پیش به سوی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»

شعارهای هر سال، نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی کند بلکه انگشت اشاره ای است که راه و روش را نشان می دهد. (مقام معظم رهبری)
سخنان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران وبالاترین مقام اجرایی کشور درآغاز هر سال در بردارنده ضرورت ها، حساسیت ها، چالش ها و تبین چشم انداز پیش رو در سال آتی است. انتخاب عنوان جهت سال پیش رو، اولین بار از سوی مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1378 صورت گرفت که با استقبال عمومی روبرو شد و پس از آن این نام گذاری به شکل یک سنت همه ساله تکرار شد. در طی این سال ها ایشان با احاطه به مسائل داخلی و خارجی، ضرورت ها، باید ها و الزامات پیش رو نسبت به انتخاب عنوانی خاص جهت هرسال اقدام و ضمن اشاره ای کوتاه در پیام نوروزی در سخنرانی سالانه و همیشگی خود در اولین روز سال در حرم امام رضا(ع ) و دیگر فرصت ها به تبین بیشتر آن می پردازند.
اقدام مقام معظم رهبری مبنی بر انتخاب عنوانی خاص جهت هر سال با استقبال مجموعه نظام جمهوری اسلامی همراه است. سیمای جمهوری اسلامی به محض اعلان موضوع اقدام به نگارش عنوان ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری بر صفحه تلویزیون می نمایند و سپس این عنوان بر جایگاهی که در حرم حضرت امام رضا (ع ) جهت سخنرانی مقام معظم رهبری در روز اول سال برپا می شود، نقش می بندد. نصب پلاکاردها و بنرها به فاصله کوتاهی در شهرها و معابر عمومی، درج عنوان ذکر شده بر سر برگ نامه ها و تشکیل ستادها، کارگروه ها، کمیته ها و در پایان سال تهیه و انتشار گزارش های مکتوب وتصویری از جمله اقدامات نمادینی است که هر ساله به عنوان اجرای راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری شاهد آن هستیم.
 
نگاه دقیق مقام معظم رهبری به نام گذاری ها
آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت وگو با مرکز خبر حوزه های علمیه، نفس نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری را یکی از راهبرد های عملی و اجرایی مدیریت کشور دانسته و فرموده است: هرگز این نام گذاری ها اتفاقی مطرح نشده و با بررسی اجمالی ترتب سلسله نامگذاری سال ها توسط رهبری به وضوح تناسب کار شناسانه و دقت در عناوین انتخاب شده سال ها با مسائل مهم آن دوران را مشاهده می کنیم، یعنی، مقام معظم رهبری، همواره متناسب با اوضاع و احوال کشور، میزان پیشرفت ها و آسیب های پیش روی جامعه، حوادث تلخ و شیرینی که در منطقه رخ داده و حتی شرایط و اوضاع بین المللی، به انتخاب اسامی سال ها اقدام می کنند.
فرمایش مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1391 گویای این نکته است که ایشان با بررسی و شرائط داخلی و بین المللی اقدام به لنتخاب عنوانی خاص جهت سال پیش رو می نمایند.: «همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان می دانستند که این نام و این جهت گیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاش های دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه ی خودشان را در عرصه ی اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه ای توانستند با این تحریمها مقابله کنند و مواجهه ی آنها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریم ها را خنثی کند و حربه ی دشمن را کُند کند.»
 
تاملی کوتاه برعناوین و مفاهیم انتخاب شده جهت نام گذاری سال ها
بررسی عناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته گویای این نکته است که در سال های نخست مقام معظم رهبری در انتخاب عناوین جهت سال پیش رو نگاه خود را به عموم جامعه معطوف می داشتند. از سال 1382به بعد نگاه ایشان به سوی تعیین عنوان جهت سال پیش رو در درجه اول به توجه دادن دولت های وقت دولت های وقت گرایش پیدا نمود و ایشان با تعیین نام برای این سال ها، در واقع ضرورت ها، بایدها و توقعات خود و مردم از دولت های حاضر بر مسند را تبین نموده اند.
نیم نگاهی به محتوای کلی و جهت گیری های پیام های نوروزی مقام معظم رهبری وعناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته گویای این مهم است.
1369: تاکید بر «تحول درونی و اصلاح امور».
1370: تاکید بر «صبح روشنی».
1371: تاکید بر «تحکیم معنویت».
1372: تاکید بر «عدالت اجتماعی».
1373: تاکید بر «صرفه جویی».
1374: تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی».
1375: تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور».
1376: تاکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی».
1377: تاکید بر «صرفه جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی».
1378: سال امام خمینی، این نامگذاری بدلیل همزمانی آن با یکصدمین سال تولد حضرت امام خمینی (ره) انتخاب شد.
1379: سال امام علی، به دلیل دو عید غدیر در آن سال
1380: سال اقتدار ملی و اشتغال آفرینی
1381: سال عزت و افتخار حسینی به دلیل تقارن ده اول ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال
1382: سال خدمت گذاری.
1383: سال پاسخگویی، در این سال بیشتر سازمان های دولتی سعی کردند تا با تهیه بولتن و جزواتی درباره عملکرد وزارتخانه یا سازمان مربوطه شعار سال پاسخگویی را تحقق بخشند.
1384: سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی که مقارن بود با تهدیدات آمریکا واروپا با جمهوری اسلامی بر سر فعالیت های هسته ای صلح آمیز ما که مقام معظم رهبری مطبوعات، احزاب و سیاست مداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کردند.
1385: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله. برخی علت نام گذاری این سال چاپ کاریکاتورهایی از حضرت محمد (ص ) در اقدامی بی سابقه در نشریه دانمارکی می دانند.
1386: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی
1387: سال نوآوری و شکوفایی به دلیل تقارن این سال با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
1388: سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
1389: سال همت مضاعف، کار مضاعف.
1390: سال جهاد اقتصادی، به دلیل سال ابتدایی طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش تحریم های بین المللی بر علیه ایران در سال 1389، مقام معظم رهبری فعالیت های اقتصادی را کافی ندانست و ضمن نامگذاری سال 1390 به عنوان (جهاد اقتصادی) خواستار مجاهدت کلیه اقشار و نهادها در زمینه اقتصاد شدند.( ویکی پدیا با تلخیص و تصرف )
1391: سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود امسال را به عنوان سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» نا نهادند.
تمرکز نام گذاری سال ها در دهه پیشرفت و عدالت بر حوزه اقتصاد
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تداوم جهاد اقتصادی وانتخاب عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» برای سال 1391گویای توجه معظم له به حوزه اقتصاد در دهه پیشرفت و عدالت است. نام گذاری سال اول دهه پیشرفت و عدالت به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف سال دوم با عنوان همت مضاعف و کار مضاعف و سال گذشته به نام سال جهاد اقتصادی وامسال نیز به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» و تاکید های مکررایشان مبنی بر توجه دقیق دولت مردان به حوزه اقتصاد است که لازمه تحقق آن نگاهی جهاد گونه و ایثارگرانه است. اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تلاش برای تولید، عناوینی است که مفهوم تلاش، کوشش توامم با ایثارگری واز خود گذشتگی را به ذهن متبادر می کند.
چرایی تاکید بر تداوم جهاد اقتصادی؟
بکارگیری کلمه جهاد در نام گذاری سال 1390 از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر «جهاد اقتصادی» در سال 1391 حاکی از ضرورت مبارزه آن هم مبارزه ای مقدس که نقش آفرینان این حوزه در زمره مجاهدان فی سبیل الله و مبارزان و مدافعان واقعی از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی کشور محسوب می شوند، به ویژه کسانی که در بخش تولید حضور دارند و مدافعین از مرزهای ورودی کشور و راه را بر مهاجمین اقتصادی و ورود کالاهای مصرفی به کشور سد می کنند و همه کسان دیگری که سرمایه های خود را در تولید سرمایه گذاری می کنند، کارآفرینان، کارگران به رسول گرامی اسلام بر دست آنان بوسه می زند، آنان که در بخش صادرات فعال اند و فاتح بازارهای هدف هستند و همچنین همه آنانی که در این فرآیند نقشی ایفاء می نمایند که امسال مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به اهمیت و جایگاه دولت مردان و مردم هم اشاره فرمودند. سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلی صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمایه داران و کارگران، تقویت چرخه ی تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه ی اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلی است.
تأملی بر مفهوم و بایدهای جهاد اقتصادی در بیان مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در آغاز سال 1390 با بازدید از منطقه عسلویه در جمع مردم مومن و تلاشگران صنعت نفت منطقه ضمن بزرگداشت تلاش های صورت گرفته در منطقه و تبیین اهدافی که باید در این منطقه پیگیری شود، معناء و مفهوم جهاد اقتصادی را تبین فرمودند. تذاوم جهت اقتصادی از منظرایشان ضرورت تاملی دوباره به سخنان ایشان را گوشزد می نماید.
1. جهاد امسال جهاد اقتصادی
من امسال را «سال جهاد اقتصادی» اعلام کرده ام. این معنایش این است که ملت ایران در این برهه ی از زمان، جهادش به طور عمده در عرصه ی اقتصاد است.
2. جهادی همانند جهادهای قبل
این جهادی که امروز باید انجام دهیم – جهاد اقتصادی – از جهادهایی که تا امروز ملت ایران انجام داده، مشکلتر نیست؛ اما باید بدانیم چه کار می خواهیم بکنیم.
3. جهاد به معنای رویارویی با دشمن
جهاد اقتصادی، صرفاً تلاش اقتصادی نیست. جهاد یک بارِ معنایی ویژه ای دارد. هر تلاشی را نمی شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشی می کند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما می خواهید یک تلاشی را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنی سینه به سینه ی شما ایستاده است؛ این می شود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالی باشد، ممکن است جهاد علمی باشد، ممکن است جهاد فنی باشد؛ همه ی اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما برای «جهاد» معادلی پیدا کنیم، می شود «مبارزه». جهاد اقتصادی، یعنی مبارزه ی اقتصادی.
4. همه مسئولند
همه هم مسئولند… امسال همه ی اجزای گوناگون ملت ما، مسئولین کشوری، مسئولین بخش های گوناگون استانی در گوشه و کنار کشور و آحاد مردم، همه باید این تلاش را برای خدا در پیش بگیرند.
5. نیت باید خدایی باشد
نیت اگر نیت خدایی باشد، می شود جهاد فی سبیل اللَّه. وقتی انسان برای اعلای کلمه ی حق، اعلای کلمه ی اسلام، عزت بخشیدن به امت اسلامی و ملت مؤمن و مسلمان ایران تلاش می کند، این جهاد می شود جهاد فی سبیل اللَّه. آن وقت در این تلاش، برکات و عظمت و شأن جهاد فی سبیل اللَّه وجود دارد.
6. وعده الهی بر پیروزی است
احساس خستگی نکنید و بدانید جهاد فی سبیل اللَّه وعده ی الهی بر پیروزی آن است. وقتی برای خدا و در راه خدا حرکت می کنید، به پیروزی خواهید رسید.
7. تکیه به خود
علاج چیست؟ علاج، برگشتن و تکیه کردن به خود؛ استمداد از توانایی های خود؛ این چشمه ی جوشان تمام نشدنی اراده ی انسانی و استعدادی که بحمداللَّه در ایران عزیز ما، در مردم ما، در نسل جوان ما وجود دارد.
8. مصرف دور از اسراف
در این جهاد اقتصادی همه شریکند. در اداره ی اقتصاد یک ملت، مصرف هم یک رکن عمده است؛ مصرف درست، مصرف خوب، مصرف دور از اسراف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزی که همیشه توصیه می شود.
9. فرهنگ کار و تلاش
ایجاد فرهنگ کار و تلاش للَّه. شما حتّی سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید، می توانید در این جهاد اقتصادی سهیم باشید؛ این فرهنگ را به این جوان، به این نیروی انسانی فردا تعلیم می دهید؛ این می شود جهاد اقتصادی. در هر بخشی که باشید، می توانید در این جهاد سهیم باشید.
10. رفع نیازهای مردم
کمک به پیشرفت عدالت. این دهه برای ما دهه ی پیشرفت و عدالت است. پیشرفت منهای عدالت، از نظر اسلام اصلاً پیشرفت نیست. مردم نیازهایی دارند. کمک به رفع این نیازها، جزو جهاد اقتصادی است؛ باید مشکلات مردم حل شود. اینها همه اجزایی است از مجموعه ی یک جهاد عظیم و همه جانبه ی اقتصادی است.
11. اتحاد و همدلی
در مقابل این دشمنان، با این اتحاد کلمه، با این همدلی، با این همکاری، با این مجاهدت عمومی، می توان ایستاد و بر آنها فائق آمد؛
12. کار علمی
در این کار، بخش هایی وجود دارد که باید کارهای علمی انجام بگیرد.
13. نیروی انسانی، ثروت اصلی
گاز ثروت است، نفت ثروت است؛ اما از این ثروت ها خیلی مهمتر، نیروی انسانی بااستعداد و علاقه مند و دارای توان کار است. ما این ثروت را داریم؛ اصل این است. اگر یک ملتی این نیروی انسانی را داشت، می تواند ثروت های طبیعی خودش را هم استحصال کند و در خدمت ملت قرار دهد؛ اما اگر این را نداشت، ثروت های طبیعی اش هم در خدمت دیگران قرار خواهد گرفت؛ برای دیگران بیشتر سود خواهد داد تا برای خود او. ما بحمداللَّه این ثروت را داریم.
نامگذاری ها و ضرورت همراهی مجموعه نظام
آنچه مسلم است، نامگذاری سال ها از جانب مقام معظم رهبری یک حرکت تشریفاتی نبوده و نیست بلکه ایشان با این اقدام راهبردها و رویکردهای دستگاه های مختلف نظام را تبین می نمایند که مسلم تمام دستگاه های مرتبط با نظام اعم از سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه و نهادهای تحت نظر رهبری توجه خود به تحقق منویات معظم له را مبدول خواند داشت.
فضای عمومی تبلیغی که با ذکر عنوان تعیین شده برای سال جدید از رسانه ملی شکل می گیرد، شور و حالی محسوس در کشور جهت تحقق راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در سال پیش رو را به ذهن متبادر می کند. با اذعان به تلاش های صورت گرفته در راستای تحقق راهبرد تعیین شده در آغاز هر سال از سوی مقام معظم رهبری؛ آیا براستی می توان برگزاری سمینارها، همایش ها، کنفرانس ها، انجام مصاحبه ها، سفارش و نگارش مقاله ها، یاداشت ها را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری قلمداد نمود.
نه تنها برخی از صاحب نظران و کارشناسان معتقدند که تمامی خواست های رهبری در خصوص این نام گذاری محقق نشده و سستی ها، اهمال کاری ها، کوتاهی ها و در مواردی بی تفاوتی های ناشی از بی توجهی یا اشتغالات فراوان در بخش های مختلف وجود دارد، بلکه با تاملی کوتاه بر عناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته و رصد وضعیت موجود کشور و در نظر داشتن ظرفیت های عظیم، نهفته و بالقوه و موجود گویای این مهم است که آنچه مسئولین و مردم بدان همت گماشته اند ومحقق شده که مورد استناد ورضایت مقام معظم رهبری هم می باشد تا حد مطلوب فاصله مشهود و ملموسی دارد.
آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت وگو با مرکز خبر حوزه های علمیه در این خصوص می فرماید: منظور ایشان از این نام گذاری ها، تابلو نویسی و شعار نویسی نیست و طبق فرمایشی هم که در اجتماع عظیم مردم در مشهد داشتند؛ هزینه هایی که صرف شعار نویسی ها می شود باید بیشتر صرف اصل کار و عملی شدن شعار ها شود، باید از اسامی و عناوینی که رهبری انتخاب می کنند، به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار گیرد و نقشه راهی برای آحاد مردم و مسئولین در طول یک سال باشد.
بایدها ونبایدهای تحقق «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» درسال1391
با تاملی کوتاه بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص محقق شدن راهبرد «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» این مهم حاصل می گردد که ایشان درسخنان کوتاه وگویا پیام نوروزی خود همه «بایدها و نبایدها» را ترسیم نمودند. به نظر می رسد، نیازی به اقدامات تبلیغی هزینه بر، برگزاری سمینارها، همایش ها، کنفرانس ها، مصاحبه ها، نگارش مقاله ها، کتاب ها، یادداشت ها از بودجه بیت المال جهت تبین موضوع نیست. با نگاهی اجمالی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری می توان ضمن دستیابی به ضرورت اجرای این مهم، وظایف، مسئولیت ها و باید ها و نبایدهای دولت مردان، مردم، سرمایه گذاران، کارگران و چشم انداز روشن تحقق راهبرد «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» را ملاحظه نمود.
رویکردهای اجرایی و چشم اندازبا اقتباس از پیام نوروزی مقام معظم رهبری
1- تاکید بر روحیه جهادی در اقتصاد ( تداوم جهاد اقتصادی )
همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان می دانستند که این نام و این جهتگیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاش های دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه ی خودشان را در عرصه ی اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه ای توانستند با این تحریم ها مقابله کنند و مواجهه ی آنها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریم ها را خنثی کند و حربه ی دشمن را کُند کند....
به تشخیص من، بر طبق گزارش ها و مشاوره ی با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه می رسیم که عرصه ی چالش مهم در همین سال جاری - که این سال، امروز و از این ساعت شروع می شود - عرصه ی اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه های اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است.
2- تاکید بر توجه به تولید داخلی با روحیه جهادی
من امسال تقسیم می کنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادی برمی گردد به مسئله ی تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله ی تولید داخلی را، آنچنان که شایسته ی آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده ای از تلاش های دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله ی تولید ملی است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه ریزی درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالش هایی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه ی کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله ی تولید ملی، مسئله ی مهمی است.
3- حل مشکلات تورم، اشتغال و یاس دشمن با رونق تولید داخلی
اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.
4- دعوت همگانی به رونق تولید داخلی
بنابراین همه ی مسئولین کشور، همه ی دست اندرکاران عرصه ی اقتصادی و همه ی مردم عزیزمان را دعوت می کنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند.
5- حمایت از کارگر وسرمایه گذار داخلی
بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم؛ از سرمایه ی سرمایه دار ایرانی حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملی امکان پذیر خواهد شد.
6- سهم دولت در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلی صنعتی و کشاورزی است.
7- سهم سرمایه داران و کارگران در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
سهم سرمایه داران و کارگران، تقویت چرخه ی تولید و اتقان در کار تولید است.
سهم مردم به عنوان مهم ترین عامل در سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
و سهم مردم - که به نظر من از همه ی اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلی است.
8- فریضه قلمداد شدن استفاده از کالای ایرانی در همه زمینه ها
ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه ی زمینه ها: زمینه های مصارف روزمرّه و زمینه های عمده تر و مهمتر.
9- تاکید بر تداوم راهبرد مقابله اقتصای دشمن با نظام جمهوری اسلامی ایران
بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیری و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه ی دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه ی اقتصادی فائق بیاید.
 
راه کارهای اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری
 
1- اختصاص هزینه های نصب هر گونه بنر، شعار نویسی، پوستر، برگزاری همایش، میز گرد، نمایشگاه، سخنرانی، فراخوان و سفارش، مقاله، کتاب، مجله، ویژه نامه و... در امر اجرای شعار«تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
2- ممنوعیت خرید کالا خارجی در صورت وجود کالای ایرانی جهت دستگاه های که به طور مستقیم وغیر مستقیم از بودجه دولت استفاده می نمایند.
3- اختصاص تسهیلات آسان و بذون واسطه و ذلال بازی جهت تولید کنندگان واقعی و خرید اران واقعی کالاهای ایرانی
4- حمایت از تولید کنندگان، کارگران و سرمایه گذاران مطابق قوانین موجود
5- اتخاذ سیاست افزایش کیفیت و کاهش قیمت از سوی تولید کنندگان
6- فراهم نمودن ساز و کار صادرات تولیدات داخلی
7- توجه همگانی عملی به تحقق «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»
8- تشکیل کارگروه های کاری – نه صرفا سیاست گذاری و برنامه ریزی – جهت پیگیری و ارزیابی تحقق راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در سال 1391 در سه قوه و نهادهای تحت امر مقام معظم رهبری
9- راه اندازی سایت اختصاصی اطلاع رسانی اجرای راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری جهت ارائه اقدامات اجراء شده
11- بدیهی است با توجه به سهم بالای دولت در اقتصاد، طبعاً در اجرای راهبرد اتخاذ شده از سوی مقام معظم رهبری جهت سال 1391 سهم بالایی دارد و به کارگیری نخبگان اقتصادی، شایسته سالاری و شایسته گزینی، قانون گرایی، انضباط مالی، تلاش برای خصوصی سازی، لغو انحصارات و کوچک سازی اندازه دولت، جلوگیری از هرگونه هزینه کردن بدون مصوبه و مغایر با قوانین بودجه سالیانه، توقف برداشت های غیرقانونی از ذخائر ارزی، پرهیز از عدم واریز درآمدهای نفتی به خزانه، بررسی عملکرد گذشته، آسیب شناسی و شناخت دلایل عدم تحقق کامل اهداف سالیانه و برنامه های توسعه ای گذشته، ثبات و امنیت اقتصادی، تلاش برای بهبود رابطه مبادله به ویژه ورود سرمایه خارجی، لغو انحصارات و ایجاد فضای رقابتی، خصوصی سازی و حمایت از بنگاه های واگذار شده به تدریج در جهت آزاد سازی بازار کار، بازار پول و سرمایه، واقعی کردن نرخ ارز با هدف ایجاد امکان صیانت از بازارهای صادراتی و اعتلای نام کشورمان و دستیابی به بازارهای جدید و حمایت از تولید کنندگان داخلی در برابر هجوم واردات رسمی و قاچاق ناشی از ارزان بودن نرخ ارز، تصویب بسته های حمایتی خاص و افزایش بودجه و اعتبار جوائز صادراتی از جمله وظایف حاکمیتی است که قوای مقننه، قضائیه و اجرایی همه در آن سهیم هستند و هر کدام باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان