ماهان شبکه ایرانیان

ضدعفونی کردن آشپزخانه با کدام روش ها؟

در منزل هر نقطه مسئولیتی را برعهده دارد که بر اساس این مسئولیت، دکوراسیون و چیدمان و وسایل متفاوتی انتخاب و به اجرا در می آید

ضدعفونی کردن آشپزخانه با کدام روش ها؟

به دلیل اینکه در آشپزخانه طبخ غذا و شستشوی ظروف و سایر کارهای مربوطه انجام می شود، آلودگی در آن به وجود می آید که نیاز به نظافت و ضد عفونی کردن جهت از بین بردن میکروب ها و ویروس ها دارد. با استفاده از روش ها و مواد و پاک کننده های گوناگونی این عمل انجام می شود که چون اغلب افراد مایلند در زمانی کوتاه بیشترین نتیجه را به دست بیاورند، به سراغ پاک کننده های شیمیایی می روند؛ اما استفاده از مواد شیمیایی در کنار یکسری مزایا، قطعا یکسری معایب نیز دارند که از جمله آن می توان به عوارض منفی و آسیب زای آنها بر روی سلامتی بدن اشاره داشت. پس علاوه بر پاک کننده های شیمیایی، استفاده از پاک کننده های طبیعی نیز گزینه مناسبی به شمار می روند. در این مطلب به چند روش برای ضدعفونی کردن آشپزخانه می پردازیم.

بهترین راه های ضدعفونی کردن آشپزخانه

مهمترین و پرکاربردترین پاک کننده ها که ضدعفونی هم می کنند، مواد شوینده هایی نظیر الکل اتانول، وایتیکس (آب ژاول)، اپیمکس، پرکلرین می باشند.

 ضدعفونی کردن آشپزخانه برای از بین بردن آلودگی ها

روش اول

در صورت تمایل به تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مختلف آشپزخانه می توانید مخلوطی از تقریبا 4 لیتر آب گرم را درون 3 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید و 1 پیمانه سرکه به آن بیفزایید و با استفاده از این ترکیب طبیعی خانگی جهت ضدعفونی کردن و نابودی باکتری ها و میکروب های روی سطح زمین این مکان بهره ببرید. اگر می خواهید بوی نامطبوع مابقی غذا را که بر روی سطج زمین مانده را پاک نمایید، می توانید تقریبا 1/2 پیمانه جوش شیرین را هم به این مخلوط بیفزایید. پس اول سطح زمین را جارو بکشید و بعد با دستمالی مرطوب و یا تی زمین شوی مرطوب شده (اما آب آن کشیده شده باشد) سطح زمین را پاک کنید و تا هنگام خشک گردیدن از تردد بپرهیزید.

تمیز کردن و ضدعفونی آشپزخانه

 نابودی میکروب و ویروس شیرآلات

برای این منظور خوب است روزانه 3 مرتبه با کمک اسفنج و مواد شوینده، سینک ظرفشویی و شیرآلات را به طور کامل شستشو دهید. اسپری دارای کمی آب و الکل را در کنار ظرفشویی گذاشته و هر از گاه بر روی سینک و شیر اسپری نمایید تا مطمئن شوید تمیز شده است.یادتان نرود که اسفنج مخصوص شستشو را هم با استفاده از شوینده ای به خوبی شستشو دهید.

 ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه

ضد عفونی نمودن یخچال

تمیز کردن و ضدعفونی کردن یخچال یکی دیگر از قسمت هایی است که باید تمیز و ضدعفونی شود. باید همه سطوح یخچال با استفاده از تمیز کننده هایی که مناسب پاک کردن یخچال هستند، تمیز شوند، بعد با پارچه ای آغشته به آب و الکل همه سطح های داخل و بیرون یخچال را پاک نمایید. سپس 1 عدد پیاز خام را برش زده و درون یخچال بگذارید تا درون آن نیز ضدعفونی شود.درب و دستگیره یخچال را نیز می توانید با استفاده از الکل در چند مرتبه ضدعفونی نمایید.

همه خوراکی و مواد غذایی را باید قبل از قرار دادن درون یخچال به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. می توانید از مواد ضد عفونی کننده سبزی و یا در صورت تمایل از نمک و سرکه بهره ببرید.

ضدعفونی اُپن و کابینت

شاید بتوان گفت اُپن بیشتر از سایر قسمت ها در معرض آلودگی قرار دارد، دستگیره های کابینت ها و پس از آن کابینت ها نیز درصد بالایی از این آلودگی را سهیم هستند، پس باید برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن آنها اهمیت به خرج دهید. می توانید بر روی اُپن مواد شوینده و تمیز کننده هایی را اسپری نموده و سپس با پارچه ای تمیز آن را پاک کنید، بعد ترکیب آب و الکل را بر روی آن اسپری نمایید؛ در صورت تمایل می توانید به جای الکل و آب از آب و وایتیکس (آب ژاول) بهره ببرید.

از همین شیوه و مواد شوینده و ضدعفونی کننده جهت تمیز کردن همه سطح های کابینت ها، دستگیره ها و درب های کابینت را تمیز و ضدعفونی نمایید.

چگونه آشپزخانه خانه را ضدعفونی کنیم؟

تمیز و ضدعفونی کف

کف آشپزخانه به دلیل تردد و عبور و مرور دچار آلودگی می شود که نیاز به تمیز کردن و نیز ضدعفونی کردن دارد. برای ضدعفونی کردن کف آشپزخانه می توانید از وایتیکس یا همان آب ژاول و یا مواد شوینده های دیگر بهره ببرید. در صورتی که برای پوشش کف آشپزخانه از فرش و قالی بهره نبرده اید، خوب است روزانه یک مرتبه تمیز کردن انجام شود، همچنین باید از دمپایی و پاپوش برای تردد بهره ببرید.

 ضدعفونی کردن آشپزخانه برای از بین بردن آلودگی ها

تمیز و ضدعفونی کردن آشپزخانه با نمک

شاید تعجب کنید که از نمک برای ضدعفونی کردن آشپزخانه می توان استفاده نمود. اما بای بگوییم بله این بلورهای سفید رنگ زیبا و شورمزه که سهم مهمی در خوش طعمی غذا دارند؛ خاصیت ضدعفونی کننده و ضد باکتری دارند که می توانند از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی به جای ضدعفونی کننده های شیمیایی استفاده نمود. از نمک که به طور طبیعی باکتری ها و آلودگی ها را جذب می نماید، می توانید جهت تمیز کردن سطح های مختلف آشپزخانه همچون کف آشپزخانه، کابینت ها و دستگیره های آن، داخل یخچال،پنجره، آینه، وسایل آشپزخانه و قوری و کتری، وسایل بهداشتی و برس، ظروف کریستالی و ظروف چینی و … استفاده نمایید.

می توانید نمک را درون مقداری آب ریخته و ترکیب نمایید و به طور مستقیم بر روی سطوح مختلف اسپری نمایید. بسته به میزان آلودگی، غلظت آن کم و یا زیاد می شود. بعد سطوح را با آب شستشو داده و با استفاده از وسایل نظافتی همچون برس، اسفنج و پارچه ای نخی تمیز و خشک نمایید.

  ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه

در آشپزخانه لوازم برقی مختلفی در کنار ظروف و وسایل چوبی و فلزی و نیز دکوریجات به کار گرفته شده اند، که هر یک از آنها قطعا نیازمند روش های تمیز کردن متفاوتی هستند، به عنوان مثال تمیز کردن ماشین ظرفشویی به نوعی با تمیز کردن ماشین لباسشویی و تمیز کردن هود آشپزخانه متفاوت است، زیرا یکی برای شستشوی لباس و یکی برای شستشوی ظروف و دیگری هم برای تهویه هوا به کار برده می شود.یا تمیز کردن گاز شیشه ای با تمیز کردن گاز فلزی روش متفاوتی را می طلبد. اما با استفاده از یک مواد پاک کننده طبیعی می توانید در اغلب این موارد به هدف برسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان