شناسه : ۳۸۴۰۲۸ - یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۷
نقش محوری فلسفه اسلامی علم
در پی پاسخ مقام معظم رهبری به نامه جمعی از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه مبنی بر ضرورت تحقق جنبش نرم افزاری در جامعه، این موضوع در محافل علمی حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گرفت
سیاست روز، 9/4/82
در پی پاسخ مقام معظم رهبری به نامه جمعی از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه مبنی بر ضرورت تحقق جنبش نرم افزاری در جامعه، این موضوع در محافل علمی حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گرفت . این گفت وگو نیز به جنبش نرم افزاری و مباحث پیرامونی آن اختصاص دارد . در اینجا تنها گوشه ای از مباحث طرح شده توسط آقای صادقی بازگو، می شود و خوانندگان را به مطالعه اصل مقاله دعوت می کنیم:
جنبش نرم افزاری یک حرکت علمی است که با حرکت علمی جاری، عادی و ساری در جامعه امروز متفاوت است . این تفاوت بنیادین است . ویژگی دیگر این جنبش آن است که جهت گیری خاصی بر آن حاکم بوده و برای ساخت و ایجاد یک تمدن نوین دینی، طراحی شده است .
زبان دین، عالمان و اندیشمندان دینی هستند . آنان می توانند جهات دینی را در حوزه مسائل علوم وارد کنند . آنان می باید تعیین کنند که جهت گیری اساسی برنامه های کلان اداره جامعه چه سمت و سویی داشته باشد، توسعه بر چه اساسی صورت پذیرد و ... ; چراکه جهان بینی و ارزش ها در تعریف مدل ها و جهت دادن به آنها تاثیرگذار است . در مرحله بعد، باید مفاهیم را بر اساس مفاهیم دینی تولید کرد . رشد و توسعه علمی و پیشرفت جامعه و اصولا حرکت جامعه، می باید بر مبنای شاخصه هایی باشد که مورد تایید فرهنگ دینی اند . این یک بعد قضیه است که به سیاست گذاران، برنامه ریزان و هدایت گران جامعه مربوط می شود . بخش دیگری از مسئله به نخبگان و اندیشمندان باز می گردد . آنها می توانند متصدی تولید دانش در جهت دینی باشند . مسلم است که اگر پارادایم ذهنی یک دانشمند، همان پارادایم های موجود باشد، هیچ گاه نخواهد توانست در راستای ارزش های دینی به تولید علم بپردازد . یکی از ضرورت های جنبش نرم افزاری، تغییر پارادایم های حاکم است .
در جنبش نرم افزاری، تولید مفاهیم علمی در قالب فرضیه ها و نظریه های مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است . باید گفت نظام تولید مفاهیم، در ذهن اندیشمند، بریده از نوع نگرش به هستی و جهان بینی نیست . به قول کوآین، نظام فکری، یک کره معرفت را می سازد که در هسته آن، بنیادی ترین اندیشه ها قرار دارند . اگر ما بخواهیم مفاهیم علمی جدیدی را تولید کنیم، می باید متناسب با یک جهت گیری دیگر پیش رویم و زیرساخت های علم را از نو بررسی کرده و جهت گیری ذهنی مان را اصلاح کنیم تا بتوانیم مفاهیم متناسب با آن را تولید نماییم . در غیر این صورت، مفاهیم تماما مادی و ابزارانگارانه خواهند بود .