آقای بهرام بیضایی در مراسم افتتاحیه (شنبه یازدهم بهمن ماه):
بیضایی در مراسم افتتاحیه برای تقدیر از مهرداد فخیمی مدیر فیلمبرداری با تجربه سینمای ایران به روی صحنه می رود، اما او نگران آینده سینمای ایران است، پس از آن هم می گوید:
«من نگران آینده سینما هستم. برنامه ریزان و سیاستگذاران جشنواره باید به فکر حل مشکلات سینما باشند و برنامه ریزی های فرهنگی باید در مسیر تحول و نوآوری قرار گیرد. ما همواره عادت کرده ایم از مشکلات بگوییم اما اکنون باید بر برنامه ریزی در حوزه اجرایی تاکید شود. سینما همیشه از بیرون زیباست. سینما دارای مشکلات فراوانی است که با مشارکت و استفاده از نظر نخبگان قابل حل است.»
* * * آقای ناصر تقوایی:
ناصر تقوایی هم برای نکو داشت از منوچهر طیاب مستندساز روی صحنه افتتاحیه جشنواره حاضر شد. خواندید که او نگران گذشته سینمای ماست.
«آقای بیضایی نگران آینده سینما هستند اما من نگران گذشته سینماام. متاسفانه آثار قدیمی ما در دانشکده ها و مراکزآموزشی مورد توجه قرار نمی گیرند. صنعت سینمای ایران نه صد ساله است و نه بیست ساله. بلکه هفتاد سال از عمر این صنعت در ایران می گذرد و دقیقا 35 سال پیش موج نو در آن متولد شد که آثار این دوره هم در مراکز آموزشی کمتر دیده می شود.»
* * * آقای محمّدمهدی عسگرپور در مراسم اختتامیه (دوشنبه بیست و یکم بهمن):
«نگران آینده سینما هستیم، نگران گذشته سینما هستیم. سینما چرا به این سمت می رود. سینما چرا به آن سمت نظر دارد؟ سینما چرا به آن طرف نمی رود؟ چیزی که رو به تعطیلی است چرا این قدر درباره اش صحبت می کنید؟ جای پیشکسوتان خالی است. باید به جوانان میدان داد. تنور جشنواره سرد است. سردمان شد. گرممان است. تنور جشنواره داغ شده. سینمای ایران ناجی می خواهد نه ناجی بلکه همه را می خواهد. عمر سینمای ملی ما سی و چند سال است. عمر سینمای ملی ما بیست و چند سال است. این ها بیانیه دبیر جشنواره نبود؛ بلکه مختصری بود از حرف ها و اظهار نظرها درباره سینما. در حوزه سینما نمی توان اتفاق نظر داشت. سینما هنر است و نمی توان در هنر به توافق رسید و همین امر است که سینما را جذاب کرده. جشنواره ایستگاهی است که در آن با عقاید یکدیگر بیشتر آشنا می شویم و مسایل را ارزیابی می کنیم. ارزیابی با اظهار نظرها همراه است و ما به تازگی دچار بحرانی به نام بحران اظهار نظر شده ایم.»
* * *
ده روز پس از آن و در مراسم پایانی جشنواره بیست و یکم پزشک و حیدریان در کنار هم شاهد برگزاری مراسم بودند، اما دیگر مجالی برای طرح مشکلات نبود. بلکه این بار معاونت های قبلی و فعلی سینمایی در فرصت به دست آمده به ارائه گزارش از عملکرد خود و بیان اهداف این معاونت پرداختند.
پزشک که همچنان به دلیل عارضه حنجره، نمی توانست سخن بگوید، رییس دفتر خود را برای قرائت گزارش عملکرد یک سال و اندی خود برگزیده بود. او این چنین آغاز کرد: «در تیرماه سال 80 زمانی که تولید آثار نه چندان قابل دفاع می رفت تا بحران اقتصادی سینما را با مشکل جدی مواجه کند، وضعیت سالن های نمایش نگران کننده بود، بدهی ها، نقض حریم و خطوط قرمز، سینما را درگیر خود کرده بود. با استعانت از خدای سبحان مطالعه و تحقیق در این زمینه را در صدر برنامه های خود قرار دادیم. فارغ از مناسبات سیاسی و ذوقی. شاید مهم تر از اتخاذ ساز و کار اجرایی برای اصلاح امور همدلی و همراهی باشد. در این جا اعلام می کنیم از سال آینده بودجه سینما پنجاه درصد افزایش می یابد.»
در ادامه محمدمهدی حیدریان که در مراسم معارفه خود گفته بود، حرکتش در معاونت سینمایی، در ادامه سیاست های دولت خاتمی است با تاکید بر شناساندن سینمای ملی ایران به جهانیان گفت: «ارباب فکر، هر روز طرحی نو در می اندازند و انسان بی تاب و ناآرام و پرسش گر را دمادم به عرصه و دنیای جدید رهنمون می شود. چه باک که در کسری از دهه ها ایده های متضاد را با ظاهری تکامل طلب بکنند. در دوره ای زندگی می کنیم که فرهنگ ها مرزی را بر نمی تابند دیوار چین در پیشگیری از تهاجمات کمتر از پرده ای حریر موثر می افتد. می گویند که در این عصر جهانی سازی سنت ها باید رنگ ببازد و آداب و رسوم باید به کناری رود تا زمینه یکی شدن فرهنگ ها پدید آید. آیا چنین باید؟! جهانی شدن را گریزی نیست، نه تنها نمی توان از آن روی گرداند، بلکه باید روی بدان سو کرد، اما چگونه؟»
معاونت سینمایی همچنین با اشاره به توان و قابلیت بیان هنری سینما افزود: «سینما با اهمیتی که از نظر توان و قابلیت هنری و نیز قدرت تاثیر گذاری فراگیری که دارد این فرصت را به ما می دهد تا فرهنگ و تمدن خود را به جهانیان عرضه کنیم. بدون شک در جهان امروز و آتی، ما باید خودمان باشیم، تا دیده شویم و از این روی ضروری است که نظام سینمایی کشور برای رسیدن به جایگاه جهانی خود و تکیه و رجوع خویش را بر خلاقیت هنرمندانی قرار دهد که با سرچشمه های اصیل بینش و منش اعتقادی و فرهنگی این مرز و بوم، آشنایی و پیوند دارند. از سوی دیگر هنرمندان و سینماگران متعهد ما باید به فراگیری هر چه بیشتر فنون و مهارت هایی همت کنند که آثار شان را از نظر کیفیت تکنیکی و قابلیت بیان هنری برای مخاطب جهانی قابل درک و پذیرش سازد. در این صورت است که سینمای ایران بیش از پیش قابلیت این را پیدا می کند تا مضامین فرهنگی و ارزشی ایرانی اسلامی را با همه پشتوانه های تاریخی و تمدنی خویش در سطح و استانداردهای جهانی و فراتر از صرفا جمع محدود شرکت بینندگان جشنواره ها، به مخاطبان عمومی عرضه کند.»
و در پایان داشتن سینمای ملی را افتخاری بزرگ نامید: «داشتن سینمای ملی افتخاری است بزرگ و البته نادر در دنیای مدعی کنونی، شاخصه های سینمای ملی را مهیا داریم: ریشه و سابقه، دست اندر کارانی آموزش دیده و با تجربه، اساتیدی که تعلیم را استمرار بخشند، دست اندر کارانی که به عنوان کار اصلی و مستمر در بخش سینما حضور داشته باشند و بالاخره بینندگانی که باید آن ها را سرمایه های اصلی و اصلی ترین شرط حیاط و ادامه وجود سینمای ملی دانست. و البته نباید غافل شد که ویران کردن و از دست دادن بسیار سهل تر از ایجاد و حفظ است.»
* * * آقای داریوش مهرجویی:
داریوش مهرجویی ریاست هیات داوران بخش بین الملل را بر عهده داشت. او به همراه دیگر داوران این بخش روی صحنه آمد تا جوایزی را که اعلام کرد به برگزیدگان بدهد. حرف های او صحبت های داریوش مهرجویی است و نه بیانیه هیات داوران:
«هیات داوران که فکر می کردند در جشنواره فجر فیلم های خارجی به زحمت شرکت کنند، از دیدن فیلم های مطرح جهان در این جشنواره شگفت زده شدند، بنابراین انتخاب آثار برتر از فیلم های این بخش کار مشکلی بود. چون اغلب فیلم ها خوب بودند. به هر حال هیات داوران بخش بین الملل بدون گرفتاری خیلی زیاد و با جلسات بحث و گفت و گو به آرا زیر رسیدند:
سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به در فغا
دو دیپلم افتخار به فیلم های دخالت الهی (الیا سلیمان از فلسطین) و بولینگ برای کلمباین (مایکل مور از کانادا و آمریکا)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگری به اولیویه گورمه برای فیلم پسر
سیمرغ بلورین برای دستاوردهای هنری و تکنیکی به مجوز عبور (برتران تاورنیه از فرانسه)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آکی کوریسماکی برای فیلم مرد بدون گذشته از فنلاند
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلکسی مرادوف از روسیه برای فیلم بادبادک
جایزه ویژه هیات داوران به همراه 25 میلیون ریال وجه نقد به اصغر فرهادی برای فیلم رقص در غبار
سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای برادران داردن از بلژیک برای فیلم پسر
* * *
اولین جایزه بین المذاهب جشنواره فجر در مراسم اختتامیه جشنواره بیست و یکم اهدا شد. سابقه اهدای جایزه بین المذاهب به سال 1946 و جشنواره ونیز باز می گردد. این جایزه از سوی سازمان سینما و کاتولیک که توسط گروهی از کاتولیک ها در سال 1928 تاسیس شده اهدا می شود. معیار اصلی برای این گروه کیفیت فیلمسازی و دراماتیزه کردن ارزش های والای انسانی است.
پیتر مالونه (استرالیا)، کمال العارفین (مالزی) و امیر اسفندیاری (ایران) داوری این بخش را بر عهده داشتند. این هیات داوری دیپلم افتخار را به کمال تبریزی برای فیلم فرش باد و سیمرغ بلورین را به رضا میرکریمی برای این جا چراغی روشن است اهدا کردند.
* * * مسابقه فیلم های مستند
محمدرضا اصلانی یکی از سه داور بخش مسابقه مستند بود که روی صحنه آمد و بیانیه و آرای این هیات را اعلام کرد.
از این که پس از بیست دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر، این نخستین دوره است که سینمای مستند در این جشنواره رسمیت می یابد، نشانه درک یک قدرت فرهنگی است و نشانه هوشمندی برگزار کنندگان جشنواره. تبریک می گوییم به برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر، و به جامعه شریف مستند سازان.
قرار بوده است که این دوره، برآیندی از دو سال تولیدات سینمای مستند باشد؛ لکن به دلایل متنوع همه فیلم ها و آثار ویدیویی، به جشنواره نرسید؛ از این رو نتایج این برگزاری، برآیند کل تولیدات دو سال نیست و بسیاری از آثار شاخص در دسترس جشنواره نبوده اند و جای آن ها در مجموعه جشنواره خالی بوده است.
هیات داوران مجموعا 21 اثر مستند برگزیده هیات انتخاب را دیده است.
نخست آن که جای بسی خوشوقتی است که فیلمسازان سینمای رسمی کشور و با سابقه چند دهه فیلمسازی داستانی به سینمای مستند روی آورده اند، از جمله آقایان رسول ملاقلی پور، واروژ کریم مسیحی و خانم یاسمین ملک نصر، که توجه این بزرگواران به سینمای مستند ایران قدر می دهد و سرمشقی است برای نسل امروز و جایگاه آنان محفوظ و پرارج است.
هیأت داوران با ادای احترام به پیشکسوتان لازم می داند چند کار شاخص در این مجموعه را تقدیر کند. نخست یاد می کنیم از شادروان ابراهیم اصغرزاده با فیلم مؤثر کاغذهای بی جواب که دریافتی قدرتمند از مقاومت و ایثار را مطرح می کند، یادش گرامی باد، کارش پرارج. و دیگر:
تقدیر می کنیم از فیلم دختران آفتاب ساخته آقای مهدی نادری، که سرخوشی حماسی از زندگی و کار و دلمشغولی دو زن را در ظرافت رفتار روزمره دیده است.
و فیلم «افغانستان، حقیقت گم شده»، ساخته خانم یاسمین ملک نصر، که گزارشی کوشا و مستدل است از ملت سرفراز و با فرهنگ افغانستان.
و فیلم «روز ، نامه» ساخته آقای محمّدعلی صفورا، که تجربه ای است با شهامت در طرح یک موضوع تراژیک.
و فیلم «پرنیان» ساخته آقای ارد عطارپور، که نگاهی است هوشمندانه به حضور تاریخی هزاره ها، و رنج جست و جوگر انسانی که به شناخت و اثبات هستی می رسد.
و فیلم «ورجم» ساخته آقای محمد مقدم، که فیلمی است شاخص با تحقیقی منسجم و علمی از موضوع خود.
دیپلم افتخار و پنج میلیون ریال جایزه نقدی به سیدمانی میرصادقی برای جان مرجان.
سیمرغ افتخار و پنج میلیون ریال جایزه نقدی به سید مانی میرصادقی برای جان مرجان.
سیمرغ بلورین و پانزده میلیون ریال جایزه نقدی به سودابه باباگپ برای کشتی نوح اهدا شد.
* * * مسابقه فیلم های اول
بیانیه و آرا هیات داوران بخش مسابقه فیلم های اول بسیار کوتاه بود و مختصر، که حمید جبلی در کنار کیانوش عیاری و بهمن قبادی آن را خواند.
«پیشنهاد می کنیم از این پس فیلم های کوتاه اول در کنار فیلم های سینمایی اول مورد قضاوت قرار نگیرند. زیرا دشوار بتوان فیلم اول یک فیلمساز فیلم کوتاه را با فیلم اول بلند فیلمسازی که پشتوانه ای از کارهای کوتاه و تجربیات متنوع دارد مقایسه کرد.
هیات داوران بخش فیلم های اول سیمرغ بلورین بهترین فیلم و 15 میلیون ریال جایزه نقدی را به محمد رسول اف برای فیلم گاگومان اهدا می کند.»
* * * مسابقه سینمای ایران
گلاب آدینه به نمایندگی از هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران بیانیه این هیات را خواند و سپس منتخبین اعلام شدند.
«جامعه ما مشکلات اجتماعی مختلفی دارد. این را همه می دانیم. حتی در نگاهی وسیع تر، جامعه جهانی را سیاهی های بسیاری فرا گرفته است. اما مگر نمی توان با چشم سینما، سیاهی ها را شاعرانه و زیبا دید؟ معتقد به نگاه سطحی به دنیا، با پایان خوش های غفلت ساز، نیستیم. چشم بستن بر واقعیت های تلخ، تنها پاک کردن صورت مساله است. پس در جست و جوی بارقه های امید در نگاه شخصیت های قصه های تلخ، هستیم. برق امیدی که می تواند بشریت امروز را در مواجهه با تلخی های روزگار، سرپا نگاه دارد. در شرایطی که جهان دچار بحران معناست، گشودن حتی یک روزنه امید، بس دشوار است. اما آیا سینما در زایش معنای زندگی، ابتر شده است؟
خوش آمد گوی دیدگاه های تازه و جوان به عرصه سینما هستیم، اما نگرانیم که آنان صرفا نگاه دیگران را مبنای نگاه خود قرار دهند.
بضاعت سینمای ایران در به کارگیری فرهنگ ملی و نیروی انسانی خلاق و ماهر، فراتر از این هاست. باشد که مسؤولیت های خویش را چه در جایگاه مدیران فرهنگی و چه در شان هنرمندان، بهتر از پیش دریابیم.
گمان می کنیم بخش قابل اعتنایی از فیلم های تولید شده به دلایل مختلف، مجال رقابت را در جشنواره نیافتند. بدیهی است که اگر این آثار در میدانی دیگر ارایه شوند، افکار عمومی با کیفیت متفاوتی از سینمای ایران مواجه خواهد شد.
بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره در برخی از زمینه های فنی و هنری همچون فیلمبرداری و بازیگری (خاصه در نقش های مکمل) چند گام جلوتر از گذشته است. حال آن که در برخی زمینه های دیگر، همچون فیلمنامه نویسی، نیاز به توجه بیشتر احساس می شود.
ورود صنعت دیجیتال به سینمای ایران گر چه نوید بخش کاهش دخالت دولت، ابزار سالاری، حاکمیت سرمایه و افزایش خلاقیت فیلمسازان است اما نگرانی هایی را همچون کاهش کیفیت فنی تصویر، ساده انگاری در تولید و سوءتفاهم در معادلات صنعت سینما ایجاد کرده است. انقلاب دیجیتال وقتی ما را در دوره تمدنی جدید وارد می کند، که هم زمان فرهنگ متناسب با آن را ایجاد کرده باشیم.
به نظر ما دولت باید این همه شور و اشتیاق فیلمسازان، خصوصا جوانان را به این صنعت را به فال نیک گیرد و با تامین صنایع پشتیبان، سینمای ایران را در این دوره تحولی یاری دهد تا آرزوی تولید انبوه فیلم های حرفه ای محقق شود و ما از شتاب فزاینده ای که سینمای جهان به این سو دارد، عقب نمانیم.
راهی که در پیش داریم دشوارتر از گذشته است. عرصه اصلی رقابت، گستره فرهنگ هاست. همه ما خلاقان و سیاستگذاران می بایست به درک دقیقی از این موقعیت رسیده، آگاهانه و با نشاط عمل کنیم.»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه و 15 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم کوتاه به طعم خاک ساخته شهرام شاه حسینی.
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به مجید انتظامی برای موسیقی متن دیوانه ای از قفس پرید.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به نیکی کریمی برای بازی در فیلم های دیوانه ای از قفس پرید و واکنش پنجم.
سیمرغ بلورین و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به حبیب رضایی برای بازی در این جا چراغی روشن است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به پرویز شهبازی برای فیلم نفس عمیق.
سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به علیرضا امینی برای نامه های باد.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و 25 میلیون ریال جایزه نقدی به رضا میرکریمی برای این جا چراغی روشن است.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم و 50 میلیون ریال جایزه نقدی به محمدرضا تخت کشیان برای دیوانه ای از قفس پرید.
جایزه ویژه هیات داوران به کمال تبریزی برای فیلم فرش باد.
جایزه بهترین فیلم خارجی از نگاه تماشاگران به ک 19: دام مرگ (با کسب 79/77 درصد آرا)
جایزه بهترین فیلم ایرانی از نگاه تماشاگران به فرش باد (با کسب 56/82 درصد آرا)
جشنواره فجر را می توان ویترین سینمای ایران به حساب آورد ولذا با نگاه به آثار به نمایش در آمده در آن به وضعیت سینمای ایران پی برد. اینک فهرستی از فیلمهای به نمایش درآمده تقدیم می گردد: اینجا چراغی روشن است
نویسنده، کارگردان و تهیه کننده: سیدرضا میرکریمی
بازیگران: پرویز پرستویی، حبیب رضایی، فلامک جنیدی
متولی امامزاده ای که در مجاورت چند روستاست، به دلیل بیماری مجبور می شود امامزاده را به برادرزاده اش که پسری کم عقل و ساده است، بسپارد. برادرزاده متولی خواب هایی می بیند و تحت تأثیر آنها برخورد غیر متعارفی با امامزاده دارد.
* * * بهشت جای دیگری است
نویسنده و کارگردان: عبدالرسول گلبن حقیقی
تهیه کننده: محمدحسین حقیقی
نوجوان چوپانی به نام «عیدوک» برای ساختن
دنیایی تازه تصمیم می گیرد به دبی مهاجرت کند، در مسیر این تصمیم با نوجوانی افغانی به نام گل محمد آشنا می شود که تلاش می کند با جمع کردن پول، خانواده اش را از افغانستان به ایران بیاورد.
* * * خاموشی دریا
نویسنده و کارگردان: وحید موسائیان
تهیه کننده: روح اللّه برادری، مسعود اطیابی
بازیگران: مسعود رایگان، حسین شیدایی، موسی ذاکری
سیاوش ایرانی که سالها در سوئد مهاجر بوده یکباره همه چیز خود را از دست رفته می بیند و تصمیم می گیرد به ایران بازگردد سرنوشتی مبهم او را به یکی از جزایر آزاد جنوب ایران می کشاند، جزیره ای که ورود خارجیان به آن آزاد و خروج از آن به قصد دیگر مناطق ایران مستلزم داشتن ویزای ایران است سیاوش به جزیره قشم می رود و همه دلتنگی هایش خط باریکی از خشکی در آن سوی آبهاست.
* * * دنیا
کارگردان: منوچهر مصیری
فیلمنامه: علی روئین تن
بازنویسی: فرهاد توحیدی
تهیه کننده: علی اکبر مزینانی
بازیگران: هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، سروش گودرزی، زهره داودی، فرج اله گل سفیدی، مجید مشیری، الهام حمیدی، معصومه اسکندری، معین زندی
حاج رضا عنایت 60 ساله صاحب آژانس املاک دارای همسر و سه فرزند می باشد. عنایت همسر و دختر خود را برای زیارت عتبات به کربلا می فرستد در نبود همسر عنایت دختری از فرنگ برگشته به نام دنیا به آژانس املاک عنایت مراجعه می نماید عنایت شیفته دنیا می شود و با او ازدواج کرده و همسر عنایت که از سفر برمی گردد از ماجرا مطلع می شود.
* * * دیوانه ای از قفس پرید
نویسنده و کارگردان: احمدرضا معتمدی
تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان
بازیگران: عزت اللّه انتظامی، علی نصیریان، پرویز پرستویی، نیکی کریمی، علیرضا اوسیوند، رضا سعیدی، آرش تاج.
مستوفی، عموی ناتنی یلدا او را وادار به طلاق از همسرش می کند که در دوران دانشجویی ماجرای عاشقانه داشته اند، مرحله بعدی نقشه مستوفی باز کردن پای یکی از دوستانش بدین ماجرا است.
* * * دوشیزه
نویسنده و کارگردان: محمد درمنش
تهیه کننده: جمال شورجه
بازیگران: زیبا بروفه، فقیهه سلطانی، مهسا مهجور، فرشید زارعی فرد، بهنوش صادقی، فتحعلی اویسی، زهرا سعیدی، ناصر فروغ.
مینا دانشجوی رشته تئاتر دختری فعال، مقتدر، مقید به حفظ ارزشهای انسانی در زندگی است. رامک دختری بزهکار و بازی خورده است که در جریان سرقتی متداول با مینا مواجه می شود، زندگی مینا و رامک آرام آرام در هم گره خورده و این دو شخصیت در مسیر قصه و در بحران ها و خطرات مشترکی که با آن مواجه هستند بیش از پیش با حقیقت شخصیت یکدیگر آشنا می شوند.
* * * رأی باز
کارگردان: مهدی نوربخش
فیلمنامه: مهدی نوربخش و رضا کیانیان
بازیگران: رضا کیانیان، مجید مشیری، مهدی احمدی، نگین صدق گویا، جمشید اسماعیل خانی، شهره سلطانی، رضا خندان، رزا آرایش.
رأی باز صابر جوان جنگزده جنوبی پس از 9 سال صادر می شود، او طی 48 ساعت مرخصی قصد دارد تا همراه با آنکل همبند سابقش در تهران بزرگ از شریف همکار سابقش انتقام گرفته و پس از یافتن نامزدش راحله کشور را ترک کند اما در ملاقات غیر منتظره با خواهر ناتنی اش به درک تازه ای از مفهوم زندگی دست می یابد.
* * * رقص در غبار
کارگردان: اصغر فرهادی
فیلمنامه: اصغر فرهادی (بذر افشان، محمدرضا فاضلی)
تهیه کننده: شرکت نشانه (ایرج تقی پور)
بازیگران: فرامرز قریبیان، یوسف خداپرست، باران کوثری، جلال سرحد سراج
نظر جوان آذری زبان که در محله ای مهاجرنشین زندگی می کند به خاطر فشار اطرافیان مجبور به متارکه با ریحانه می شود. اما تنها کاری که می تواند برای همسر مطلقه اش بکند، تأمین به موقع اقساط مهریه اوست وی در راه به دست آوردن این پول درگیر مشکلاتی سخت می شود.
* * * روز کارنامه
کارگردان: مسعود کرامتی
فیلمنامه: مسعود کرامتی، رضا میهن دوست
تهیه کننده: شرکت نشانه (ایرج تقی پور)
بازیگران: مهدی هاشمی، متین عزیزپور، عبدالرضا اکبری، فرهاد شریفی، منصوره شادمنش، فریبا جدیکار
آزاد پسر بچه هشت ساله پس از اینکه کارنامه اش را می گیرد و می فهمد که در درس دیکته تجدید آورده تصمیم به انجام کاری خطرناک می گیرد، او هنگام اجرای تصمیم اش با مردی روبرو می شود و یک روز را با هم می گذرانند، در طول این سفر هر دو نگاهی تازه به زندگی پیدا می کنند.
* * * زیستن
کارگردان: رضا سبحانی
فیلمنامه: رضا سبحانی با همکاری یزدان عشیری
تهیه کننده: علیرضا شجاع نوری
بازیگران: اصغر بیچاره، داود فتحعلی بیگی، شبنم مقدمی، حسین چنگی، یلدا قشقایی
فیلم روایتی است از واپسین روزهای زندگی پیرمردی که با قدیمی ترین لوازم عکاسی در پارک ملی شهر، به کار عکاسی مشغول است. پیرمرد عکاس تمام عمرش را گویی در پی کشف راز گمشده ای است و در هر گوشه و کنار و زوایای پنهان ذهنش خاموش و لب بسته در جستجوی آن است یک روز با آمدن دختری به پارک ملی شهر زندگی پیرمرد تغییر می کند.
* * * شب های روشن
کارگردان: فرزاد مؤتمن
فیلمنامه: سعید عقیقی
تهیه کننده: حسین زندباف
بازیگران: مهدی احمدی، هانیه توسلی، محسن شاه ابراهیمی، هیلدا هاشم پور، حسین فلاح، معصومه اسکندری، پیمان میرعلی اکبری.
یک استاد دانشگاه که زندگی آرام و سرشار از انزوای خود را با تدریس ادبیات و مطالعه کتاب پر کرده است با دختر جوانی آشنا می شود که مسیر زندگی خود را به خاطر کسی که دوست داشته تغییر داده است، دختر به عاشق خود قول داده که یکسال پس از واپسین ملاقاتشان طی چهار شب در محل معینی به دیدار او برود ولی برخورد استاد ادبیات طی چهار شب باعث می شود در زندگی و باور هر دوی آنها تغییر مهمی حاصل گردد و مفاهیمی چون عشق، ادبیات، انتظار در نظر آنها جلوه ای تازه یابد.
* * * صنوبر
کارگردان: مجتبی راعی
فیلمنامه: مجتبی راعی و منصور براهیمی
تهیه کننده: شبکه اول صدا و سیما و مؤسسه نشر آثار امام خمینی
بازیگران: حسین محجوب، پریوش نظریه، محمود جعفری، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، زهرا سعیدی، علی یعقوب زاده، محمدجواد بخشی زاده، باقر صحرانوردی، مریم بوبانی، مهوش صبرکن، جهانگیر الماسی، امیر قهرمانی زاده.
در زمان جنگ جهانی اول منطقه کمره را ناامنی و خطر اشغال اجنبی فرا گرفته است پسری به نام روح الدین این شرایط را تجربه می کند.
* * * صورتی
نویسنده و کارگردان: فریدون جیرانی
تهیه کننده: سیدغلامرضا موسوی
بازیگران: رامبد جوان، میترا حجار، فقیهه سلطانی، پرهام کرمی، مهدی صباغی، رضا شفیعی جم.
صورتی از زبان یک کودک 8 ساله به زندگی توأم با مشکلات اقتصادی و فکری طبقه متوسط می پردازد، وی با زبان طنز داستان یک طلاق در این طبقه و در قشر فرهیخته آن را دنبال می کند، صورتی با روایت امیرحسین شباویز کودک 8 ساله شروع می شود، آغاز روایت به 4 سال قبل برمی گردد و فیلم در آخرین دعوای یک زن و شوهر جوان از نگاه کودک 4 ساله اش شروع می شود و تا 8 سالگی این نگاه ادامه دارد و تأثیر طلاق را روی زندگی این بچه بررسی می کند.
* * * عشق فیلم
نویسنده و کارگردان: ابراهیم وحیدزاده
تهیه کننده: امیر بدیع، ابراهیم وحیدزاده
بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، سیروس ابراهیم زاده، زهره مجابی، رضا ژیان، امید کاوه آهنجان، مجید سعیدی، اتابک نادری، رضا فیض نوروزی.
آقای مقدم کارگردان سینما، روزی به بانک مراجعه می کند، هر چه پول در حسابش دارد، می گیرد و سپس به یکی از بیمارستانهای روانی می رود و از مسئول حسابداری می پرسد با این پول یک بیمار اسکیزوفرنی را برای چه مدت نگهداری می کنید؟ حسابدار می گوید: سه ماه، مقدم می گوید: بنویسید. حسابدار می گوید: بیمار کیست؟ مقدم می گوید: خودم...
* * * عروس خوش قدم
نویسنده و کارگردان: کاظم راست گفتار
تهیه کننده: حبیب اله بهمنی
بازیگران: ماهایا پطروسیان، پارسا پیروزفر، محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی، چنگیز وثوقی، حسام نواب صفوی، فرهاد آئیش
خانمی به نام دنیا مظاهری با هر مردی که ازدواج می کند آن مرد یک شبه پولدار و صاحب قدرت و مشهور می شود.
* * * فرش باد
کارگردان: کمال تبریزی
فیلمنامه: محمد سلیمانی
تهیه کننده: علیرضا شجاع نوری
بازیگران: رضا کیانیان، تاکااکی اینوکی، فریبا کامران، فرید احمدجو، میویاگی یو، هوشنگ حریرچیان، مریم بوبانی، شیرین بینا و تعدادی از بازیگران و هنرجویان تئاتر اصفهان
ماکاتو تاجر فرش ژاپنی برای بافت فرشی مخصوص به ایران می آید. در ایران به همراه دوست ایرانی قدیمی اش با ماجراها و حوادث مختلفی روبرو می شود.
* * * کولی
نویسنده و کارگردان: علی شاه حاتمی
تهیه کننده: علی شاه حاتمی، روح اله برادری با مشارکت سیما فیلم
بازیگران: سلمان غمخوار احمدی، زیبا صابری، غلامعلی پورعطایی، هومن جاوید
روستای تلخک دچار خشکسالی شده، اهالی دست به دعا برداشته اند و در انتظار دوقاری که مقام اللّه را بنوازد تا چشم آسمان بگرید. حضور رسول با چکاوکانی که شکار کرده مراسم را مختل می کند، دوقاری روستا را ترک می کند و رسول در جستجوی او سفری آغاز می کند.
* * * گاهی به آسمان نگاه کن
کارگردان: کمال تبریزی
فیلمنامه: فرهاد توحیدی
تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان
بازیگران: رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، هانیه توسلی، احمد آقالو، اصغر نقی زاده، حمید امجد، هوشنگ حریرچیان
چند روح و از جمله یک روح باستانی کمک می کنند مردم خوب زندگی کنند و خوب بمیرند، به خودشان هم کمک می کنند تا اگر لکه سیاهی با خود دارند پاک کنند.
* * * نغمه
نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی طادی
تهیه کننده: سیدعلیرضا سبط احمدی
بازیگران: حسین یاری، حمیرا ریاضی، فقیهه سلطانی، مهتاج نجومی، ناصر فروغ، گلاب آدینه
نغمه داستان زندگی یک مهندس کامپیوتر و همسرش که استاد ادبیات می باشد است. محمود که جانباز شیمیایی جنگ است عاشق نغمه می شود و چون می داند زمان کوتاهی به پایان زندگی اش باقی مانده است و بچه دار نمی شود می خواهد همسرش را طلاق دهد که او آزاد شود در این میان دانشجویی پیدا می شود که در حال تحقیق بر روی عشق های اساطیری می باشد که در یک حادثه با محمود آشنا می شود.
* * * نفس عمیق
نویسنده و کارگردان: پرویز شهبازی
تهیه کننده: امیر سمواتی
بازیگران: منصور شهبازی، مریم پالیزبان، سعید امینی
کامران دانشجوی جوان غمگینی است. منصور دوست و همدم اوست و آنها همه لحظه های شبانه روز با یکدیگر هستند، منصور از کامران ساده دل تر است، در میان پرسه های بی هدف آنها، آیدا به راه آنها قرار می گیرد، آیدا هم دانشجو و ساکن خوابگاه دانشجویی است، او با نشاط و سرزنده است و می خواهد نقش روحیه بخشی به منصور را به عهده گیرد و می تواند تحولی در زندگی او ایجاد کند ولی کامران...
* * * نامه های باد
کارگردان: علیرضا امینی
فیلمنامه: علیرضا امینی، کیوان نخعی
بازیگران: محمدتقی هاشمی، فرامرز هاشمی زاده، گروهی از سربازان وظیفه
صدا در برگیرنده احساس است که در اینجا تعدادی از سربازان در حاشیه تهران مشغول خدمت سربازی هستند، سربازی است که با ضبط کردن صدای مردم تنهایی و خلاء عدم ارتباط خود با دیگران را پر می کند، ضبط صوت او وسیله ای می شود که حامل پیام های سربازان برای خانواده خود است.
* * * واکنش پنجم
نویسنده و کارگردان: تهمینه میلانی
تهیه کننده: محمّد نیک بین
بازیگران: نیکی کریمی، مریلا زارعی، جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، نگین صدق گویا، همایون ارشادی، آهو خردمند، گوهر خیراندیش، لادن طباطبایی، زیبا نادری، محمّدرضا شریفی نیا، اکبر معززی، بیوک میرزایی، صغری عبیسی.
فرشته دبیر یکی از دبیرستانهای تهران شوهر خود را که به شدت به او علاقمند بوده از دست می دهد حاج صفدر پدر شوهر او که مرد مقتدری است و از ابتدا از ازدواج او با پسرش مخالف بوده برخلاف قانون حضانت بچه های پسرش را به عهده گرفته و از مادرش جدا می کند فرشته در می یابد که پدرشوهرش می خواهد بچه ها نزد عمه شان در خارج بفرستد امّا فرشته اقدام قانونی می کند امّا زمان کافی برای رسیدگی به شکایت را ندارد بنابراین تعطیلات آخر هفته بچه ها را به خارج از شهر می برد.