شناسه : ۲۹۶۸۳۴ - دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۳
آیتالله یزدی:
قرآن در راس همه دروس حوزه قرار گیرد/ شروع روند تکاملی تفسیر
گروه حوزههای علمیه: رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شروع روند تکاملی تفسیر در حوزه گفت: هنوز به وضع مطلوب نرسیدهایم و باید در همه دروس از جمله فقه، قرآن در راس قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتالله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیشب 27 فروردین ماه در گردهمایی استادان تفسیر حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی در سخنانی با بیان اینکه قبل از علامه طباطبایی تفسیر در حوزه رونق نداشت تصریح کرد: قبل از وی یک جلسه در حد ترجمه وجود داشت ولی علامه درس تفسیر عظیمی را ایجاد کرد و بیان ایشان مستدل و مستند بود و شاگردان زیادی مانند آیت الله جوادی املی و امینی تربیت کردند.
وی با اشاره به استفادههای علمی خود از ایشان بیان کرد: من در جلسه تفسیر خصوصی ایشان شرکت داشتم و همان اندوختهها مقدمهای برای من شد تا در دوره زندان بتوانم فقه القرآن را تالیف کنم که امروز در 4 جلد به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینکه تفسیر قرآن ضمن اینکه کار بسیار آسانی است کار بسیار سختی هم هست تصریح کرد: قرآن چون کلام الهی و از علم مطلق ذات باری تعالی تنزل یافته است تفسیر آن کار بسیار دشواری است و از طرفی کتاب هدایت برای همه مردم است و خدا آن را قابل فهم برای هدایت قرار داده است. البته برخی سهولت در این کار را عاملی برای این دانستهاند که برای هر لغتی بلافاصله یک معنایی بیاورند و آن را تفسیر کنند که این درست نیست.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفسیر فقط لغت و روایت نیست عنوان کرد: قرآن کتاب فقه است اما مع الاسف در دروس حوزه و حتی مراجع معظم شاهدیم که مباحث فقهی براساس روایات و فتاوا بحث میشود و اگر وقت شد آیه قرآنی هم خوانده میشود در حالی که باید قرآن در راس این دروس باشد.
راز موفقیت المیزان
یزدی تاکید کرد: اول باید آیه قرآن خوانده شود و بعد به سنت استناد گردد و بعد به تبیین مسایل فقهی بپردازیم تا طلاب اهل اجتهاد و تفقه شوند زیرا قرآن کهنه شدنی نیست و هر روز مسایل جدیدی دارد و تنها نباید به فلسفه و روایت و لغت تکیه کرد و راز موفقیت المیزان نیز جامعیت آن در پرداختن به همه علوم است.
رئیس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز تفسیر سورهای و موضوعی و ... مورد اقبال در حوزه است گفت: روند تفسیر در حوزه از روزی که علامه مشغول المیزان شدند در جریان رشد و مسیر تکامل خود قرار گرفت اگرچه در وضع مطلوبی نیست.
وی عنوان کرد: توصیه من به استادان تفسیر این است که در مباحث سنگین و پیچیده مانند صفات و ذات حضرت حق نباید مطالب را برای غیراهلش بیان کرد و روایات فراوانی هم در این باره وارد شده است.
تقویت روح اجتهاد در طلاب
وی با تاکید بر دادن روح استنباط و اجتهاد به طلاب در تفسیر تصریح کرد: قرآن بدون سنت و سنت بدون قرآن هیچکدام در جای خود نیست و پیامبر هم ما را به هر دوی آنها توصیه کرده از این رو خود ادعیه منبع بسیار خوبی برای استخراج آموزههای اسلامی است.