سرویس فرهنگی فردا: دومین هفته شهریور ماه یکی از هفتههای پر خبر فرهنگی کشور بود. هفتهای که در آن جنجالهای میان دو خواننده سریال شهرزاد ادامه پیدا کرد، حمید نعمت الله و خسرو معتضد هر دو فروشنده را اثری فاقد کارگردانی شاخص دانستند و مستندی رونمایی شد که سوژه جنجالی آن در کمتر از یک هفته توانست تبدیل به تیتر یک برخی از رسانهها شود.
شهرزاد نامتعادل در سراشیبی سقوط!
این هفته حجم حواشی شهرزاد به قدری بود که تقریبا هر روز خبری در ارتباط با این سریال در خروجی رسانهها قرار گرفت. اولین حاشیه این سریال اعلام خبر اتمام فصل دوم آن در اواسط مهرماه و آغاز ضبط فصل سوم آن در همین هفته بود. خبری که با توجه به نارضایتی گروهی از مخاطبان این سریال از ضعفهای آشکار فصل دوم آن چندان به مذاق این گروه خوش نیامد.
اما در ادامه حواشی این هفته شهرزاد، گلایههای سینا سرلک از حذف نام او از این مجموعه دومین حاشیهای بود که گریبان این سریال را گرفت. حاشیهای که ریشه آن به دلخوری چند وقت پیش محسن چاوشی در ارتباط با حذف نام او از کاورهای دو قسمت اخیر شهرزاد مربوط میشد و در نهایت با انتشار یکی از آهنگهای جدید او در تازهترین قسمت شهرزاد رسما به پایان رسید تا به جای چاوشی این بار سرلک از شهرزادیها برنجد!
سومین حاشیه «شهرزاد» در این هفته مربوط به اظهارنظر علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در ارتباط با افت کیفیت فصل دوم این سریال بود. نصیریان درخصوص فصل دوم سریال «شهرزاد» گفت: کنشگر اصلی قسمت اول که در داخل خانواده و بیرون جامعه تاثیرگذار بود و به نوعی همه را تفتیش کرده و دستور میداد در فصل دوم نیست. این شخصیت بر پا کننده بسیاری از آتشهای داستان در فصل یک بود و حالا که حضور ندارد خلاء وجودیاش مشخص شده و از لحاظ کنشی تعادل داستان به هم خورده است.
وی با اشاره به حضور بازیگران جدید در فصل دوم شهرزاد تصریح کرد: بازیگران دیگری به جای شخصیت اصلی فصل اول به کار اضافه شدهاند اما هنوز جایگزینی برای این چنین شخصیتی وجود ندارد. شخصیت عمه که در فصل دو اضافه شده تلاش هایی را انجام میدهد اما نتوانسته آن قاطعیت و کنشگری برادرش را داشته باشد. شخصیت قباد نیز در فصل دوم گرفتاری ها و قصه هایی دارد و از نظرم قصه کلی کمی مشکل دارد.
شاعرانههای آقای نقاش
رونمایی از آلبوم جدید حسن روحالامین یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته بود. روحالامین که طی سالهای گذشته آثار مطرحی همچون «آخرین وداع با حضرت زهرا(س)»، «طراحی چهره حاج احمد متوسلیان»، «واقعه خونین مسجد گوهرشاد»، «مدافعان حرم» و «شهید حججی» و «عرش بر زمین افتاد» را در ارتباط با وقایع مهم تاریخ تشیع و ایران خلق کرده، در جدیدترین اثرش به سراغ روایت بخشی از دلاوریهای حضرت امیرالمومنین علی(ع) در جنگ احد رفته است.
در مراسم رونمایی از این تابلو در تالار وحدت، روحالامین درباره دلیل انتخاب نام «لافتی الا علی» برای این اثر و اساس توجه ویژه او به موضوعات دینی در آثارش گفت: ابتدا نام دیگری برای نقاشیام برگزیده بودم اما نام فعلی را مناسبتر دیدم. بزرگترین دلیل انتخاب این موضوع، غربت موضوعات دینی در نقاشی است. چون روی این موضوعات کمتر کار میشود و اساتید وقت کمتری برای آن میگذارند. در تابلوهایی که کار میکنم سعی دارم یک برش از یک شخصیت را کار کنم، اینجا هم برش کوتاهی از غزوه احد است که علاوه بر مصیبت شکست مسلمانان، رشادت علی(ع) هم در آن نمایان است. تابلو کار کردن مانند شعر است و باید الهام شود، منظور چیزی شبیه وحی نیست، بلکه ایده درستی بیاید و سپس انگیزه اجرای آن ایجاد شود.
«فروشنده» بی سر و ته!
این هفته اما برای آخرین ساخته اصغر فرهادی نیز هفته پرچالش و پرحاشیهای بود. هفتهای که اظهارنظرهای برخی از چهرههای سرشناس باز هم نام فروشنده فرهادی را بر سر زبانها انداخت. حمید نعمتالله کارگردان فیلم «رگ خواب» که خود جزو یکی از امیدهای کسب جایزه در تازه ترین جشن سینمایی ایران است، درباره رقبای خود در این رویداد گفت: «من اگر در جشن خانه سینما داور باشم به «لانتوری» جایزه نمیدهم. «فروشنده» فیلم خوبی است اما کارگردانی بارزی ندارد و من فکر کنم «ماجرای نیمروز» را در کارگردانی بیشتر ترجیح میدهم.»
این اظهارنظر نعمت الله بازتاب بسیاری در رسانهها داشت. البته این واکنش گسترده با سخنان جنجالی خسرو معتضد تاریخنگار کشورمان در ارتباط با فروشنده فرهادی نیز بیارتباط نبود. چرا که معتضد نیز چند روز قبل از این موضوع در گفتوگویی در ارتباط با این فیلم گفت: «من از فیلم اصغر فرهادی «فروشنده» هیچ چیز نفهمیدم چرا که این فیلم اصلا سر و ته نداشت و در واقع کپی از یک فیلم خارجی بود.»
پیم و پم آمدند تا بنتن و باربی بروند
آغاز پنجمین دوره نمایشگاه ایران نوشت نیز یکی دیگر از خبرهای مهم فرهنگی این هفته بود. این نمایشگاه که در چند سال گذشته با آغاز شهریور ماه کار خود را آغاز میکند، امسال نیز در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به راه افتاده است. استقبال مردمی از چهار دوره اخیر این نمایشگاه نشان میدهد که به احتمال فراوان این دوره از نمایشگاه نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شود.
به ویژه آن که امسال چند طرح جدید از برخی از پرمخاطبترین پویانماییهای تلویزیون از جمله پویانمایی «اتل متل یه جنگل»، «پیم و پم» و «بچههای ساختمان گلها» نیز به عنوان جلد دفاتر جدید طراحی شد تا چرخه تولید این محصولات تنوع بیشتری بگیرد.
«نفس» گیر شدن جشن خانه سینما!
جشن خانه سینما که طی سالهای گذشته معمولا نسبت به جشنواره فجر از حاشیههای کمتری برخوردار بود، امسال در حالی به استقبال نوزدهمین دوره خود میرود که حاشیههای جدیدی گریبان این جشن را گرفته است. مهمترین حاشیه این جشن پیش از این هفته انتشار اخباری در ارتباط با فشار برخی از چهرههای فعال در حلقه بسته مدیریتی خانه سینما برای اعمال فشاردر جهت حذف جوایز فنی جشنواره فجر و انتقال آن به جشن خانه سینما بود. خبری که با واکنش طیف گستردهای از چهرههای فعال در امور فنی سینمای ایران روبرو شد.
در ادامه این حواشی، این هفته و پس از اعتراض برخی از رسانهها به عدم پایبندی برگزارکنندگان جشن به یکی از بندهای اساسنامه آن به وجود آمد. جایی که نام دو فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» از فهرست نامزدهای جایزه بهترین فیلم حذف شد. دلیل این اتفاق آن بود که دو فیلم «برادرم خسرو» و «نفس» بدون نامزدی در بخش کارگردانی و فیلمنامه نامزد بهترین فیلم شده اند که تخلف جشن نوزدهم از آیین نامه این جشن و نتیجه سهل انگاری دبیر و برگزارکنندگان جشن محسوب میشد.
البته اعلام حذف این دو فیلم از این بخش با واکنش برخی از عوامل سازنده آنها همراه بود. محمدحسین قاسمی(تهیه کننده نفس) با انتشار نامهای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. در بخشی از نامه قاسمی در ارتباط با این اتفاق آمده است: «من به عنوان یک تهیه کننده از حذف فیلم «نفس» از بخش رقابت بهترین فیلم بی نهایت گله مندم اما پیش از آن اجازه بدهید به عنوان یک مرد و یک ایرانی و یک انسان از این اجحاف مکرر در حق زنان شکوه کنم. به زعم بنده مشکل این است.جالب تر آنجاست، یک خبرگزاری خاص نیز که احتمالاً با خانه سینما و نگاه مستقل بنده مشکل داشته به هم صنف هایم تهمت «لابی پذیری» و «رانت» زده است.»
جنس انقلابی
عرضه اینترنتی مستند جنجالی «انقلاب جنسی» نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته بود. این مستند که تازهترین اثر آرمان مدیاست به بررسی موضوع آزادیهای جنسی در ایران و مقایسه آن با چند کشور دیگر جهان میپردازد. موضوعی که معمولا جز خط قرمزهای عرفی جامعه قرار داشته ولی عدم توجه به آن در آینده عواقب گستردهای را در زندگی اجتماعی مردم خواهد داشت. نکته قابل توجه در ارتباط با این مستند مقایسه زیست جنسی مردم ایران با زیست جنسی مردم هلند، فرانسه و اسپانیا و ارائه نگاه متفاوتی از آزادیهای جنسی در غرب به مخاطب ایرانی است. مخاطبی که همواره اسیر تصویری خیالی از آزادیهای جنسی در غرب است ولی دیدن این مستند روی دیگری از زیست جنسی در غرب را نمایش میدهد.