ماهان شبکه ایرانیان

برگزیده مقالات فنی

چه بسا اتفاق می افتد که بعد از روشن شدن کامپیوتر، دستگاه در محیط سیستم عامل راه اندازی نمی شود و یا احساس می کنید پارتیشن هارد شما از بین رفته و یا دچار تغییر شده است

چگونگی بازیابی اطلاعات جدول پارتیشن، قطاع بوت کننده و Setup سیستم

مؤسسه خدمات کامپیوتری نور

مهندس حسین رنجبر

چه بسا اتفاق می افتد که بعد از روشن شدن کامپیوتر، دستگاه در محیط سیستم عامل راه اندازی نمی شود و یا احساس می کنید پارتیشن هارد شما از بین رفته و یا دچار تغییر شده است. فعالیت ویروس که روی جدول پارتیشن می نشیند و آن را خراب می کند، تداخل دو یا چند سیستم عامل و یا دستکاری پارتیشن از عوامل به وجود آمدن این وضعیت می باشد. شما می توانید به راحتی یک کپی از اطلاعات مروط به جدول پارتیشن و یا حتی داده های قطاع بوت کننده و نیز اطلاعات درون Setup سیستم خود را درون دیسکتی ذخیره کرده، هنگام مواجه با مشکل پارتیشن و یا بوت از آن برای بازیابی استفاده نمایید. اگر چنانچه با تنظیمات Setup سیستم آشنایی ندارید، ممکن است در اثر عواملی مانند تمام شدن باطری ,CMOS اطلاعات قبلی Setup تغییر یابند که در این صورت نیز می توان از دیسکت پشتیبان سود جست. و اما چگونه می توان به این سه نوع اطلاعات یعنی:

1- اطلاعات جدول پارتیشن

2- اطلاعات قطاع بوت کننده

3- اطلاعات درون رس ژحث سیستم

دست پیدا کرد و آنها را ذخیره نمود؟ ما در سطرهای بعدی نحوه استفاده از یک نرم افزار پیشنهادی را به نام RESCUE.EXE را توضیح می دهیم. این فایل یکی از فایل های نورتن یوتیلیتی 8 (NU8) می باشد.

ملزومات:

فایل های NU8 (سری فایل های نورتون یوتیلیتی)

یک دیسکت 44/1 مگا بایت.

و اما بعد:

× فایل Rescue.exe D را اجرا کنید.

× در پنجره ای که باز می شود Create را انتخاب کنید.

× مقصد را درایو A و نوع دیسکت را 44/1 قرار دهید.

× به دلخواه، فرمت شدن یا نشدن درایو مقصد را اعمال نمایید.

× فایل هایی که باید در درایو مقصد کپی شوند را انتخاب کنید که به صورت پیش فرض برنامه پیشنهاد می دهد.

- به خاطر توانایی مختلف هر کدام از فایل های گزیده شده، پیشنهاد ما این است که تمام فایل ها را انتخاب نمایید.

در آخرین سطر پنجره، مقدار فضایی که توسط فایل های انتخابی شما اشغال می شوند دیده می شود. در صورتی که دیسکت شما هنوز دارای ظرفیت خالی است، می توانید به میزان فضای در دسترس دیسکت، فایل ها را انتخاب کنید. اما حداقل فضای مورد نیاز 207 کیلو بایت است که با احتساب انتخاب دو فایل ضروری برای بازیابی اطلاعات یعنی Rescue Startup file ق Rescue utility حداقل به 5/287 کیلو بایت فضا احتیاج دارید.

حال نوبت برنامه است که دیسکت را در صورت انتخاب گزینه فرمت فرمت نماید، فایل های مورد نظر را کپی کند و در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن اجرای فرامین صادر نماید. در صورت بروز مشکل در جدول پارتیشن، سکتور بوت کننده و یا اطلاعات CMOS می توان به راحتی سیستم را با دیسکت پشتیبان راه اندازی و فایل Rescue را اجرا کرد. سپس مبدا فایل های پشتیبان را :آ قرار داد و اطلاعاتی که باید بازیابی شوند را انتخاب کرد (اطلاعات جدول سیستم). با اجرای پنجره restore اطلاعات، بازیابی می شوند. اکنون کامپیوتر شما آماده است. سعی کنید منشا بروز اشکال (مثلا عامل ویروس) را در این 3 نوع اطلاعات برطرف کنید تا مجددا بروز نکند.

مودمهای 90.ج را بشناسیم

نکاتی که باید درباره استاندارد جدید مودم 56 کیلو بیت در ثانیه ای بدانید

در ششم فوریه سال 1998 «اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور» یا ث ج پ مشخصات یک استاندارد را برای پایان دادن به جنگهای مودم 56 کیلو بیت در ثانیه ای به تصویب رساند. این استاندارد که به استاندارد 90.ج شهرت یافته است و در 16 سپتامبر 1998 رسمی شد مودمهای 56 کیلو بیت در ثانیه ای را یک شکل خواهد کرد.

اگر مودم شما بر اساس استانداردهای قدیمی تر K56Flex یا x2 ساخته شده است ارتقای آن به V.90 آسان است. می توانید یک نرم افزار رایگان پیدا کنید و مودم خود را طوری ارتقا بدهید که در سرعتهای بالا به حالت استاندارد جدید در بیاید. اما فعلا عجله نکنید، چون هنوز بسیاری از «فراهم کنندگان خدمات اینترنت » (ISP) از استاندارد جدید بهره نگرفته اند. و اگر پیش از آن که فراهم کنندگان خدمات اینترنت مودمهای خودشان را ارتقا دهند مودم خود را ارتقا بدهید، مودم شما در سرعتهای بالا کار نخواهد کرد.

دارد؟ بسیاری از فراهم کنندگان خدمات اینترنت به سوی بهره گیری از استاندارد V.90 گام برمی دارند. بسیاری از آنها منتظر بوده اند تا یک استاندارد فراگیر به وجود بیاید; حال آنها استفاده از استاندارد V.90 را در دستور کار خود قرار داده اند. اگر فراهم کننده خدمات اینترنت شما قصد استفاده از استاندارد V.90 را نداشته باشد، پیشنهاد می کنیم فراهم کننده خدمات اینترنت خود را عوض کنید. با فراهم کننده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید و درباره زمان ارتقا دادن مودم خود به استاندارد V.90 سؤال کنید.

ارتقا

اگر هم اکنون مودم 56 کیلوبیت در ثانیه ای دارید، ارتقا به استاندارد V.90 ساده است. کافی است یک وصله نرم افزاری ( patch) از پایگاه سازنده مودم خود دریافت (download) و آن را نصب کنید.

در زیر، مراحل نصب استاندارد جدید مودم آمده است. فرض کنید در حال حاضر یک مودم 56 کیلو بیت در ثانیه ای ساخت شرکت Hayes دارید و می خواهد آن را به استاندارد V.90 ارتقا بدهید. در صفحه اصلی پایگاه وب جهان پهنای (WWW) شرکت Hayes (با نشانی (http://www.hayes.com روی گزینه Technical و بعد روی V.90 Flash Upgrades تقه بزنید. با این کار، وارد صفحه 56K Standard خواهید شد; روی How To Get Upgraded تقه بزنید تا وارد دایرکتوری (فهرست) ارتقا بشوید.

مدل و نوع مودم خود را پیدا کنید و روی آنها تقه بزنید. نرم افزار مناسب را که احتمالا از نوع [.EXE] خواهد بود پیدا می کند و برای شما ارسال می دارد.

پس از دریافت فایل، برنامه مرورگر خود را ببینید و ارتباط با اینترنت را قطع کنید. برنامه قابل اجرای دریافت شده را اجرا کنید تا دیسکتی حاوی دستگاه رانهای (driver) جدید مودم درست شود. پس از ساخت دیسکت، باید به ویندوز بگویید که از دستگاه رانهای V.90 جدید بهره بگیرد. در ویندوز 98، روی My Computer توسط ماوس تقه است بزنید و گزینه Properties را از منویی که ظاهر می شود انتخاب کنید. در پنجره ,Properties روی مستطیل Device Manager و سپس روی علامت جمع (+) کنار Modems تقه بزنید. مودمی را که می خواهید ارتقا بدهید مشخص کنید (پررنگ کنید) و سپس روی دکمه Properties تقه بزنید. روی مستطیل Driver و سپس روی دکمه Update Driver تقه بزنید. روی دکمه Next ، و بعد دکمه A Better Drive Than SerchFor

One The Your Device Is Using Now

تقه بزنید. دوباره روی دکمه Next تقه بزنید. مربع کنار Disk Drives Floppy را علامت دار (فعال) کنید، دیسکت را در دیسکت ران قرار دهید، و روی دکمه Next تقه بزنید. گزینه Install One The Other Drives را انتخاب کنید و سپس روی دکمه View List تقه بزنید. باید بتوانید دستگاه ران جدید را ببینید. روی ,Next ,Next ,OK و سرانجام Finish تقه بزنید. ارتقای مودمهای دیگر شبیه به روش ارتقای مودم نمونه این مقاله است.

اطمینان پیدا کنید که مودم دارای حافظه فلش (Flash) است. مودمهایی که حافظه فلش دارند با نرم افزار ارتقا پیدا می کنند. بدین معنی که ارتقای چنین مودمهایی تقریبا به رایگان انجام می شود، چون سازنده معمولا نرم افزار ارتقای مودم را در پایگاه وب جهان پهنای خود می گذارد.

ریز پردازنده، شماره 59، ص 37

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان