ماهان شبکه ایرانیان

ناگفته‌هایی از شهید نیلفروشان؛ فرماندهی که ۷ سال در لبنان فرماندهی عملیات‌ها را بر عهده داشت/ بازگشت به لبنان با درخواست مستقیم سید حسن نصرالله

در گزارش کیهان اشاره شده که شهید نیلفروشان از سال ۸۶ در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش می‌کند و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه را به عهده می‌گیرد. مقطع مورد اشاره کیهان از سال ۸۶ تا ۸۹ است؛ چرا که وی در سال ۸۹ فرمانده دانشگاه سپاه شد.

ناگفته‌هایی از شهید نیلفروشان؛ فرماندهی که 7 سال در لبنان فرماندهی عملیات‌ها را بر عهده داشت/ بازگشت به لبنان با درخواست مستقیم سید حسن نصرالله

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کیهان در گزارشی پیرامون شهید عباس نیلفروشان، فرمانده سپاه پاسداران در بخش لبنان، ناگفته‌هایی از نقش او در سازماندهی حزب‌الله لبنان نوشت.

در بخشی از گزارش کیهان آمده است:

«همسفر ابدی دیگرِ شهید سید حسن نصرالله که به همراه سیدالشهدای مقاومت لبنان در ضاحیه بیروت به شهادت رسید و شهید آزادی راه قدس گردید، سردار سرتیپ پاسدار شهید عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. 

شهید عباس نیلفروشان متولد سال 1345 در اصفهان است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که نوجوان بود، در مبارزات ضدطاغوت حضور چشمگیری داشت.  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یک بسیجی جان بر کف و همیشه در صحنه بود و بعدها به افتخار پاسدار شدن نیز نایل آمد. نخستین حضور جهادی‌اش در نبردهای کردستان در رکاب شهید چمران بود و سپس به طور مستمر در 8 سال دفاع مقدس حضور داشت.

از 13 سالگی در نبردهای مختلف حضور داشت و تقریباً هر 40 روز یک‌بار به خانواده سر می‌زد و همیشه مشتاق حضور در جبهه‌ها بود. چندین بار در عملیات مختلف زخمی و در بیمارستان بستری شد.

در طول هشت سال دفاع مقدس در لشکر 14 امام حسین(ع) و لشکر 8 زرهی نجف اشرف در مسئولیتهای مختلف نقش ایفا کرد. ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر 14 امام حسین(ع) شروع می‌کند و تا سال 62 در این لشکر می‌ماند. سپس به لشکر 8 نجف اشرف می‌رود و همرزم شهید کاظمی می‌شود.

شهید عباس نیلفروشان با پایان دفاع مقدس مسئولیت عملیات لشکر 8 نجف اشرف را به عهده می‌گیرد. از سال 84 به نیروی زمینی می‌رود و از سال 84 تا 86 معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه را عهده‌دار می‌گردد؛ پس از آن در دو مقطع به عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان ایفای نقش می‌کند و پس از آن برای دوره‌ای، فرماندهی دانشگاه و فرماندهی ستاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده می‌گیرد، اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.

ناگفته‌هایی از دوران فرماندهی شهید عباس نیلفروشان/ فرماندهی که حدود 7 سال در لبنان فرماندهی عملیات‌های مختلف را بر عهده داشت

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حفظ سمت، جانشینی فرمانده‌کل سپاه در قرارگاه امام حسین(ع) را به عهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از تیرماه سال 1398 به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود. پس از شهادت سردار زاهدی در 13 فروردین 1403 در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، به عنوان فرمانده سپاه در بخش لبنان منصوب شد.

شهید عباس نیلفروشان در سال‌های اخیر در کنار شهید سید حسن نصرالله و فرماندهان و مجاهدان حزب‌الله لبنان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین جنگید و حدود هفت سال در لبنان فرماندهی عملیاتهای مختلف را بر عهده داشت.

سردار نیلفروشان به دلیل تجارب گسترده‌اش در میدانهای نبرد و تلاشهای مستمر برای حمایت از محور مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌عنوان یکی از شخصیتهای کلیدی در حمایت از آرمان‌های مقاومت شناخته می‌شود. حضور فعالش در برنامه‌ریزی‌های نظامی و دیپلماتیک به جبهه مقاومت کمک کرد تا در مقابل تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی و دیگر نیروهای متجاوز، توانایی خود را افزایش دهد. وی به عنوان یک فرمانده استراتژیک، نقش بسزایی در هماهنگی بین نیروهای مقاومت در سراسر منطقه داشت و محبوبیت و احترام بالایی در میان نیروهای مقاومت کسب کرد.

حاج مصطفی نیلفروشان پدر گرامی شهید نیلفروشان خاطرنشان کرده است: عباس اعتقاد زیادی به ولایت، امام و رهبری داشت و همه عمر خود را در میدان جنگ برای دفاع از مظلومان سپری کرد.

سیدمحمد طاهری، از خبرنگاران حوزه دفاع و امنیت از ارتباط عمیق و مستمرِ شهید نیلفروشان با جبهه مقاومت و نقش کلیدی‌اش در حمایت از مقاومت می‌گوید: «پس از شهادت سردار زاهدی و درخواست مستقیم سید حسن نصرالله، ایشان به لبنان بازگشت و مسئولیت عملیات را برعهده گرفت. ارتباط ایشان با جبهه مقاومت، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، عمیق و مستمر بود، حتی در دفتر او تعداد تقدیرنامه‌هایی که از حزب‌الله داشت، بیشتر از جمهوری اسلامی بود که این خود نشان‌دهنده تأثیرگذاری و نقش کلیدی او در حمایت از مقاومت بود.» 

سردار نیلفروشان نقش محوری در تشکیل یگان زرهی حزب‌الله لبنان داشت. به گفتۀ سید محمد طاهری «یکی از نکات برجسته در کارنامه ایشان، نقش محوری‌اش در تشکیل یگانهای ضدزره حزب‌الله و یگان رضوان بود. این یگانها که به‌طور مستقیم در مقابله با رژیم‌صهیونیستی نقش ایفا می‌کردند، بخشی از توانمندی حزب‌الله در جنگ‌های ناهمتراز به‌شمار می‌رفتند. سردار نیلفروشان یکی از تئوریسین‌های این یگانها بود و با توجه به شناخت عمیقی که از ظرفیتهای مقاومت و همچنین دشمن صهیونیستی داشت، توانست این یگانها را به یکی از عوامل کلیدی در استراتژی مقابله با اسرائیل تبدیل کند.» 

2929

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان