ماهان شبکه ایرانیان

وزیر دفاع قطر اذعان کرد

الکامپ ۲۳ و برگی از خدمات دولت الکترونیک

تهران-ایرنا-گسترش روزافزون اینترنت و توسعه تجارت الکترونیکی موجب شده است انجام امور به روش سنتی در قیاس با بهره گیری از شبکه و اینترنت هزینه بیشتری برای شهروندان و سازمان ها داشته باشد و این از دلایلی است که ایجاد دولت الکترونیک را به ضروری ترین اقدام برای کاربرد فناوری اطلاعات در جامعه بدل کرده است.

الکامپ 23 و برگی از خدمات دولت الکترونیک
بنا بر تعریف، 'دولت الکترونیک' روشی برای دولت ها است تا با بهره گیری از فناوری اطلاعات بتوانند دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و خدمات را فراهم نموده و وظایف خود را به صورت کارا و اثربخش با حداکثر بهره وری به انجام برسانند. همچنین در دولت الکترونیک، تعاملات تجاری با شهروندان و سازمان ها و موسسات تجاری و سازمان های درون دولت به طور موثر انجام می پذیرد و استفاده از بستر دولت الکترونیک برای پاسخ گویی و رشد دمکراسی در جامعه است.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سی ام تیر تا دوم مرداد بیست و سومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک(الکامپ) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد؛ سالن 38 B نمایشگاه میزبان دستاوردهای خانواده بزرگ دولت بود که دوش به دوش هم در سالن 'دولت الکترونیک' همسایگی را در بی مرزی غرفه ها تجربه کردند تا برای رسیدن به یک پنجره یکپارچه اطلاعات در همه سازمان های دولتی خود را آماده کنند.

**خدمات دولت الکترونیک و وزارت کشور
معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری وزارت کشور در گفتگویی در محل نمایشگاه الکامپ 23 ، با اشاره به انتخابات الکترونیک به عنوان یکی از مطالبات مردم، احزاب و جریان های سیاسی در سالیان گذشته از وزارت کشور، گفت: وزارت کشور سال های اخیر به فناوری های خاص مربوط به انتخابات الکترونیک تجهیز شده و با تجربه ای که سال 1390 با برگزاری انتخابات الکترونیکی در 14 شهر به دست آوردیم، امسال انتخابات شورهای اسلامی شهر را بدون نوشتن حتی یک برگه به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کردیم.
علی رضا براتی که در خصوص مهمترین خدمات دولت الکترونیک با خبرنگار علمی ایرنا گفت و گو می کرد، افزود: با توجه به این که مجموعه وزارت کشور ساختار بزرگی در کشور دارد و استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، دهداری ها، سازمان ثبت احوال و شهرداری ها صرفا بخشی از آن است، تصمیم گرفتیم برای هر استان یک پروژه کلیدی در راستای دولت الکترونیک تعریف کنیم و زمانی که آن پروژه به صورت کامل استقرار پیدا کرد، تجربیات به دست آمده را با بقیه استان ها به اشتراک بگذاریم.
معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری وزارت کشور ادامه داد: برای مثال در استان قم و خوزستان، پروژه حذف تصویر کارت ملی و شناسنامه در دستگاه های اجرایی کشور را شروع کردیم و با استفاده از شبکه متمرکز ثبت احوال و دستگاه های اجرایی مختلف اطلاعات لازم به صورت اتوماتیک از سرور پایگاه ثبت احوال در اختیار دستگاه قرار می گیرد.
براتی به سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور (سیمفا) به عنوان یکی از پروژه های دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش خودروها در آلودگی هوای تهران تمامی خودروهای بالای 5 سال باید معاینه فنی داشته باشند و اطلاعات خودروهای دارای معاینه فنی به صورت یکپارچه در سامانه سیمفا ثبت و ضبط شده که از این اطلاعات علاوه بر مراکز صدور، پلیس راهور نیز به منظور اعمال قانون و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی استفاده می کند.
وی با اشاره به کندی حرکت دولت الکترونیک در سال های گذشته افزود: تا پیش از دولت یازدهم، روند حرکت به سمت تحقق دولت الکترونیک به کندی پیش می رفت، اما در این دولت موفق به پیشرفت های خوبی شدیم و چنانچه با همگرایی نهادهای ذیربط از جمله شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور اداری و استخدامی و ارگان هایی که به نحوی در این حوزه دست دارند، یک وحدت رویه ایجاد شود، اجرای دولت الکترونیک شتاب بیشتری خواهد گرفت.

**خدمات دولت الکترونیک و وزارت راه و شهرسازی
کارشناس مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نیز ایجاد سامانه های مختلف اطلاعاتی را در راستای سهولت حمل و نقل در راه های کشور عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نمایشگاه الکامپ، اظهار کرد: قانون پنجم توسعه کشور وزارت راه را مکلف به ایجاد سامانه جامع اطلاعات حوادث و سوانح حمل و نقل کشور با هدف تجمیع و شفاف سازی و ارائه داده ها و اطلاعات صحیح و قابل استفاده در تحلیل و تدوین اهداف و برنامه ملی ایمنی کرده است.
هانیه قاسمیان افزود: سامانه جامع این مرکز در برگیرنده اطلاعات دریافتی از پلیس، فوریت های پزشکی، امداد و نجات جمعیت هلال احمر، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و درمان سازمان هواپیمایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است.
وی سامانه تبادل اطلاعات مکانی این مرکز را نیز با هدف گردآوری، اشتراک‌گذاری و تبادل انواع نقشه‌ها، فایل‌ها و لایه‌های اطلاعاتی مکان‌محور وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد و گفت: ایجاد یک کتابخانه داده مکانی، کاهش موازی‌کاری در تولید داده‌های مکان‌محور و نزدیک شدن به بازار داده مکانی از مهمترین دستاوردهای سامانه پیش‌بینی شده است.
قاسمیان افزود: به منظور دریافت آخرین اطلاعات مربوط به راه های کشور سامانه 141 راه اندازی شده است که آگاهی از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی در سطح جاده های کشور،اطلاع از محدودیت های تردد وسایل نقلیه در محورها و اطلاع رسانی در خصوص خدمات رفاهی و امداد خودرو ، از اهداف این سامانه بوده است.

**خدمات دولت الکترونیک و وزارت اقتصاد و امور دارایی
معاون فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد و امور دارایی به خبرنگار ایرنا گفت: ستاد این وزارتخانه به همراه چند سازمان تابعه همچون بیمه ایران، بیمه مرکزی، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، گمرک، سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک حضور یافته است.
مولود محرابیان افزود: بستر یکپارچه اطلاعات اقتصادی یکی از مهمترین پروژه های وزارت اقتصاد در سال گذشته است که بر اساس ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک، وزارت اقتصاد موظف به انجام آن بوده است. هدف از اجرای این طرح مدیریت بازار پول، اعتبار، سرمایه، ریسک و امور مالی کشور است تا در این بستر به لحاظ امنیت، ساختار قابل اطمینانی داشته باشد و قرار است تمام معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت اقتصاد به این سامانه متصل شوند تا شفافیت در حوزه اقتصاد افزایش یابد.
معاون مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت اقتصاد و امور دارایی اضافه کرد: این یک بستر نرم افزاری است که به سازمان های اقتصادی که به اطلاعات اقتصادی و مالی نیاز دارند، سرویس دهی می کند و سازمان ها پس از بررسی درخواست ها و مذاکره با سازمان مورد نظر می توانند تبادل اطلاعات را از طریق این سرویس انجام دهند.
وی با اشاره به حجم ارتباط گمرک با کشورهای خارجی و عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: یکی از برنامه های ما در آینده با در نظر گرفتن پروتکل های امنیتی، توسعه بستر اطلاعات اقتصادی با کشورهای بین المللی و عضو اکو است.
معاون فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد در خصوص سامانه یکپارچه مدیریت اوراق بهادار (سیما) هم گفت: تمامی فرایند اوراق بهادار در وزارت اقتصاد کاملا مکانیزه است، این سیستم قادر به ارائه ی انواع مختلف اوراق بهادار در بازار بین بانکی، با در نظر گرفتن مشتریان عمده و یا خرده، همچنین مدیریت معاملات مربوط به مشتریان، بانک ها، بانک مرکزی، و حتی ارائه ی انواع مختلف اوراق بهادار در بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار تهران) است.
وی همچنین به سامانه مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی اشاره کرد و ادامه داد: بدین منظور از ابتدای فعالیت دولت یازدهم سامانه مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شد تا تصویر شفافی از میزان بدهی‌ها و مطالبات دولتی ایجاد شده و براساس آن امکان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به وجود اید.
محرابیان از فاز دوم سامانه سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی هم خبر داد و گفت: یک پنجره واحد سرمایه گذاری پیاده سازی کرده که سرمایه گذارهای داخلی و خارجی دیگر احتیاجی به ارائه سندی مکتوب و یا ارائه حضوری در ایران ندارند و از طریق این بستر می توانند ثبت نام کنند و طرحشان را ارائه دهند و کارشناسان با بررسی به آنها پاسخ می دهند.

**خدمات دولت الکترونیک و وزارت امور خارجه
کارشناس اداره نرم افزار اداره کل مدیریت دانایی وزارت امورخارجه با اشاره به این که بخش زیادی از خدمات الکترونیک وزارت خارجه به اتباع ایرانیان خارج از کشور اختصاص دارد، گفت: بسیاری از هموطنان در خارج از کشور فاصله زیادی با سفارتخانه‌ها دارند که این امر مشکلات بسیاری را برای آنها به همراه آورده و اصلا معلوم نیست در آن روز که به سفارتخانه مراجعه می‌کنند، مشکلات و خواسته‌هایشان حل شود.
مهدی اکبری افزود: بر همین اساس تلاش کردیم با راه اندازی سامانه های الکترونیک امور مربوط به ازدواج و طلاق، فوت، ولادت، شناسنامه، کارت ملی، تعویض و تمدید گذرنامه، تایید تحصیلی، ریز نمرات، تنظیم وکالتنامه های حقوقی، تایید اسناد و مدارک و کارهای دیگر به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی اظهار کرد: تمام اتباع غیرایرانی به غیر از 11 کشور می توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند و همچنین با ورود به سامانه روادید الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران و ثبت اطلاعات خود در موارد سفر به ایران زمان کمتری در فرودگاه معطل خواهند شد.
وی افزود: وزارت امور خارجه تلاش کرده است همگام با دولت الکترونیک، نوبت دهی اینترنتی هموطنان را در سفارت ها راه اندازی کند تا افراد حداقل زمان ممکن در سفارت خانه ها معطل شوند و همچنین درحال انجام یک پروتکل با همکاری نهادهای امنیتی هستیم که بتوانیم یک سامانه مستقل و متمرکز برای چاپ گذرنامه برای کلیه نمایندگی های خارج از کشور با مدیریت وزارت خارجه در ایران داشته باشیم.

**خدمات دولت الکترونیک و وزارت آموزش و پرورش
رییس گروه هوشمندسازی مدارس آموزش و پرورش فرآیند هوشمندسازی مدارس را ترکیبی از آیتم‌های مختلف همچون ایجاد بسترهای تکنولوژی، آموزش معلمان، تغییر محتوا، تجهیز و اتصال مدارس به شبکه اینترانت و آموزش مهارت های نرم افزاری به دانش آموزان خواند و گفت: مجموعه این آیتم ها می تواند تحولی در روش های سنتی آموزش ایجاد کند.
رحمان نیشلی، آموزش را بزرگترین مشکل حال حاضر هوشمندسازی مدارس خواند و به خبرنگار ایرنا گفت: تنها یک درصد از معلمان ما تا قبل از سال 95 دوره های مربوط به هوشمندسازی مدارس را دیده بودند و هم اکنون با برگزاری دوره های آموزش مجازی 140 هزار نفر را توانستیم آموزش بدهیم و بنا داریم تا قبل از مهرماه امسال بقیه معلمان در این دوره ها، آموزش های لازم را ببینند.
وی افزود: تمامی سرویس ها و خدمات الکترونیکی دانش آموزان که به مسائل اداری مرتبط می شود همچون وضعیت حضور و غیاب، انضباط، تشویقی، کارنامه دانش آموزان و نظرسنجی مشاورها به صورت الکترونیکی در اختیار والدین و دانش آموزان قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه حدود 24 هزار مدرسه توانستند از خدمات هوشمند بهره ببرند، گفت: در حال حاضر 38 درصد از مدارس ما در مناطق محروم به شبکه اینترنت دسترسی ندارند و امکان ایجاد مدارس هوشمند نشدنی است.

**خدمات الکترونیک و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
معاون فناوری اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعطای تسهیلات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متقاضیانی که درخواست راه اندازی آژانس های مسافرتی را دارند می توانند بدون مراجعه به ادارت فرایند درخواست های خود را از طریق سامانه انجام دهند و در تمامی مراحل از دستورهای صورت گرفته در خصوص درخواست هایشان آگاه شوند و همچنین کسانی که علاقمند به بازاریابی در زمینه گردشگری هستند، می توانند با ارائه خدمات و کیفیت خود 'نشان مرغوبیت' صنایع دستی دریافت کنند.
در این میان، انچه به وضوح مشاهده می شود این است که هر سازمانی به صورت مستقل سامانه های خدمتی خود را راه اندازی کرده و گاه یک سازمان دارای چندین سامانه است که تعدد این سامانه ها باعث سردرگمی مخاطبان خواهد شد؛ اما اگر پنجره واحدی به نام دولت الکترونیک بتواند خدمات تمامی سازمان ها را به طور جامع و کنار هم به مخاطبان ارائه دهد، موجب سهولت دسترسی شهروندان به اطلاعات و استفاده از خدمات خواهد شد و این حجم خدمات دولت الکترونیک دیگر لابه لای آدرس های متعدد سامانه های سازمان ها پنهان نخواهد شد.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان