ماهان شبکه ایرانیان

برای درمان خانگی کیست دندان چه راه هایی وجود دارد؟

کیست دندان یکی از بیماری های لثه ای و دندان است که درد و التهاب زیادی را به همراه دارد و علاوه بر درمان های پزشکی وداروهای شیمیایی، روش های درمان خانگی کیست دندان نیز وجود دارد که در صورت شدید نبودن می توان از آن بهره برد.

برای درمان خانگی کیست دندان چه راه هایی وجود دارد؟

اغلب ما تجربه دندان درد و یا آبسه و عفونت دندان و التهاب لثه را داشته ایم که باعث شده برای چند ساعت و یا حتی روز درد و عذاب بکشیم. در حال حاضر که بسته به میزان درد یا به داروخانه مراجعه می کنیم و یا به مطب های دندانپزشکی و کلینیک ها برای درمان می رویم. اما علاوه بر درمان با دارو برای بیماری ها و عارضه ها، درمان خانگی و سنتی نیز وجود دارد که بسیاری از افراد آن را در صورت حاد نبودن درد و مشکل ترجیح می دهند. این موضوع در مورد کیست دندان نیز صدق می کند. در این مطلب درمان خانگی کیست دندان به صورت طبیعی و سنتی با مواد در دسترس را آموزش می دهیم.

درمان خانگی کیست دندان

مشکلات و بیماری های شایع دندان همچون آبسه دندان، پوسیدگی دندان، التهاب لثه و … هستند که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند، اما برخی از مشکلات دندان وجود دارند که نادر اما شناخته شده هستند که از جمله آن می توان به کیست دندان اشاره داشت. کیست دندان یک از بافت مایع یا نرم می باشد که در اطراف دندان تشکیل می شود و درد و ناراحتی زیادی را برای فرد ایجاد می کند. اگر کیست دندان به وجود آمد، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید تا نوع کیست دندان تشخیص داده شود، زیرا انواع کیست دندان وجود دارد. درمان خانگی نیز با مشورت دکتر در کنار درمان های دارویی می تواند به روند درمان سرعت ببخشد. البته امکان دارد مشکل جدی و حاد نباشد که تنها با کمک درمان خانگی کیست دندان آن را برطرف نمایید.

درمان گیاهی کیست دندان

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای ضدالتهاب و ضد باکتری می باشد که جهت مداوا و بهبود کیست دندان مفید است. درون یک ظرف کمی شیر ریخته و 1 قاشق چایخوری زردچوبه به آن بیفزایید و به هم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست بیاید. از این ترکیب می توانید برای عود پیشرفت و تشدید کیست دندان بهره ببرید.

روش های درمان خانگی کیست دندان

سرکه سیب

یکی دیگر از موادی که برای درمان خانگی کیست دندان می توان به کار برد، سرکه سیب است که به دلیل دارا بودن آنتی باکتریایی بودن انتخاب خوبی برای مداوا و بهبود کیست محسوب می شود. آب و سرکه را با یکدیگر مخلوط نمایید و به منظور کم کردن تورم و درد کیست، روزانه 3 مرتبه مصرف نمایید.

جوش شیرین

یکی از روش های درمانی کیست دندان در خانه، استفاده از جوش شیرین می باشد که در هر خانه ای موجود است. جوش شیرین به دلیل ضد باکتری بودن تاثیر مثبت زیادی جهت بهبود و مداوای کیست دندان دارد. 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین  و کمی نمک را درون نصف پیمانه (لیوان) آب ریخته و به هم بزنید تا خوب حل گردد. از محلول جوش شیرین و نمک و آب برای پنج دقیقه در روز 2 مرتبه به صورت غرغره کردن استفاده نمایید.

چای شنبلیله

شنبلیله گیاهی با خاصیت ضد باکتری می باشد که به همین خاطر از آن برای درمان خانگی التهاب و همچنین التیام جراحت ها بهره برده می گردد که کیست دندان نیز از آن مستثنی نیست. روش مصرف آن نیز به این صورت می باشد که دمنوش شنبلیله را تهیه نموده و زمان دهید تا خنک گردد. سپس پنبه را به چای شنبلیله اغشته نموده و بر روی محل کیست بگذارید و نگه دارید. روزانه 3 مرتبه باید انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

درمان خانگی کیست دندان با مواد ساده و در دسترس

آب نمک

غرغره کردن دهان با آب نمک را می توان یک گزینه فوق العاده درمان خانگی کیست دندان دانست. برای بهبود کیست دندان می توانید روزانه 3 مرتبه از این محلول استفاده نمایید.

کمپرس آب گرم

به منظور کاهش التهاب و تورم کیست دندان، کمپرس آب گرم را امتحان کنید. آن را بر روی همان محل ملتهب بگذارید تا به این وسیله مایه درونی در بدن سریعا جذب گردد. چنانچه التهاب و تورم حاصل از کیست دندان برطرف نشد، لازم است نزد دکتر بروید.

سیر

خواص درمان بسیار زیاد است که از مهمترین آن می توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره داشت که هر جا حرف از عفونت و التهاب به میان می آید، سیر پیشنهاد می شود. در رابطه با التهاب ناشی از کیست دندان نیز سیر گزینه مناسب و کاربردی به شمار می رود. برای این منظور سیر را رنده کرده و فشار دهید تا حالت خمیری به خود بگیرد و روزانه 3 – 4 مرتبه از آن بهره ببرید.

بهبود و التیام کیست دندان با داروهای گیاهی

یخ

یخ درمانی برای کاهش تورم و درد همیشه در اغلب مواقع پیشنهاد می شود. همچنین استفاده از یخ به عنوان درمان خانگی کیست دندان شناخته می شود که برای این منظور کیسه ای یخ را درون حوله ای پیچانده و به روی محل ملتهب و متورم بگذارید تا از میزان درد و تورم بکاهد. دو نکته را نیاز است که رعایت نمایید اول اینکه نباید یخ به طور مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار بگیرد و دوم اینکه نباید مکرر از آن بهره برده شود.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن بادام خاصیت ضد باکتری ضمن رطوبت رسانی دارند که می توانید از این خواص آنها برای بهبود و التیام کیست دندان استفاده نمایید. به این صورت که 1 قاشق غذاخوری از این روغن ها را درون دهان خودتان قرار داده و به مدت یک ربع ساعت تا بیست دقیقه روغن را درون دهانتان بچرخانید. بعد روغن را از دهانتان بیرون آورده و با آب شستشو بدهید. از این روش صبح ها به صورت ناشتا بهره ببرید و حواستان باشد روغن را نخورید.

از دیگر روغن های با تاثیرگذاری زیاد می توان به روغن اورگانو، روغن میخک و روغن درخت چای اشاره داشت. روش استفاده هر یک از این روغن ها برای کاهش التهاب و تورم کیست دندان و بهبود آن متفاوت است. برای استفاده روغن اورگانو اسانس ان را با کمی روغن پایه ترکیب نموده و با گوش پاک کن برای 3 دقیقه بر روی قسمت ملتهب و متورم بگذارید. سپس ده دقیقه زمان نیاز است تا این روغن تاثیرش را بگذارد و در نهایت دهانتان را شستشو بدهید.

برای استفاده روغن درخت چای نیز، کمی از این روغن را درون آب ریخته و ترکیبی رقیق شده به دست بیاورید، بعد با کمک پارچه کتان و یا پنبه آن را به روی کیست دندان بمالید.

برای درمان خانگی کیست دندان با روغن میخک، این روغن را به کمک پنبه بر روی قسمت متورم و ملتهب قرار دهید.

درمان کیست دندان در خانه

گیاهان دارویی

گیاهانی همچون بابونه، زنجبیل، نعناع، آویشن، گل سرخ از جمله گیاهان دارویی با فواید بسیار و خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی و تسکین دهنده می باشند که از عصاره و یا دمنوش آنها می توانید برای درمان و التیام کیست دندان بهره ببرید. به این صورت که دهانتان را با عصاره و یا دمنوش این گیاهان شستشو داده و یا دمنوش آن را نوش جان نمایید.

ویتامین های مفید

بدن انسان برای سلامتی به ویتامین ها نیاز دارد که اگر هر یک از آنها با کمبود مواجه شود، یکسری مشکلات و بیماری را برای بدن ایجاد می کند. برخی از ویتامین ها و نیز مواد معدنی نیز جهت سلامتی دهان و بدن الزامی می باشند که از جمله آنها می توان به ویتامین های A، C، B، E و کلسیم، روی، منیزیم و سلنیوم اشاره داشت که از عفونت جلوگیری کرده و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به کم شدن درد و تورم و بازسازی بافت ها منجر می شود. غذاها و خوراکی ها و میوه های حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی را رد برنامه غذایی خود بگنجانید و یا از مکمل های آنها بهره ببرید.

   درمان کیست دندان در منزل

در پایان مطلب به عنوان سخن پایانی خوب است به خطرات و عوارض کیست دندان اشاره کنیم؛ معمولا کیست های دندانی فاقد درد هستند که رشد تدریجی داشته و به استخوان های فک آسیب می رسانند و سوراخ هایی درون فک ایجاد می نمایند. امکان دارد کیست های دندان به کیست های بدخیم مبدل شوند که خیلی خطرناک است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان