با ۱۵ کتابخانه زیبا و شگفت‌انگیز امریکا آشنا شوید

کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی بیشتر برای افراد کتابخوان جذابیت دارد

کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی بیشتر برای افراد کتابخوان جذابیت دارد. اگر از کسی که رابطه خوبی با کتاب ندارد، برای رفتن به کتابخانه دعوت کنید واکنش خوبی دریافت نمی‌کنید. البته این قانون درباره همه کتابخانه‌ها صدق نمی‌کند. در سرتاسر جهان کتابخانه‌هایی هستند که حتی کتابخوان‌ها هم ابتدا محو زیبایی آنها می‌شوند و سپس سراغ منابع‌شان می‌روند. در این پست شما را با 15 کتابخانه زیبا و شگفت‌انگیز در ایالات متحده آشنا می‌کنیم. کتابخانه‌هایی که تبدیل به جاذبه‌های توریستی شده‌اند. با بنیتا همراه باشید و این کتابخانه‌ها را بشناسید.


Instagram/themorganlibrary

1- کتابخانه مورگان؛ نیویوک: مکانی که یک روز مجموعه شخصی پیرپونت مورگان سرمایه‌دار بود، اکنون تبدیل به یکی از بهترین‌ کتابخانه‌های نیویورک شده که بازدید از آن برای عموم آزاد است. معماری این کتابخانه به سبک بناهای ایتالیایی دوره رنسانس است و مجموعه غنی از کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی – مثلاً یک انجیل که در سال 1455 توسط کوتنبرگ چاپ شده! - در این کتابخانه یافت می‌شود. همین دو ویژگی کافی است که موزه و کتابخانه مورگان در برنامه توریست‌های نیویورک قرار بگیرد.

2- کتابخانه عمومی بیلینگز، مونتانا: مجموعه کتب این کتابخانه عمومی که در شهر بیلینگز ایالت مونتانا قرار دارد به تازگی به یک ساختمان بیست هزار متری منتقل شده است. طراحی منحصربه‌فرد و هندسی این ساختمان آن را به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها بین کتابخوان‌های امریکایی تبدیل کرده است.


Instagram/beineckelibrary

3- کتابخانه نسخ خطی بِینِک، کنتیکت: بیشتر کسانی که از دانشگاه ییل فارغ‌التحیصل می‌شوند، به معنای واقعی کلمه خوره کتاب هستند که البته خیلی هم خوب است. شاید کتابخانه زیبای بِینِک یکی از دلایل علاقه‌مندی این افراد به دنیای کتاب باشد. معمار این کتابخانه که از سنگ مرمر، گرانیت، برنز و شیشه ساخته شده، گوردون بانشفت است. معماری شگفت‌انگیزی که در تصویر می‌بینید یکی از جذابیت‌های این کتابخانه است. فرقی نمی‌کند به چه نوع کتابی علاقه داشته باشید – عجایب و شگفتی‌های جهان یا عاشقانه‌های قدیمی – کتاب‎‌های کمیاب و نسخ خطی کتابخانه بِینِک آنقدر متنوع هستند که پاسخگوی سلیقه شما باشند.

4- کتابخانه جرج پی‌بادی، مریلند: این کتابخانه در اصل یک کتابخانه تحقیقاتی است که بخشی از مجموعه‌های اختصاصی دانشگاه جان هاپکینز است. با این وجود کتابخانه جرج پی‌بادی به اندازه یک کتابخانه عمومی مراجع دارد. علاقه‌مندان به دنیای کتاب و کتابخوانی از سرتاسر جهان از این کتابخانه دیدن می‌کنند و حتی مراسم ازدواج‌شان را در آن برگزار می‌کنند. چه کسی بدش می‌آید در کتابخانه‌ای ازدواج کند که با الهام از کتابخانه داستان دیو و دلبر ساخته شده است؟


Instagram/rainorshineguides

5- کتابخانه عمومی سیاتل، واشنگتن: حتی اگر به معماری و کتابخوانی هم علاقه نداشته باشید، با یک نگاه به معماری انتزاعی این کتابخانه عمومی آرزو می‌کنید آن را از نزدیک ببینید. طراحی بدون نقص و آینده‌نگر این کتابخانه و میلیون‌ها کتابی که دارد، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای توریست‌های اهل کتاب تبدیل کرده است. 

6- کتابخانه آرمسترانگ براونینگ، تگزاس: این کتابخانه در هفتم می سال 1948 تاسیس شد و از همان موقع تبدیل به یک افسانه محلی برای اهالی شهر ویکو شد. پنجره‌های شیشه‌ای رنگ شده، تزیینات چوبی با رنگ تیره و بسیاری از ویژگی‌های کتابخانه‌های قدیمی را می‌توانید در این ساختمان ببینید. زیبایی‌های کتابخانه آرسترانگ به قدری است که توصیه آن با کلمات کار ساده‌ای نیست. شاید به همین خاطر است که از آن برای برگزاری مراسم عروسی هم استفاده می‌شود!


Instagram/librarycongress

7- کتابخانه کنگره، واشنگتن: این کتابخانه 1348 کیلومتر قفسه دارد که حاوی 162 میلیون منبع هستند. همین ارقام عجیب و غریب کتابخانه کنگره را به بزرگترین کتابخانه دنیا تبدیل کرده است. اگر شانس رفتن به کتابخانه کنگره را پیدا کنید، ممکن است در قفسه‌هایش هر چیزی پیدا کنید؛ از اولین کتاب چاپ شده در امریکای شمالی تا دست‌نوشته‌هایی از روسای جمهور ایالات متحده.

8- کتابخانه گوتیک قلعه هرست، کالیفرنیا: در سال 1947 و در شهر سن سیمون، جورج هرست با کمک معمارش جولیا مورگان بنایی را ساخت که امروز با نام قلعه هرست شناخته می‌شود. مجموعه شخصی کتاب‌ها و کلکسیون‎‌های جورج هرست در کتابخانه این قلعه نگهداری می‌شود و آنقدر غنی هست که بتواند با موزه‌های ایالت کالیفرنیا رقابت کند. 


Instagram/bplboston

9- کتابخانه عمومی بوستون، ماساچوست: این کتابخانه تاریخی یک مخزن با 23 میلیون منبع دارد و بعد از کتابخانه کنگره، دومین کتابخانه بزرگ در ایالات متحده است. اگر کسی در امریکا دنبال کتابی درباره تاریخ هنر و تاریخ امریکا باشد، کتابخانه عمومی بوستون اولین انتخابش خواهد بود.

10- کتابخانه هنرهای زیبای آنی و جرمی فیشر، پنسیلوانیا: این کتابخانه تاریخی و شگفت‌انگیز که محوطه دانشگاه پنسیلوانیا قرار دارد، یکی از آثار ملی گرانبهای امریکا به شمار می‌رود. بنای این کتابخانه با آجر قرمز ساخته شده که معماری کتابخانه را بسیار منحصربه‌فرد کرده است. مجموعه کتاب‌ها و نسخ خطی کتابخانه فیشر هم به اندازه معماریش باارزش است (مجموعه کتاب‌های کمیاب پارکین فقط یکی از مجموعه‌های این کتابخانه است). همین دو ویژگی برای اینکه سفر به این کتابخانه را در لیست برنامه‌ها یا آرزوهایتان بگذارید، کافی است!

11- کتابخانه عمومی نیویورک، نیویورک: لیست کتابخانه‌های شگفت‌انگیز و البته تاثیرگذار امریکا بدون کتابخانه عمومی نیویورک کامل نمی‌شود. این کتابخانه بخاطر 88 شعبه و چهار مرکز تحقیقات علمی که دارد، بزرگترین سیستم کتابخانه عمومی در ایالات متحده محسوب می‌شود. البته از بین این همه شعبه و زیرمجموعه، ساختمان واقع در منهتن بیشترین جاذبه توریستی را دارد.

12- کتابخانه گایزل، کالیفرنیا: این هم یکی دیگر از کتابخانه‌های دانشگاهی که فقط مختص دانشجویان نیست. کتابخانه گایزل در واقع مرکز ادبی دانشگاه کالیفرنیا محسوب می‌شود اما معماری فوق‌العاده، مجموعه‌های باارزش و روح کودکانه‌ آن را به یک جاذبه توریستی تبدیل کرده است. در ضمن نام این کتابخانه هم از سوس گایزل نویسنده داستان‌های کودکان گرفته شده است.


Instagram/lapubliclibrary

13- کتابخانه مرکزی لس‌آنجلس، کالیفرنیا: این گنج تاریخی هم بین اهالی لس‌آنجلس و هم بین توریست‌هایی که از این شهر بازدید می‌کنند، بسیار محبوب است. فرقی نمی‌کند خودتان در کتابخانه گردش کنید یا به تورهایی که شما را با معماری و مجموعه‌ کتاب‌های بی‌نظیرش آشنا می‌کنند بپیوندید، در هر حال از زیبایی و مجموعه غنی این کتابخانه نهایت لذت را خواهید برد.

14- کتابخانه سوزالو، واشنگتن: کتابخانه سوزالو که در محوطه دانشگاه واشنگتن قرار دارد، یک گنج معماری و تاریخی تمام عیار است که هر شیفته کتابی را به سمت خودش فرا می‌خواند. قدم زدن در سالن مطالعه معروف کتابخانه – که به سالن هری پاتر معروف است – با پنجره‌های به سبک گوتیک، شیشه‌های رنگ شده، چراغ‌های سقفی و میزهای بلند، تصویر تالار بزرگ هاگوارتز را در ذهن‌تان مجسم می‌کند. اگر قرار است به این کتابخانه بروید، از قبل یک بهانه برای حضور طولانی مد‌ت‌تان جور کنید چون براحتی نمی‌توانید از این کتابخانه بیرون بیایید!


Instagram/uchicago 

15- کتابخانه مینسوتا، ایلینویز: کتابخانه مینسوتا یکی از شش کتابخانه دانشگاه شیکاگو و البته متفاوت‌ترین آنهاست. این کتابخانه که زیر یک گنبد شیشه‌ای بزرگ ساخته شده، از لحاظ سیستم‌های کتابخانه‌ هم بسیار پیشرفته است و روزانه بصورت متوسط بیست هزار کتاب امانت می‌دهد!

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر