ماهان شبکه ایرانیان

مهدوی‌راد تاکید کرد:

لزوم توجه به مطالعات تاریخی در پژوهش‌های قرآنی/ ساده‌انگاری و کپی‌برداری؛ آفت پژوهش

گروه حوزه‌های علمیه: قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه کپی‌برداری و ساده‌انگاری آفت پژوهش‌های کشور شده است، بر لزوم توجه به مطالعات تاریخی در پژوهش‌های قرآنی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه امروز 24 آذر در مراسم تجلیل از پژوهشگران مدرسه عالی معصومیه(س) خواهران گفت: پژوهش امر بسیار مهم و حساسی است که متاسفانه امروز در بسیاری مراکز علمی آن را ساده می‎انگارند.
ساده‌انگاری؛ آفت تحقیق

وی افزود: پژوهش باید با اتقان کامل انجام شود ولی امروز متاسفانه حجم بالایی از آثار پژوهشی کپی‌برداری و بدون در نظر گرفتن اصول خاص تخصصی است.
این استاد حوزه، بیان کرد: تحقیق باید با بهترین شرایط انجام شده و از عمق کافی برخوردار باشد؛ سهل انگاری،آفت بزرگی است که امروز گریبان جامعه علمی ما را گرفته است.
وی گفت: در گذشته بخش اعظم سختی پژوهش در تهیه مقدمات و گردآوری منابع و تفحص در آنها بود و به همین دلیل این کار به سختی انجام می‎شد ولی امروزه با رایانه به راحتی این پژوهش‎ها انجام می‎شود.
مهدوی راد عنوان کرد: پژوهش دارای دو فرایند گردآوری و داوری است که در گردآوری مشقات فردی موثر است و در داوری، اندیشه داور.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پژوهش‎ها باید لزوما جامع و همه جانبه باشند و ابعاد مختلف تاریخی و علمی و دقت‎‌های نگارشی و ویرایشی و... را رعایت کند.
وی گفت: برای افزایش بهره وری در تحقیق باید مطالعه بسیار زیادی روی منابع انجام شود؛ اگر مطالعه زیاد نباشد محقق توان بهره‎برداری از منابع را به طور خاص نخواهد داشت.
مهدوی راد یادآور شد: ذهن پژوهشگران تنها با مطالعه فراوان نسبت به مباحث علمی در منابع حساس می‌شود و در غیر این صورت این حساسیت ایجاد نمی‎شود و چالشی در ذهن پژوهشگر شکل نمی‎گیرد.
توجه به مطالعات تاریخی در پژوهش‌های قرآنی

وی گفت: مباحث تاریخی در پژوهش‎های قرآنی باید حتما لحاظ شود زیرا عدم دقت به این مباحث می‎تواند گره‎های عمیقی در تحقیق ایجاد کند و به طور کلی نتایج تحقیق را نیز عوض کند؛ مثلا متنی که از یک عالم در سن 17سالگی منتشر شده است با متنی که از همان عالم در سن 80سالگی نوشته شده است اصلا قابل مقایسه نیست و به همین خاطر اگر این ملاحظات در نظر گرفته نشود ممکن است خطای عمیقی در این باره شکل گیرد.
این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: کامپیوتر یک آفت بزرگ برای پژوهشگران شده است زیرا بدون اینکه مطالعه همه جانبه‎ای داشته باشند منابع را به صرف مشاهد در رایانه عنوان می‎کنند و اصلا روی آن دقتی ندارند.
وی گفت: پژوهشگران اگر نمی‎توانند بهتر است دست به قلم نبرند؛ بزرگان علمای ما برای نوشتن یک کتاب سالها اندیشه و تلاش و تتبع علمی را پشتوانه نوشتن می‎کردند و نباید به صرف اینکه ما حس مسئولیت می‎کنیم دست به قلم ببریم و هم وقت خود را ضایع کنیم و هم دیگران را به انحراف بیاندازیم.
سیدجعفر مرتضی؛ الگوی تحقیق

این درس حوزه و دانشگاه یادآور شد: علامه شیخ جعفر مرتضی در زمان شیمی درمانی خود 14جلد کتاب برای امام حسین(ع) نوشت و این مسئله نشان می‎دهد که علمای ما چگونه کارکرده‎اند و ما نیز باید این بزرگان را الگوی خود قرار دهیم.
در پایان این مراسم از برگزیدگان این مراسم تجلیل شد که در بخش سطح سه حوزه، خانم‌ها زکیه سادات علم الهدی، صدیقه ادهمی، سکینه عسکری و در سطح دو حوزه، زینب ثنایی فر، زهرا برزگر، راضیه امامیان، تجلیل شدند.
در بخش مقالات نیز در سطح سه از خانم‎ها سلیله سادات علم الهدی، بهنوش مبتدی بناب و فاطمه بیات همچنین در سطح دو از محدثه پارسی، حدیث حیدری نوکانی و مهدیه سادات محمودی تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان