جهانی شدن و جایگاه ایران

این مقاله بر آن است که ماهیت جهانی شدن، ویژگی ها و آثار آن و جایگاه ایران را در برخورد با این پدیده مورد بررسی قرار دهد

هم بستگی، 2/11/81

این مقاله بر آن است که ماهیت جهانی شدن، ویژگی ها و آثار آن و جایگاه ایران را در برخورد با این پدیده مورد بررسی قرار دهد . از جهانی شدن تعاریف مختلفی ارائه شده است که با توجه به آنها می توان گفت: «جهانی شدن مجموعه پیچیده ای از فرایندهای متمایز، اما مرتبط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نیز نظامی و سیاسی است که از طریق آنها مناسبات اجتماعی در دوره ای طولانی از تاریخ و در مقیاسی جهانی و قابل دسترس در سطح جهان تحول یافته است .» در واقع، یک قلمرو عمومی در سطح جهان به وجود آمده است، که آدمی بازیگر اصلی آن و جامعه جهانی صحنه اصلی بروز توانایی های اوست .

بسیاری از نویسندگان ویژگی های اصلی عصر جهانی شدن را مفاهیمی چون ظهور دهکده الکترونیک جهانی، پیدایش قبیله جهانی، انقلاب اطلاعاتی، فشردگی زمان و جهان، گسترش جهان آگاهی، پایان جغرافیا و عصر سیبرنتیک دانسته اند . جهانی شدن به شکلی تمامی زمینه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد: 1 . زندگی خصوصی و شخصی 2 . اقتصاد 3 . تضعیف دولت ملی 4 . گسترش نهادهای سیاسی جهانی . پرسشی که در برخورد با پدیده جهانی شدن مطرح می شود، این است که اگر به جهانی شدن به شکل یک فرآیند بنگریم، مدیران این فرآیند، ذینفع های این روند و استفاده کنندگان از آن چه کسانی هستند؟

پاسخ های متفاوتی به این پرسش داده شده است، اما رویکرد این مقاله مبتنی بر اجتناب ناپذیر بودن فرایندجهانی شدن است و به همین دلیل انطباق و همگام شدن سنجیده و منطقی با آن را راه حل می داند . مقاومت هایی در این زمینه از سوی برخی مطرح شده اند که عبارتند از: طرفداری از محیطزیست، تقویت و گسترش جنبش زنان، دفاع از حقوق بشر، برابری قومی و گسترش مردم سالاری .

کشور ایران به توسعه ای همه جانبه، پایدار و درون زا نیاز دارد . با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران بسیاری از مجراهای تعامل ایران با جهان به صورت گریزناپذیر از این مسیر عبور می کند و این واقعیتی است که محور مواجهه کشور ما را با پدیده جهانی شدن تشکیل می دهد، بنابراین ایران نیاز به ارتباط مورد نیاز برای توسعه مخازن نفت و گاز کشور دارد . بهره گیری از فرصت ها یا قرار گرفتن در معرض تهدیدهای ناشی از پدیده جهانی شدن به طور مستقیم تابع سیاست های متنوع در عرصه ملی خواهد بود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر