ماهان شبکه ایرانیان

وزیر دفاع قطر اذعان کرد

بزرگ ترین رویداد استارتاپی خاورمیانه و کارآفرینان جوان

تهران- ایرنا- نمایشگاه بیست و سوم الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی(الکامپ) برگزار شد، نمایشگاهی که جوانان خلاق و نوآور را برای ارائه ایده ها و محصولات جدیدشان در بخش الکام استارز، و به گفته فعالان حوزه فناوری اطلاعات، در بزرگترین رخداد استارتاپی خاورمیانه گرد هم آورد.

بزرگ ترین رویداد استارتاپی خاورمیانه و کارآفرینان جوان
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی ایرنا، الکامپ 23 از 30 تیر تا دوم مرداد برگزار شد و جوانان مبتکر و مشتاق در قالب شرکت های استارتاپی در این رویداد بزرگ فناورانه حضور یافتند تا علاوه بر ارایه ایده ها و محصولات به مسئولان، فعالان این حوزه و عموم مردم، زمینه جذب سرمایه برای اجرایی شدن ایده های خود را نیز فراهم کنند.
ابتکار، نوآوری و خلاقیت از مهمترین مزیت ها این شرکت ها است، ویژگی که برای پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار مورد نیاز کشور است.
در دو دوره قبلی نمایشگاه الکامپ که جرقه حضور استارتاپ ها با حدود 80 شرکت زده شد، شاید کمتر کسی حضور پررنگ و حدود شش برابری این شرکت ها و ایده ها و محصولات فناورانه آنها در الکامپ 23 را تصور می کرد.
بیش از 450 شرکت استارتاپی به مدت چهار روز در سالن الکام استارز، ایده ها و محصولات خود را در زمینه های مختلف از سلامت و بهداشت گرفته تا ارائه محصولات غذایی به معرض نمایش گذاشتند که مورد استقبال مسئولان، دست اندرکاران، فعالان و حتی مردم عادی قرار گرفت.
سید امیرسالار اجتهد از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و دبیر هیات داوران الکام استارز 96 در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان از سالن الکام استارز اشاره کرد و گفت: به جرات می توان گفت که در حال حاضر الکام استارز، بزرگ ترین رویداد استارتاپی خاورمیانه و حتی در حدی است که می تواند با خیلی از رویدادهایی که در این حوزه در دنیا برگزار می شوند، رقابت کند.
وی ادامه داد: جوانان خلاق و مبتکر ایرانی در این مجموعه دور هم جمع شدند و با شور و اشتیاق به معرفی ایده و محصول پرداختند تا زمینه جذب سرمایه گذار برای اجرایی شدن ایده های آنان فراهم شود.
اجتهد اظهار کرد: این بخش سال گذشته به صورت محدودتر وجود داشت و به دلیل استقبال بسیار خوب، امسال در 2 سالن 8 و 9 برگزار شد؛ الکام استارز برند الکامپ را پس از چندین سال رکود، مجدد احیا کرده است.
وی با اشاره به این که نمایشگاه فرصتی مناسب برای معرفی ایده و جذب سرمایه گذار برای این شرکت ها بود، گفت: شرکت در این رویداد فناورانه مزیت هایی برای این شرکت ها داشت؛ شرکت ها به این نتیجه رسیدند که ایده شان تا چه اندازه بکر و تازه است، چه تعداد رقیب دارند و رقیبانشان تا چه اندازه در این حوزه فعالیت کرده اند.
این فعال حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: استارتاپ ها توانستند نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و همین امر به آنها کمک می کند تا در جهت رفع ضعف ها گام بردارند.
وی بیان کرد: بسیاری از شتاب دهنده ها، سرمایه گذاران و فرشتگان کسب و کار که در حوزه سرمایه گذاری استارتاپ ها فعالیت می کنند با حضور در این رویدادها و شناسایی ایده های بکر، درصدد تزریق سرمایه برای اجرایی شدن این ایده ها برآمده اند.

**الکامپ، فرصتی ویژه برای تعامل استارتاپ ها با بخش دولتی
امین حسن زاده از یکی از شرکت های استارتاپی حاضر در این رویداد بزرگ فناورانه گفت: نمایشگاه فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی و ظرفیت شرکت های استارتاپی است. اغلب این شرکت ها امکان معرفی محصولات خود را به مسئولان و دست اندرکاران بخش دولتی ندارد و این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای این کار بود.
وی به استقبال خوب شرکت های استارتاپی از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تعدادی از مسئولان با حضور در این سالن با توانمندی های این شرکت ها آشنا شدند و به نظر می رسد که این کار می تواند تعامل بین استارتاپ ها با بخش دولتی را بیشتر کند.

** لزوم تدوین قوانین و دستورالعمل های مورد نیاز شرکت های استارتاپی
در این میان و با توسعه چشم انداز اثرات کسب و کارهای نوپا، توجه عمیق تر به بسترها و زیرساخت هایی که می توانند چالشی در برابر کارامدی این شرکت ها باشند، ضرورت دارد.
آیت حسینی، رئیس هیات داوران الکام استارز 96 در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، با اشاره به این که در برخی مواقع قوانین و مقررات مناسبی در حوزه کار شرکت های استارتاپی وجود ندارد، گفت: یکی از اقدامات مهمی که دولت پس از برطرف کردن موانع کسب و کارهای نوپا باید انجام دهد، تدوین قوانین، مقررات و دستورالعمل های مورد نیاز شرکت های استارتاپی است.
وی ادامه داد: اگر سرعت اقدام دولت با رشد اکوسیستم کارآفرینی هماهنگ نشود، قاعدتا جا می ماند و یا این موضوع سبب ایجاد موانع برای شرکت های کارآفرین می شود که می تواند مشکلاتی را برای فعالیت آنان به وجود آورد و همچنین برای رشد سریع اکوسیستم کارآفرینی کشور یک ضعف به حساب می آید.
وی یکی دیگر از مهمترین مشکلات شرکت های کسب و کار نوپا را وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر اعلام کرد و گفت: این موضوع تاثیرات منفی بر فعالیت های استارتاپ ها دارد.
حسینی با اشاره به این که استارتاپ های ما هنوز آشنایی دقیقی از مباحث مدیریتی، بازاریابی و کسب و کار ندارند، افزود: یکی از کمک های دولت می تواند آموزش های هدفمند برای استارتاپ ها باشد تا آنها رشد متوازن در همه زمینه ها داشته باشند.
وی تاکید کرد: با این حال، بخش خصوصی هم باید کمک کند تا قوانین و دستورالعمل های مناسب تدوین شود، اگر شرکت های خصوصی در این زمینه مشارکت و همکاری نداشته باشند، نمی توانند انتظار داشت که کار به نحو مطلوب و در زمان مناسب به سرانجام برسد.
به اعتقاد این فعال حوزه فناوری اطلاعات، اگر مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی نباشد، هر بخشی ساز خود را می زند، پس هماهنگی این سمفونی که باید سبب ایجاد ارزش اقتصادی و در نهایت توسعه ملی شود، اتفاق نمی افتد.
وی یکی از مهمترین وظائف دولت در این زمینه را تسهیل گری فعالیت ها برشمرد و گفت: ما به عنوان فعالان این حوزه انتظاری که از دولت داریم، تسهیل گیری است و به واقع، برای توسعه فضای کسب و کار نیاز به حمایت مالی یا حتی دخالت های کسب و کاری نداریم.

**مسئولان شرایط اجرای وعده هایشان را فراهم کنند
حسینی به بازدید تعدادی از مسئولان مانند وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: انتظار جوانان خلاق و نوآور این است که انان شرایط را برای اجرایی شده قول ها و وعده های خود فراهم کنند.
رئیس هیات داوران الکام استارز 96 ادامه داد: ما هم سعی می کنیم جلساتی با آنان داشته باشیم تا علاوه بر کمک به اجرایی شدن وعده ها، مشکلات و مسائل شرکت ها را نیز منتقل و پیگیری کنیم تا موانع برطرف و انتظارات محقق شود.

**یک اتفاق خوب در الکامپ 23
وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در این نمایشگاه رخ داد، این است که شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی با حرکت رو به رشد استارتاپ ها، متوجه شدند که نیازمند تحول و بازآفرینی هستند و به طور خاص، دستگاه های دولتی برای رفع مشکلات شان باید از توانمندی استارتاپ ها استفاده کنند.
وی به برگزاری مسابقه ایده های شرکت های استارتاپی اشاره کرد و گفت: در این دوره حدود 450 شرکت استارتاپی حضور داشتند که حدود 100 شرکت توانستند محصول خود را در قالب این مسابقه معرفی کنند.
حسینی افزود: این شرکت ها در زمینه تجارت الکترونیک و تجارت روی بستر موبایل در حوزه های مختلف از جمله خدمات، داده کاویی و فین تک، محصولات خود را به نمایش گذاشتند.
وی سه پارامتر اصلی برای داوری این مسابقه را وضعیت کسب و کار، وضعیت تیم و نحوه ارائه آنها اعلام کرد و گفت: موضوعات دیگری هم مانند نحوه چیدمان و تعامل با مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر داوران، بازدیدکنندگان را هم داشتیم و رای انها نیز در داوری مدنظر قرار گرفت.
رئیس هیات داوران الکام استارز 96 ادامه داد: هرچند این مسابقه اختیاری بود اما استقبال خوبی از آن شد و تعدادی از شرکت ها به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد و جوایزی هم به آنها تعلق خواهد گرفت.
بیست و سومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) از 30 تیر تا 2 مرداد ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی در این رویداد بزرگ فناورانه حضور داشتند.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان