به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال 1387 و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود 10 سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده است و هماکنون جای خود را به ساینا و کوییک داده است. در این نوشتار هزینه و اجرت تعمیرات تیبا را خدمت شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.
هزینه و اجرت تعمیرات تیبا
بر اساس نرخ نامه رسمی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، هزینه و اجرت تعمیرات تیبا در سال 1403 بر اساس جدول زیر خواهد بود. دقت داشته باشید که قیمت های ذکر شده به ریال بوده و فقط شامل اجرت و دستمزد تعمیرات است.
ردیف |
شرح خدمات |
تیبا بنزینی |
تیبا دوگانهسوز |
1 |
تعمیر کامل موتور |
56,000,000 |
56,000,000 |
2 |
تعمیر نیم موتور (سر سیلندر و کارتل) |
37,000,000 |
37,000,000 |
3 |
پیاده و سوار کردن موتور جهت شاسی کشی |
22,000,000 |
22,000,000 |
4 |
تعمیر کامل سر سیلندر |
21,000,000 |
21,000,000 |
5 |
تعویض اورینگ منیفولد هوا یا واشر |
5,900,000 |
5,900,000 |
6 |
تعویض واشر منیفولد دود |
7,800,000 |
7,800,000 |
7 |
تعویض واشر گلویی اگزوز |
3,000,000 |
3,000,000 |
8 |
تعویض واشر کارتل و توری اویل پمپ |
6,600,000 |
6,600,000 |
9 |
باز و بسته کردن کارتل و تعویض اویل پمپ (درجا) |
19,000,000 |
19,000,000 |
10 |
تعویض فشنگی روغن |
2,100,000 |
2,100,000 |
11 |
تعویض شلنگ های بخار روغن |
2,200,000 |
2,200,000 |
12 |
باز و بست دریچه گاز و تعویض واشر درب سوپاپ |
3,300,000 |
3,300,000 |
13 |
فیلرگیری سوپاپ |
0 |
0 |
14 |
تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم |
7,500,000 |
7,500,000 |
15 |
تعویض تسمه تایمینگ و بلبرینگ |
5,900,000 |
5,900,000 |
16 |
تعویض تسمه دینام و هیدرولیک |
2,400,000 |
2,400,000 |
17 |
تعویض تسمه کولر و باز و بست هواکش |
1,500,000 |
1,900,000 |
18 |
تعویض تسمه سفت کن کولر و باز و بست هواکش |
0 |
0 |
19 |
تعویض کاتالیست |
5,900,000 |
7,800,000 |
20 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض شمع |
1,900,000 |
1,900,000 |
21 |
باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور |
4,800,000 |
5,100,000 |
22 |
تعویض لوله فرعی زیر اگزوز |
0 |
0 |
23 |
تعویض ترموستات |
2,400,000 |
2,800,000 |
24 |
تعویض رادیاتور آب |
2,400,000 |
2,800,000 |
25 |
تعویض منبع انبساط |
1,500,000 |
1,500,000 |
26 |
هواگیری و ریختن ضدیخ |
1,200,000 |
1,200,000 |
27 |
تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط |
700,000 |
700,000 |
28 |
تعویض شیلنگ بالای رادیاتور |
1,900,000 |
1,900,000 |
29 |
تعویض شیلنگ پایین رادیاتور |
2,400,000 |
2,400,000 |
30 |
تعویض شیلنگ بخاری کوتاه |
2,400,000 |
2,400,000 |
31 |
تعویض شینگ بخاری بلند |
2,100,000 |
2,400,000 |
32 |
تعویض زانوی پلاستیکی بخاری به منیفولد |
0 |
0 |
33 |
تعویض فشنگی آب |
1,500,000 |
1,900,000 |
34 |
تعویض پایه دسته موتور جلو |
3,300,000 |
3,300,000 |
35 |
تعویض دسته موتور بالا راست |
3,300,000 |
3,300,000 |
36 |
تعویض دسته موتور جلو گرد |
2,800,000 |
2,800,000 |
37 |
باز و بست رام و تعویض دسته موتور جلو و عقب |
5,100,000 |
5,100,000 |
38 |
تعویض باک بنزین |
توافقی |
توافقی |
39 |
تعویض پمپ بنزین برقی |
3,300,000 |
3,300,000 |
40 |
تعویض فیلتر بنزین |
2,100,000 |
2,100,000 |
41 |
تعویض لوله رفت بنزین |
7,200,000 |
7,200,000 |
42 |
تعویض شلنگ برگشت بنزین |
7,200,000 |
7,200,000 |
43 |
تعویض منبع کنیستر |
1,200,000 |
1,200,000 |
44 |
تعمیر کامل گیربکس |
16,500,000 |
16,500,000 |
45 |
تعویض کیت کلاچ |
10,900,000 |
10,900,000 |
46 |
تعویض سیم کلاچ |
2,400,000 |
2,400,000 |
47 |
تعویض بوش های پدال کلاچ و ترمز |
4,400,000 |
4,400,000 |
48 |
تعویض بوش های دوشاخه کلاچ و باز و بست گیربکس |
12,100,000 |
12,100,000 |
49 |
تعویض لیور دسته دنده |
3,300,000 |
3,300,000 |
50 |
تعویض بوش لیور |
1,900,000 |
1,900,000 |
51 |
تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس |
16,500,000 |
16,500,000 |
52 |
تعویض سنسور کیلومتر |
1,900,000 |
1,900,000 |
53 |
باز و بست گیربکس جهت تعویض کاسه نمد ته میل لنگ |
12,100,000 |
12,100,000 |
54 |
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس |
4,300,000 |
4,300,000 |
55 |
باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس |
4,300,000 |
4,300,000 |
56 |
تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس |
5,900,000 |
5,900,000 |
57 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست |
5,900,000 |
5,900,000 |
58 |
تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ |
5,900,000 |
5,900,000 |
59 |
تعویض رام زیر موتور |
3,500,000 |
3,500,000 |
60 |
تعویض کمک های جلو هر عدد |
2,800,000 |
2,800,000 |
61 |
باز و بستن طبق هر دو طرف |
5,600,000 |
5,600,000 |
62 |
تعویض موج گیر جلو هر طرف |
2,300,000 |
2,300,000 |
63 |
تعویض قرقری فرمان هر طرف |
3,600,000 |
3,600,000 |
64 |
تعویض سیبک فرمان هر طرف |
2,000,000 |
2,000,000 |
65 |
تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر با بوش میل تعادل |
3,600,000 |
3,600,000 |
66 |
تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف |
3,600,000 |
3,600,000 |
67 |
تعویض کامل اکسل (ABS) |
12,200,000 |
12,200,000 |
68 |
میزان فرمان دستی |
1,900,000 |
1,900,000 |
69 |
میزان فرمان با دستگاه |
2,400,000 |
2,400,000 |
70 |
تعویض کمک عقب هر طرف |
4,000,000 |
4,000,000 |
71 |
تعویض بلبرینگ چرخ عقب هر طرف |
2,600,000 |
2,600,000 |
72 |
تعویض محور بلبرینگ چرخ عقب |
3,300,000 |
3,300,000 |
73 |
باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان |
12,900,000 |
12,900,000 |
74 |
تعویض پمپ هیدرولیک |
4,800,000 |
4,800,000 |
75 |
تعمیر پمپ هیدرولیک |
6,600,000 |
6,600,000 |
76 |
تعویض منبع هیدرولیک |
2,400,000 |
2,400,000 |
77 |
تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک |
4,600,000 |
5,300,000 |
78 |
تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک |
2,600,000 |
2,600,000 |
79 |
تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان |
4,600,000 |
5,000,000 |
80 |
تعویض گردگیر فرمان چپ |
3,300,000 |
3,300,000 |
81 |
تعویض گردگیر فرمان راست |
3,300,000 |
3,300,000 |
82 |
تنظیم غربیلک فرمان |
1,500,000 |
1,500,000 |
83 |
تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک |
8,800,000 |
8,800,000 |
84 |
تعویض لوله های هیدرولیک (جفت) |
5,600,000 |
7,300,000 |
85 |
تعویض چهارشاخه فرمان |
8,300,000 |
8,300,000 |
86 |
باز و بستن تلسکوپی فرمان |
5,900,000 |
5,900,000 |
87 |
تعویض بوستر و باز و بستن پدال و تلسکوپی |
13,100,000 |
13,100,000 |
88 |
تعویض موتور ABS و کالیبراسیون |
8,400,000 |
8,400,000 |
89 |
تعویض سنسور ABS چرخ جلو |
2,100,000 |
2,100,000 |
90 |
تعویض ترمینال ترمز |
0 |
0 |
91 |
تعویض پمپ ترمز |
3,000,000 |
3,000,000 |
92 |
تعویض کالیپر چرخ جلو |
3,600,000 |
3,600,000 |
93 |
تعویض دیسک چرخ جلو هر طرف |
2,500,000 |
2,500,000 |
94 |
تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف |
2,100,000 |
2,100,000 |
95 |
تعویض لنت جلو دو طرف |
1,700,000 |
1,700,000 |
96 |
بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی |
4,200,000 |
4,200,000 |
97 |
تعویض سنسور ABS چرخ عقب هر طرف |
3,000,000 |
3,000,000 |
98 |
تعویض کاسه چرخ عقب هر طرف |
1,900,000 |
1,900,000 |
99 |
تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف |
3,000,000 |
3,000,000 |
100 |
تعویض شلنگ ترمز عقب |
2,400,000 |
2,400,000 |
101 |
تعویض لنت عقب کاسه ای دو طرف |
4,000,000 |
4,000,000 |
102 |
تعویض سیم ترمز دستی |
8,800,000 |
8,800,000 |
103 |
تعویض تفنگی ترمز دستی |
4,400,000 |
4,400,000 |
مشخصات فنی تیبا
تیبا در دو نسخه صندوقدار و هاچبک یا همان تیبا 2 تولید شد و نسخه دوگانهسوز صندوقدار آن نیز به مدت کوتاهی عرضه گشت. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنیم:
|
تیبا صندوقدار |
تیبا 2 هاچبک |
طول (میلیمتر) |
4105 |
3925 |
عرض – بدون در نظر گرفتن آینهها (میلیمتر) |
1641 |
1642 |
ارتفاع (میلیمتر) |
1484 |
1484 |
فاصله دو محور جلو و عقب (میلیمتر) |
2410 |
2410 |
حجم صندوق (لیتر) |
367.5 |
223.4 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1015 |
1040 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
6.95 |
6.53 |
ظرفیت باک (لیتر) |
41 |
41 |
سایز تایر |
175/70R13 |
175/70R13 |
تعداد سیلندر |
4 سیلندر خطی |
4 سیلندر خطی |
حجم موتور |
1503 |
1503 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) |
87 |
87 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) |
128 |
128 |
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
قیمت تیبا
در حال حاضر شرکت سایپا خودروهای تیبا و تیبا 2 را تولید نمیکند و بجای آنها میتوان ساینا، کوییک و مشتقات آنها را خریداری کرد که اساساً از همان پلتفرم، پیشرانه و گیربکس تیبا با اندکی تغییرات استفاده میکنند و تنها در بخش طراحی ظاهری بهبودهای حداقلی را نشان میدهند. البته اگر خواهان تیبا باشید میتوانید نسخههای دستدوم و حتی صفرکیلومتر 1400 و 1401 را با قیمت حدود 340 تا 360 میلیون تومان خریداری کنید. در جدول زیر نیز قیمت ساینا، کوییک، سهند و اطلس ذکر شده است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
مدل |
توضیحات |
قیمت نمایندگی |
قیمت بازار |
ساینا S |
85 گانه |
335,073,000 |
422,000,000 |
ساینا S |
CNG |
283,128,000 |
453,000,000 |
ساینا اتوماتیک |
1402 |
— |
— |
ساینا GX |
— |
— |
به زودی |
کوییک اتوماتیک |
پارچه |
351,839,991 |
— |
کوییک R تیپ S |
85 گانه |
296,922,000 |
421,500,000 |
کوییک R اتوماتیک |
چرم-1402 |
343,276,000 |
550,000,000 |
کوییک S |
85 گانه |
298,884,000 |
418,000,000 |
کوییک GX-H |
— |
383,807,000 |
به زودی |
کوییک GX-L |
— |
368,290,000 |
428,000,000 |
کوییک R تیپ GX-L |
رینگ |
379,844,000 |
439,000,000 |
اطلس G |
دستی |
411,957,000 |
523,000,000 |
سهند S |
دستی |
459,415,000 |
499,000,000 |
مزایا و معایب تیبا
از آنجایی که تیبا نسخه تکامل یافته پراید محسوب میشود بنابراین مزایای آن را نیز تا حدی به همراه خواهد داشت. استهلاک پایین، مصرف سوخت نسبتاً مناسب، کابین جادار نسبت به رقبای داخلی و قیمت مناسب قطعات و پشتیبانی گسترده پس از فروش را میتوان جزو نقاط قوت این خودرو دانست درحالیکه طراحی نه چندان جالب، کیفیت متریال و ایمنی ضعیف نیز جزو نقاط ضعف تیبا خواهند بود. اگرچه افزایش قیمت خودرو بر روی نسخههای گوناگون تیبا نیز تأثیرگذار بوده است اما افرادی که علاقهای به پراید نداشته و دنبال خودرویی کم استهلاک هستند تیبا را گزینهای مناسب خواهند یافت.
227227