ماهان شبکه ایرانیان

مایه حیات کودکان

لیس للصبی لبن خیر من لبن امه برای فرزند شیری بهتر و نافع تر از شیر مادر نیست رسول اکرم (ص) تغذیه با شیر مادر از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که در دین اسلام به آن تاکید شده است؛ چه این مهم نقش بسیار قابل توجهی در وضعیت سلامت آینده کودک از نظر جسمی و روانی دارد

مایه حیات کودکان
لیس للصبی لبن خیر من لبن امه
برای فرزند شیری بهتر و نافع تر از شیر مادر نیست
رسول اکرم (ص)
تغذیه با شیر مادر از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که در دین اسلام به آن تاکید شده است؛ چه این مهم نقش بسیار قابل توجهی در وضعیت سلامت آینده کودک از نظر جسمی و روانی دارد.
نوزاد بعد از آن که چشم به جهان می گشاید برای طی مسیر تکامل در رشد سیستم های مختلف بدن به مواد غذایی مناسبی بسته به اعمال فیزیولوژی بدن خود نیاز دارد که این نیاز از طریق تغذیه باشیر مادر به طور کامل تأمین می گردد. خود نیاز دارد که این نیاز از طریق تغذیه با شیر مادر به طور کامل تأمین می گردد.شیر مادر همان مایه حیات است که دربردارنده مواد مصونیت بخش بی شماری برای نوزادبوده و اثر مثبت عاطفی و روانی دلنشینی بر جای خواهد گذاشت.وقتی نوزاد در آغوش مادر شیر می خورد،با نگاهی به چهره مادر، باعث تحکیم زیربنای ارتباط عاطفی بین آن دو می شود. هم چنین به اثبات رسیده است نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در آینده رابطه فیزیکی و عاطفی مطلوبی با مادر خود برقرار خواهند کرد. در حقیقت بخش مهمی از زندگی طبیعی یک زن مرتبط به دوران شیردهی کودکش است. این عمل مادر، با به مایه گذاشتن ذخایر جسمی خود و کوشش بی دریغ در ادامه تغذیه کودک با شیر خودش، همه و همه نشان از مهرو علاقه بی کران نسبت به فرزندش است.

شیر مادر حاوی تمام مواد مورد نیاز نوزاد مخصوصاً در روزهای اول بعد از تولد است؛ غذای طبیعی برای نوزادانی که به طور طبیعی و کامل به دنیا آمده اند. این ماده غذایی با ارزش به آسانی قابل دسترس مادر و نوزاد است. گفتنی است تأمین نیاز کودک با شیرمادر بسیار راحت و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ضمن این که شیر مادر از هر عامل آلوده کننده به دور است.
شیر مادر حاوی ویتامین ها ومواد معدنی مورد نیاز نوزاد می باشد. این ماده غذایی طبیعی دارای کربوهیدرات، چربی، پروتئین و آب است که میزان این مواد بسته به نیاز کودک می باشد.
شیر مادر جذب و هضم راحتی برای نوزاد دارد و مانع از بروز بسیاری از مشکلات گوارشی و ... (مانند برخی شرایطی که کودک به ناچار با شیر مصنوعی تغذیه می شود) در نوزاد می گردد.

متأسفانه دربرخی فرهنگ ها بنا به دلایل کاملاً پوچ و غیر منطقی، برخی از مادران بدون وجود هیچ مشکل خاصی، از شیر دادن نوزاد خود امتناع می ورزند و کودک خود را از این مایه حیات بی بهره می سازند. در صورتی که نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود نسبت به نوزادی که شیر مصنوعی می خورد از سلامت جسمی و روانی بهتری مخصوصاً درآینده برخوردار خواهد بود. چه خوب است که مادران در هر گوشه و کنار این کره خاکی نوزاد خود را از این ماده غذایی ارزشمند بهره مند سازند و به فرزند خود این امکان را بدهند که در آغوش گرم مادر خود در کمال آرامش تغذیه شود.
گفتنی است گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف از جمله بروز برخی از بیماری ها در مادر، تغذیه کودک با شیر مادر منع می شودکه در این شرایط لازم لاجرم باید از تغذیه با شیر مادر صرف نظر شود.
منبع:نشریه تغذیه و سلامتی شماره 79
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان