![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/03/1708380095.jpg)
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین مهدی میرباقری، شب گذشته 6 آبان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) در مدرسه فیضیه با بیان اینکه خداوند در آیه 146سوره آل عمران به خصایص یاران حقیقی اولیاالله پرداخته است، افزود: امام حسین(ع) دارای چنین یارانی بودند که مصداق این آیه هستند و نظیر آنها را دیگر نمیتوان یافت و به همین دلیل است که تاویل این گونه آیات را به این داستان بر میگردانند، زیرا این صفات در این آیات کاملا مشهود است.
رئیس آکادمی علوم اسلامی یادآورشد: آیه «وَکَأَیِّن مِّن نَّبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَکَانُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» متن این آیه است که معارف بسیاری را میتوان از آن برداشت کرد.
وی گفت: در این آیه بیان میدارد که تعداد کثیری از یاران نبی با آنها بودند که در اینجا ما معنی «ربیون» را به معنای یاران کثیر نمیدانیم، بلکه یارانی میدانیم که بر اساس روایات، دارای خصوصیاتی بارز و خاص باشند.
وی افزود: آنچه از روایات اهل بیت(ع) به دست آمده و در تاریخ نیز نظایر آن را به طور کامل مشاهده کردهایم، آن است که این یاران، وفادارترین یاران پیامبر بودند که هیچگاه ایشان را در پیروزی و شکست تنها نگذاشتند و راه پیامبر را ادامه دادند، حتی اگر پیامبرشان نیز از دنیا میرفت.
میرباقری عنوان کرد: این آیه در خلال جنگ احد نازل شده است و به همین دلیل است که در این جنگ فشار بسیاری بر مسلمانان وارد و حتی شایعه هم شد که پیامبر شهید شدند که در این راستا تنها کسی که در کنار پیامبر ماند، امام علی(ع) بود و ایشان تنها کسی بود که مثل شمع در آن شرایط دور پیامبر میگشت.
وی اظهار کرد: خداوند بیان میدارد که پیامبران میآیند و پس از ارتحال یا شهادتشان این راه از بین نمیرود و به همین دلیل است که ربیون دارای چنین مقامی هستند زیرا آنها راه را دنبال میکنند.
میرباقری گفت: در خطبه حضرت زهرا(س) نیز چنین مسئلهای به روشنی بیان شده است که همه از دور ولی خدا متفرق شدند و به تعبیر حضرت، شیطان از گوشهای دوباره برخاست و به جان مومنین افتاد و کسانی که با ولی خدا ماندند مصداق این آیه شریفه باقی ماندند.
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) بیان کردند پس از رحلت پیامبر تنها سه نفر درکنار امام که امتداد راه پیامبر بودند، ماندند تصریح کرد: آن سه نفر مقداد، ابوذر و سلمان بودند و عده قلیلی نیز پس از ایشان به آنها پیوستند و سنگ آسیاب دین بر روی این چند نفر استوار بود و حتی در این بین نام عمار را در بین سه نفر اول ذکر نکردند که نشان میدهد که چه آزمون دشوار و سختی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با ذکر این مطلب که اصحاب و یاران امام حسین(ع) تجلی کامل ربیون هستند، اظهار کرد: آنها در سختترین شرایط نیز امام خود را تنها نگذاشتند و در زمان پیروزی و شهادت تا پای جان در مسیر امام بودند و به همین ترتیب ثابت کردند که همراهی امام و نبی چقدر سخت است.
وی گفت: در میانه راه تردید و هواهای نفسانی بسیاری از یاران را از مسیر خارج میکند و آنها در موقع پیروزی و شکست با تردید خود، سرنوشت خود را رقم میزنند.
میرباقری تصریح کرد: در این مسیر آنچه که حائز اهمیت است حکم الله است که حکم اصلی است و اگر پیامبر و امام به کاری عمل کردند که حکم خدا بود و برای ما قابل هضم نبود نباید اعتراض و تردیدی کنیم.