گزارش ؛ همایش کتاب سال ولا یت

ششمین دوره ی انتخاب کتاب سال ولا یت روز پنجشنبه، ۲۶ شهریور با همکاری حوزه ی علمیه ی کرمان و اداره ی کلّ فرهنگ و ارشاد اسلا می این استان برگزار شد.

ششمین دوره ی انتخاب کتاب سال ولا یت روز پنجشنبه، 26 شهریور با همکاری حوزه ی علمیه ی کرمان و اداره ی کلّ فرهنگ و ارشاد اسلا می این استان برگزار شد.

در این مراسم علمی، که اندیشمندان و فرهیختگان نیز حضور داشتند، آیت الله سبحانی طی سخنانی از اختصاص بخشی از این همایش به زندگانی امام حسن مجتبی(ع) قدردانی کرد.

در ادامه ی بیانات ایشان، آقای مسجدجامعی به رشد کمّی کتب و مقالا ت در موضوع اهل بیت(علیهم السّلا م) و افزایش تعداد مقالا ت منتشر شده درباره ی پیامبراکرم(ص) و حضرت زهرا(س)، در سال 82، اشاره کرد. وی از تلا ش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا می مبنی بر برگزاری کنگره ی حضرت زهرا(س)، براساس بهره گیری از خطبه ی آن حضرت، خبر داد و افزود: «حضور و شرکت دانشمندان، علما و محققان به غنای هرچه بیش تر این کنگره کمک خواهد کرد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلا می درباره ی ارائه ی آثار از سوی پژوهشگران غیر ایرانی گفت: «این امر از فرامرزی بودن رویداد بزرگ فرهنگی حکایت می کند و معیاری برای ارزیابی پژوهش ها محسوب می شود».

وی کتاب سال ولا یت را عرصه ای برای تعامل فرهنگ های مختلف دوران جهان تشیع و اسلا م عنوان نمود و تصریح کرد: «در زمانه ای که جریان استیلاجویانه در غرب و به ویژه آمریکا می کوشد منطق خشونت، زبان کشمکش و گسترش تنش را بر جوامع اسلا می تحمیل کند و چهره ی جهانی اسلا م و به ویژه تشیع را تیره سازد، نهادهایی نظیر "کتاب سال ولا یت" ابعاد عمیق و انسان ساز اندیشه ی ناب شیعی و اسلا می را در مقیاس جهانی مطرح می سازند».

در ادامه حجت الاسلا م والمسلمین مهدوی راد طی سخنان خود بیان داشت: «در کنار گزینش کتاب، انتخاب ناشر و مؤلف نمونه نیز در دستور کار قرار دارد. در این دوره 1450 عنوان کتاب درباره ی اهل بیت(علیهم السّلا م) شناسایی شد که 180 عنوان آن مربوط به سیره ی امام حسن مجتبی(ع) بوده است».

دبیر همایش کتاب سال ولا یت در خاتمه ی این همایش از بررسی زندگی امام سجاد(ع) خبر داد و اعلا م کرد: «هفتمین دوره ی کتاب سال ولا یت به زندگی آن بزرگوار اختصاص خواهد یافت».

در پایان این مراسم بیانیه ای از طرف هیأت داوران قرائت شد که بخشی از آن به شرح زیر است:

«... از حدود 1300 عنوان کتاب با موضوع اهل بیت(علیهم السّلا م) در حوزه ی بزرگ سالان، که در سال 1381 به بازار عرضه شده، 180 عنوان کتاب در بخش ویژه به امام حسن(ع) اختصاص داشت و هفتاد عنوان نیز در سطح بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین از 147 اثر شناسایی شده ی ویژه ی کودکان و نوجوانان، 28 اثر به امام دوم(علیهم السّلا م) اختصاص داشت که پس از پیروزی انقلا ب اسلا می منتشر شده بود. 119 عنوان نیز درباره ی چهارده معصوم(ع) انتشار یافته بود...»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «... 250 عنوان کتاب در حوزه ی بزرگسالا ن و هجده عنوان در حوزه ی کودکان و نوجوانان به مرحله ی دوم راه یافت. در مرحله ی بعد 65 اثر در حوزهی بزرگ سالا ن انتخاب شد و مورد ارزیابی هیأت داوران قرار گرفت. از میان آثار راه یافته به مرحله ی پایانی، چهار اثر برگزیده و هشت اثر تشویقی در حوزه ی بزرگ سالا ن و نیز دو اثر برگزیده و یک اثر تشویقی در حوزه ی کودکان و نوجوان، توسط هیأت داوران انتخاب شد...»

هیأت داوران در بخش ویژه ی کتاب سال ولا یت از محقّق محترم، سیدمحمّد باقر ابطحی به خاطر انتشار آثار مناسب درباره ی خاندان عصمت و طهارت(علیهم السّلا م) تقدیر کرد. همچنین از نیم قرن تلا ش انتشارات صدوق، به مدیریت آقای علی اکبر غفاری، تشکر و قدردانی نمود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان