ماهان شبکه ایرانیان

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

هیچ چیز بدتر از بیماری وسواس نیست و هیچ کس نمی‌تواند آدم وسواسی را تحمل کند. پس اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتما این مطلب را بخوانید و پس از آن تصمیمی جدی برای درمان بگیرید زیرا ممکن است خیلی زود دیر شود؛ خیلی زودتر آن که فکرش را بکنید!

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

در دین اسلام وسواس گناه است که این گناه باید درمان شود. به فرموده‌ی امام علی (ع): عادت از اعمال شکل می‌گیرد و اگر همیشه مراقب اعمال‌مان باشیم، عادت نمی‌کنیم.

زن ها و مردان، به یک اندازه ممکن است دچار وسواس شوند. کسانی که دچار وسواس هستند به دو دسته‌ی وسواس عملی و وسواس فکری تقسیم می‌شوند اما ما می‌خواهیم در این مقاله به وسواس عملی بپردازیم.

وسواسی کیست؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

 Credit: panicattackpedia

معمولا ما به کسانی که در انجام اعمال خود دچار افراط می‌شوند وسواسی می‌گوییم؛ اما، آیا کسی که دچار وسواس شده است با این بیماری به دنیا آمده یا دلایل خاصی برای این بیماری دارد؟

 افراد حساس و کسانی که در کودکی از طرف خانواده و جامعه سرکوب شده‌اند در بزرگسالی دچار بیماری‌های روانی به خصوص وسواس می‌شوند. به طور حتم در طول زندگی خود به کسانی که دچار وسواس هستند برخورده‌اید و همیشه برایتان سوال پیش آمده که چرا و چگونه این افراد دچار این بیماری شده‌اند؟

معمولا خود این افراد هم از وسواس‌شان باخبر هستند. به عنوان مثال ما قبل و بعد از خوردن غذا دست‌های خودمان را می‌شوییم و با یک شست‌وشوی ساده کارمان تمام می‌شود اما بیماران دچار وسواس، تازه کارشان شروع می‌شود. بارها دست‌های خود را می‌شویند و وقتی هم که کارشان تمام می‌شود نوبت به شیر و دستگیره‌ی شیر آب است که باز هم بارها مشغول شستن دستگیره‌ی شیر آب می‌شوند. شب‌ها قبل از خواب بارها در ورودی خانه را وارسی می‌کنند تا خیالشان از بابت قفل بودن در راحت شود اما در وقع هیچ وقت خیال‌شان راحت نمی‌شود و حتی ممکن است تا صبح این کار را ادامه دهند.

با فرد وسواسی باید چگونه رفتار کرد؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

Credit: panicattackpedia

به گفته‌ی روانشناسان، وسواس زیر مجموعه‌ی بیماری‌های اضطرابی و فکری است که اگر در همان ابتدای درمان نشود، این بیماری حاد می‌شود. معمولا بیماران وسواسی همیشه فکر می‌کنند اگر دست از تکرار بردارند، ممکن است به خود و دیگران آسیب وارد شود. با مراجعه با روانشناس و روانکاو می‌توان این بیماری را بهبود بخشید. متاسفانه کسانی که دچار این بیماری هستند کمتر برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کنند ولی با این همه، به هیچ عنوان نباید برای درمان بیمارانی که دچار وسواس حاد هستند خودسر عمل کرد.

بعضی‌ها برای درمان وسواس شروع به تکرار کردن اعمال بیمار می‌کنند تا شاید با دیدن این عمل، متوجه عملشان شوند اما این کار نه تنها چاره‌ی کار نیست بلکه باعث بروز مشکلات بیشتر می‌شود. با این کار ممکن است، بیمار دچار افسردگی شدید بشود و احساس پوچی کند و یا ممکن است نسبت به شما بدبین شود. چه بسا این شخص ممکن است همسرتان باشد و ممکن است با این کار رابطه‌ی شما با مشکل مواجه شود.

چه کسانی دچار وسواس می‌شوند؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

Credit: panicattackpedia

افراد منزوی بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به وسواسهستند. بعضی از بیماران وسواسی به هیچ عنوان خود را وسواسی نمی‌دانند اما در واقع ممکن است دچار وسواس عملی شدید باشند و مدام باعث آزار دیگران شوند. در بعضی مواقع دیده شده که این بیماران نه تنها خود را بلکه بارها می‌کوشند تا دیگران را هم به قول خودشان تمیز کنند.

همسر به محض آمدن به خانه حق ورود به خانه را ندارد تا زمانی که بیمار از تمیز بودن او مطمئن شود. بیماران وسواسی کثیفی را در ذهن خود می‌سازند و تا زمانی که ذهن‌شان به آنها دستور ندهد به کار خودشان ادامه می‌دهند.

وسواس چگونه درمان می‌شود؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

Credit: panicattackpedia

وسواس به دو شیوه‌ی دارویی و غیردارویی درمان می‌شود. در بعضی از مواقع از هردو شیوه استفاده می‌شود. بیماران وسواسی معمولا وقتی برای انجام کارهای ضروری‌تر ندارند و تمام وقت خود را صرف چندبار کاری می‌کنند. بیماران وسواسی باید باور کنند که می‌توانند مانند انسان‌های معمولی زندگی کنند. به بیمارانی که هنوز دچار وسواس حاد نشده‌اند می‌توان کمک کرد تا بهبود پیدا کنند. یکی از راه ها، حضور در اجتماع است، که به این وسیله می‌توان از منزوی بودن و در ادامه از وسواس جلوگیری کرد.

به هیچ عنوان نمی‌توان این بیماران را در دسته‌ی افراد کم هوش قرار داد. وسواس در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. مثلا یک مادر همیشه نگران سلامت فرزندانش است اما اگر بیش از حد شود باعث دردسرهای زیادی می‌شود و چه بسا ممکن است خود مادر سلامت فرزندانش را به خطر بیندازد. بیماران وسواسی اگر می‌خواهند درمان شوند نباید مدام به بیماری‌ خود فکر کنند.

حتی انسان‌های سالم  هم وقتی تلاش می‌کنند به موضوعی غیرمعقول فکر نکنند دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال: به مدت یک دقیقه تلاش کنید که به فیل صورتی فکر نکنید. مطمئنا در این یک دقیقه فیل صورتی فکر شما را مشغول می‌کند زیرا فیل صورتی در اولویت ذهن شما قرار می‌گیرد و ضمیر ناخودآگاه شما نمی‌تواند به چیز دیگری فکر کند.

اگر وسواسی هستید و می‌خواهید بیماری‌تان درمان شود باید با آن روبه‌رو شوید. بیم این که ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار بگیرید را نداشته باشید. روبه‌رو شدن با بیماری گام محکم و مهمی برای درمان است. اکثر مردم از درمان با دارو بیم دارند و نگران این هستند که داروها اعتیادآور باشند و یا این که بعد از اتمام دوره‌ی مصرف دارو دوباره به قول معروف همان آش و همان کاسه شود. اما بررسی‌ها نشان داده که اگر بیمار در حین مصرف دارو، شناخت درمانی شود، به طور چشم‌گیری بهبود پیدا می‌کند.

دارو چگونه بیمار وسواسی را درمان می‌کند و بیمار باید چه کار کند؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

Credit: panicattackpedia

دارو باعث انفعالات شیمیایی در مغز می‌شود. این انفعالات باعث می‌شود مغز سروتونین بیشتری ترشح کند و سروتونین باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان بی‌کاری وسواس بر بیمار  غلبه می‌کند. بنابراین، اگر شما وسواس دارید، باید ذهن‌تان را به چیز های خوب مشغول کنید. دست‌های خود را مشغول کنید. جدول حل کردن، ورزش کردن، بافتنی بافتن، بازی کردن با فرزند و... می‌توانند ذهنتان را از وسواس دور کنند. از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید تا ذهنتان شما را کنترل کند.

در ضمن به هیچ عنوان تنها نباشید. همیشه، وقت خود را کنار دوستان و آشنایان سپری کنید. همیشه باید کسی باشد تا شما را از انجام دادن کارهای بیهوده منع کند و شما را از فکر و خیال و وسواس‌ بیرون آورد. تحقیقات نشان داده که اگر بیمار بتواند در برابر وسواس خود نسبت به چیزی یا کسی 20 تا 90 دقیقه خود را کنترل کند بخش اعظمی از راه را برای درمان رفته است. اگر خودمان را از انجام دادن کاری بازداریم، می‌توانیم بر بر بیماری‌مان غلبه کنیم. هر کاری سختی خود را دارد پس ناامید نشوید و بارها و بارها خودتان را در برابر وسواس‌تان کنترل کنید.

آدم وسواسی باید چه نکاتی را بداند؟

وسواس عملی و راه‌های درمان آن

Credit: panicattackpedia

بیمار باید بداند هیچ کس از آدم‌های وسواسی خوشش نمی‌آید. هیچ وقت دیگران را بابت درک نکردنتان سرزنش نکنید، چون شما هم اگر جای او بودید همین گونه عمل می‌کردید. داروها و پزشکان تا حدی می‌توانند درمانتان کنند. بعد از آن شما باید همت کنید تا بر بیماری‌تان غلبه کنید. اگر بهترین جواب را برای درمان خود می‌خواهید کافی است کمی بیشتر به خود سخت بگیرید و خود را در برابر وسواس‌تان کنترل کنید.

مادامی که به این فکر کنید که درمان بیماری‌تان غیرممکن است کارتان برای درمان سخت‌تر می‌شود. هیچ چیز در این دنیا غیرممکن نیست. بهترین راه نجات‌تان در دستان خودتان است. از دیگران بخواهید مانع رفتارتان شوند. کمک دیگران را به فال نیک بگیرید و به خاطر عزیزانتان هم که شده به خودتان در درمان وسواس‌ کمک کنید.

منبع: بنیتا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان