ماهان شبکه ایرانیان

مکمل های غذایی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، خانم ها در معرض کمبود کلسیم قرار می گیرند. در این سن لازم است که خانم ها آزمایشات تراکم استخوانی انجام دهند

مکمل های غذایی
با نزدیک شدن به دوران یائسگی، خانم ها در معرض کمبود کلسیم قرار می گیرند. در این سن لازم است که خانم ها آزمایشات تراکم استخوانی انجام دهند. به طور کلی به خانم های یائسه توصیه می شود هر روز مقدار یک گرم کلسیم اضافی دریافت کنند. همچنین در موارد یائسگی زودهنگام، استعمال موادمخدر، افراد لاغر اندام، سابقه فامیلی در مورد شکستگی استخوان گردن ، کمبود دریافت کلسیم در دوران نوجوانی، کم تحرکی و سابقه مصرف طولانی مدت داروهای با اساس کورتیکو استروئید، همراه با کلسیم باید ویتامین د نیز مصرف شود. بخشی از مکمل هایی که برای خانم های یائسه توصیه می شود از فیتو استروژن که به طور خاص از ایزو فلاوون های سویا به دست می آید، تشکیل شده اند. نقش این هورمون ها در واقع جایگزینی استروژن های زنانه است. تحقیقات نشان می دهد که این هورمون ها می توانند از گر گرفتگی دوران یائسگی و پوکی استخوان ناشی از آن پیشگیری کند و به نظر می رسد نقش پیشگیرانه در برابر سرطان ها دارد. اما تحقیقات در مورد این مواد همچنان ادامه دارد.

ورزشکاران

یکی از دغدغه های ورزشکاران مصرف مکمل هایی است که جزو مواد نیروزا نیز به حساب نیایند. شناخته شده ترین مکمل برای ورزشکاران، کراتین است. تاثیر این ماده در بدن، افزایش توان بدنی در برابر فعالیت و حجیم شدن ماهیچه هاست. اما با این حال تحقیقات نشان می دهد که افزایش حجم عضلانی همیشه کمتر از 10% خواهد بود و تأثیرات مقاوم کردن این ماده فقط در مورد تمرینات تکراری و کمتر از 15 ثانیه صدق می کند. به علاوه گفته می شود که کراتین عوارض گوارشی، قلبی- عروقی و ماهیچه ای در پی دارد و ممکن است سرطان زا نیز باشد.

سالمندان

با افزایش سن، پیشگیری از سوءتغذیه و کم خونی بسیار مهم است. قبل از شروع مصرف مکمل ها، ابتدا باید فرد تحت یک آزمایش خون کامل قرار گیرد که به این وسیله اندوخته آهن، ویتامین ب12، ب9، گلبول های قرمز، گلبول های سفید و... اندازه گیری می شود. در صورت کمبود، قرص های آهن، ویتامین ب12، ب9، روی، سلنیوم و... به صورت شربت یا آمپول های تزریقی برای فرد تجویز می شود.

نوزادان

توصیه می شود که مادران هر روز به نوزادان خود قطره ویتامین د بدهند. ضرورت استفاده از این مکمل ، تثبیت کلسیم در بدن و استحکام توده استخوانی است، چرا که ویتامین د موجود در شیر به تنهایی کافی نیست و از آنجا که ویتامین د فقط در مجاورت نورخورشید به طور مطلوب تأثیرگذار خواهد بود، توصیه می شود که در طول روز حتماً کودک را در مجاورت نور خورشید قرار دهند.

خستگی مفرط

معمولاً بسیاری از افراد پس از دوران امتحانات یا گذران دوره کاری شدید، به فکر مصرف بعضی از مکمل ها می افتند، تا خستگی خود را برطرف و توان از دست داده خود را به دست آورند. بسیاری از مکمل ها در واقع شامل کافئین یا ویتامین ث است که موجب تحریک شدید می شود. اگر مدت طولانی است که احساس خستگی می کنید، امگا3 مصرف کنید؛ زیرا این ماده، مقاومت بدن را در برابر استرس اکسایشی بالا می برد. یک دوره مصرف آنتی اکسیدان ها نیز می تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

پیشگیری از پیری

اگر به دنبال داروی معجزه گری هستید که شما را برای همیشه جوان و شاداب نگه دارد، باید گفت که به هیچ نتیجه ای نمی رسید. اما ناامید نشوید و بدانید که مکمل های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، مانند ویتامین آ، ای، ث و سلنیوم می تواند سن پیری را به تعویق اندازد. در واقع اساس این مواد، مقابله با ازدیاد رادیکال آزاد است. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که افزایش آنها باعث تخریب سلول ها و خصوصا پیری پوست می شود.

دوران رژیم

مکمل های غذایی زیادی برای کاهش وزن وجود دارند. گرچه برخی از این مواد تا حد زیادی می توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما یک دارو هیچ وقت در کاهش وزن به اندازه یک رژیم غذایی صحیح همراه با فعالیت های بدنی موثر نخواهد بود. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از این مکمل ها استفاده می کنید، رژیم غذایی مناسب و ورزش را فراموش نکنید!

سیگار نکشید!

علاوه بر مضرات شناخته شده سیگار، یکی دیگر از معایب آن، کاهش مقدار آنتی اکسیدان در افراد سیگاری است. آنتی اکسیدان عنصری است که مانع از تاثیرات منفی رادیکال های آزاد در بدن می شود. بنابراین افراد سیگاری حتما در برنامه غذایی روزانه از غذاهای سرشار ویتامین آ، ای، ث و سلنیوم که حاوی این عناصر هستند، استفاده کنند. اما به یاد داشته باشید که بهترین راه برای حفظ سلامتی، ترک سیگار است.

بیماری ها و مصرف برخی داروها

در مدت استفاده از برخی داروها، لازم است که مکمل های غذایی در برنامه روزانه گنجانده شود. به عنوان مثال، بیماری که به مدت طولانی از داروهای کورتیکو استروئید استفاده می کند، حتما باید قرص های پتاسیم (دوز آن به نوع دارو بستگی دارد) و کلسیم (تقریبا 500 میلی گرم) مصرف کند، زیرا کورتیزون باعث حذف بیش از حد مواد معدنی و از بین رفتن این دو عنصر می شود. برای خانم هایی که تحت درمان ضد هورمونی هستند مانند افراد مبتلا به سرطان سینه که داروهای آنتی آروماتاز مصرف می کنند، روزانه یک گرم کلسیم به همراه ویتامین( د) تجویز می شود تا از ابتلا به پوکی استخوان که فقدان استروژن یک عامل موثر در بروز آن است، پیشگیری شود. برخی دیگر از بیماران مانند مبتلایان به التهاب کولیت (همراه با جذب نامطلوب گوارشی) به منیزیوم، انواع ویتامین های آ، د، ای، کا و ب 12 نیاز دارند که دوز آن با توجه به وضعیت التهاب تعیین می شود. در برخی از روش های درمان چاقی، جسمی فضاگیر در معده بیمار قرار داده می شود تا حجم معده کاهش یابد که معمولا در این موارد مکمل های آهن، روی و ویتامین های ب6 و 12 تجویز می شود. در افرادی که مبتلا به کلسترول بالای خون هستند، توصیه می شود با رعایت رژیم غذایی، یک نوع روغن گیاهی مصرف کنند که این چربی ها کلسترول را در روده ها جذب کند. بسیاری از خانم هایی که در دوران قاعدگی، خونریزی زیاد دارند دچار کمبود آهن هستند. این افراد پس از انجام آزمایش خون می بایست با نظر پزشک، مکمل آهن مصرف کنند.

عوارض جانبی مکمل ها

به طور کلی، عوارض منفی این مکمل ها فقط در موارد زیاده روی در مصرف، دیده می شود. به عنوان مثال، مصرف بسیار زیاد کلسیم، باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. افراط در مصرف آهن، اختلالات گوارشی مانند استفراغ و نارسایی کبد را در پی دارد. دوز بالای ید، خطر پرکاری تیروئید را دارد و مصرف زیاد پتاسیم، موجب مشکلاتی در ریتم ضربان قلب می شود. استفاده زیاد از ویتامین ب12 نیز باعث چرب شدن پوست و بروز آکنه می شود.

تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان