویند که با فلانی مشورت کرده بودیم. مشورت با نمایندگان مجلس، نمایندگان ولایت فقیه و کارشناسان خوب است، اما رافع مسئولیت مسئول نیست. رئیس جمهور و وزیر کشور در مقابل کارآمدی استانداران به ملت پاسخگو هستند.

اینکه استانداران از یک طیف مثلا نظامی باشند، چندان جالب نیست

این نماینده سابق مجلس درباره اینکه علیرغم اینکه اسکندر مومنی یک چهره نظامی است، آیا ممکن است به سمت انتخاب استاندار نظامی برود، نیز گفت:  به نظر من نمی شود این را مطلقا نفی یا قبول کرد. ممکن است فردی سابقه نظامی داشته باشد و در عین حال فرد اجرایی قوی هم باشد. اما اینکه غالبا از یک طیف و از یک رنگ و بو باشند، به نظر من این موضوع چندان نمی تواند جالب باشد و بعید می دانم که آقای مومنی هم بخواهد از نظامیان برای کار استفاده کند.

وی افزود: من با آقای پزشکیان رئیس جمهوری، سابقه رفاقت داشته و با ایشان کار کرده ام. او فردی متدین، اخلاقی، مردمی، وطن پرست و خوش فکر هستند. ولی از نظر مدیریت کلا باید به او کمک شود. کشور ما هم خیلی سیاسی است و می توانم بگویم کاملا سیاست زده است، بنابراین به آقای رئیس جمهور پیشنهاد می کنم که از عناصر خیلی کارآمد و باتجربه، مدیر و مدبر و آدم های سیاست ایران شناس حتما در کنار خود استفاده کند و مراقب ایزوالسیون قدرت باشد.

رئیس جمهور مراقب پدیده ایزولاسیون باشد

او خاطرنشان کرد: ما در دوره های گذشته تجربه تلخی داشتیم که روسای جمهوری ما را ایزوله کردند. یعنی اطراف رئیس جمهور را طیف خاصی گرفتند و ارتباط روسای جمهور را با بدنه نیروهای کارشناس، خوب و کارآمد و دلسوز قطع کردند. من نگران پدیده ایزولاسیون هستم و به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم که مراقب این پدیده ایزولاسیون باشد.

عباس زاده مشکینی درباره دولت وفاق نیز گفت: بحث وفاق ملی که مطرح شده است، باید خیلی روی آن هم از حیث نظری و هم عملی کار شود . اینکه منظور از وفاق ملی چیست؟ وفاق ملی کلمات مترادف دیگری هم دارد؛ مثل دولت وفاق ملی، گفتمان وفاق ملی، حزب وفاق ملی، استراتژی وفاق ملی. باید منظور خود را دقیقا از وفاق ملی اعلام کنند و بر روی آن کار شود. ابعاد نظری این قضیه باز شود  و هم چارچوب عملی و نقشه راه آن تهیه شده و برای مردم ابراز شود تا مردم بدانند این وفاق ملی چقدر رعایت شده است.

وزارت کشور استانداران فعلی که جوانتر هستند را بررسی کند

وی افزود: من بحث وفاق ملی را زیاد جدی نمی بینم، مگر اینکه حوزه مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری کار عالمانه و دقیقی روی این کلید واژه انجام دهد.

نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم در خصوص استفاده دولت چهاردهم از استانداران دولت سیزدهم گفت: چه استانداران دولت سیزدهم و چه استانداران قبلی، خودشان ظرفیت و امتحان پس داده هستند و ارزیابی این افراد راحت تر است، چون کارنامه دارند و صرف اینکه کسانی که در دولت های قبلی استاندار بوده، در این دولت دیگر نباشد، مورد قبول نیست.

او ادامه داد: به نظر من وزارت کشور هم استانداران فعلی را باید بررسی کند، به ویژه آنهایی که سنشان خیلی بالا نیست و انرژی و روحیه دارند. اینها یک لیست بسیار جامعی است و می توانند آنها را بررسی کنند و درصدی از کسانی که کارنامه خوبی داشتند، مردم از آنها راضی هستند و عملکرد مثبتی داشتند، می توان استفاده کرد.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان