باریکرسف- روستای زیبا و خوش آب و هوایی در منطقه اردهال است که در 40 کیلومتری غرب کاشان واقع شده است. بارگاه حضرت علی بن باقر علیه السلام فرزند امام محمد باقر علیه السلام در این منطقه قرار دارد که مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آن برگزار می گردد. بقاع متبرکه امامزادگان شاهزاده حسین (ع) – شاهزاده زید (ع) – سلطان محمود (ع) و قتلگاه حضرت علی بن باقر (ع) از دیگر نقاط زیارتی و مذهبی این منطقه می باشد این منطقه علاوه بر مکان های که در بالا ذکر گردیده دارای جاذبه های مذهبی – گردشگری و طبیعی فراوانی می باشد شرح حالی از حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام باقر (ع) و برادر بزرگوار امام صادق (ع) و ابوالزوجه امام کاظم (ع) می باشد در سنه دوم هجری قمری مردم فین و کاشان و چهل حصاران نماینده ای به نام عامر بین ناصر را همراه با هدایای زیادی و تعدادی افراد دیگر روانه مدینه ساخته و از امام باقر (ع) تقاضای پیشوا و مبلغ برای هدایت و راهنمایی نمودند. این گروه بعد از گذشت هفته ها در راه به خدمت امام باقر (ع) رسیدند. امام باقر (ع) از آنها استقبال گرمی نمود و فرمودند که به من اجازه دهید تا فردا با خدای خود در مورد تقاضای شما مشورت نمایم. فردا امام باقر (ع) فرمودند آنچه جدم به تو فرموده (عامربن ناصر ) من هم مامور به آن میباشم و فرزندم علی را به همراه شما برای تبلیغ دین به آن دیار میفرستم .پس از دیدن این خواب امام باقر (ع) دستور می دهد که سفر فرزندش سلطانعلی (ع) را مهیا نمایند و تا دروازه مدینه این گروه را همراهی می نماید. چند کیلومتری مانده به فین بشیر بر مردم کاشان و چهل حصاران و فین مژده می دهد که امام باقر (ع) نور چشمش حضرت سلطانعلی (ع) را برای راهنمایی و ارشاد همه مردم به این منطقه روانه ساخته است در آن زمان (سنه دوم هجری قمری) قریب به 3000 نفر گرداگرد حضرت سلطانعلی (ع) جمع شدند و مقدمش را به منطقه گرامی داشتند. او مدتی در فین و کاشان و به مدت 3 سال در مشهد اردهال «40 کیلومتری غرب کاشان» به تبلیغ دین مبین اسلام مشغول بود و روزهای جمعه در منطقه اقامه نماز جمعه می نموده است. قالیشویان آیین سوگواری سنتی و مذهبی “شهید اردهال” معروف به آیین “قالیشویان جلوه- ای از عشق و ارادت مردم کاشان است که هر سال در دومین جمعه مهرماه در منطقه اردهال از توابع این شهرستان برگزار میشود. این آیین برخلاف سایر مناسبتهای مذهبی که براساس سال قمری در گردش است، تنها آیین سنتی و مذهبی ایران است که تقویم آن بر اساس شمسی قرار دارد. اردهال در فاصله 35کیلومتری غرب شهرستان کاشان، نام سرزمین مقدسی است، که سمبل حماسهای بزرگ و نمادی از عشق و ارادت مردم این دیار به اهل بیت (ع) است که چندین قرن بصورت سنتی برگزار میشود. مشهد اردهال شهادتگاه سلالهای پاک از خاندان عصمت و طهارت (ع)، حضرت سلطانعلی (ع) فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) است. آن حضرت به دعوت مردم خطه فین کاشان، جهت ارشاد مردم و تبلیغ دین به این دیار هجرت کرد، اما پسازچند ماه بدست دشمنان همچون جدش حسین (ع) به شهادت می رسد. اردهال پس از شهادت حضرت سلطانعلی (ع) به مشهد اردهالوبه سبب حرمت تخته قالی که پیکر پاک آن امامزاده (ع) توسط جمعی از ارادتمندان پس از درگیری با دشمنان به کنار نهری حمل و سپس شستشو و غسل داده شد، بعدها به “مشهد قالی شویان” شهرت یافت و همان حرکت هرسال بصورت نمادی از آن واقعه غمبار اجرا میشود. در شب و روز مراسم مردم در فضاهای حرم و اطراف آن و زیر چادرهایی که به این منظور برافراشته شده، استقرار مییابند. بابرآمدن آفتاب صبح روزجمعه،عده زیادی از مردان به ویژه جوانان در حالی که جامه سیاه بر تن کرده و چوبهای دستی بلندی را در دست دارند در کنار نهر آبی که جلوی بقعه شاهزاده حسین(ع) میگذرد،گرد هم میآیند و با تشکیل دستهای بزرگ که چند تن ازریش سفیدان محلی درجلوی آنها هستندباشعار یاحسین (ع) و بلند کردن چوب هادربالای سر خود به سوی صحن امام زاده سلطانعلی (ع) حرکت میکنند. آنهاپسازپیمودن فاصلهبین بقعه شاهزاده حسین(ع) تاصحنامامزادهسلطانعلی (ع) از ضلع جنوبی آن وارد صحن صفا میشوند و چند نوبت در این صحن دور میزنند و با شور و هیجانی که میآفرینند همه تماشاکنندگان و زایران را تحت تاثیر قرار میدهند. گروه” فینیها ” نیز با بالا بردن و حرکت دادن چوبهای دستی خود با شعار یا حسین، یاحسین (ع) در میان صحن و انبوه جمعیت حاضران دور میزنند در همین زمان جمعی از ” خاوهای ها” در داخل بقعه و کنار ضریح و قالی پیچیده شده کهروی آن را پارچهای سبزیاسیاه پوشاندهاند، به عزاداری مشغول میشوند. پس از آن بر اساس هماهنگیای که از قبل توسط مسوولان ستاد برگزاری مراسم با بزرگان و معتمدان فین و خاوه انجام شده، عدهایازچوب بدستان و بزرگان فین از جمعیت جدا شده، برای تحویل قالی از معتمدان و بزرگان خاوه به سوی ایوان و درب اصلی جنوبی حرم میروند و قالی را تحویل میگیرند و به میان جمعیت باز میگردند. زمان تحویل قالی شور و هیجان خاصی به چوب بدستان و حاضران دست میدهد و با شتاب بیشتراز قبل درحالی که دستهای کوچک از چوب بدستان از جلوی آنها حرکت میکنند و راه را باز میکنند، برای غسل از صحن صفا خارج و از همان راهی که آمده بودند، به کنار نهر جنب بقعه شاهزاده حسین(ع) باز میگردند. آنها قالی را در نهر میگذارند و دور آن را حلقه میزنند، سپس سر چوب- های خود را وارد آب نهر میکنند و قطرات باقی مانده سر چوب را روی قالی می پاشند و قاتلان و مسببان شهادت حضرت سلطان علی (ع) و یارانش را لعن و نفرین میکنند. این حرکت نمادی ازتمثیل واقعه هواخواهی عدهای طرفدار شیعهازشهید اردهال و برداشتن پیکر پاک آن حضرت و غسل دادن آن است. پس از آن این عده قالی را روی دوش گرفته و با همان حالت چرخاندن چوبها بالای سر خود و حسین گویان به صورتی که عدهای از معتمدان و بزرگان فین و خاوه پیشاپیش آنها قرار دارند و به نوحه خوانی و سینه زنی مشغول هستند، از گذرگاه شرقی آستانه وارد صحن فینیها میشوند و در این صحن چند نوبت دور میزنند و در نهایت قالی را به سمت ایوان این صحن که درب ورودی شرقی حرم امامزاده سلطانعلی (ع) است،می برند و آن رابهبزرگان و معتمدان خاوه که در انتظار گرفتن قالی هستند، تحویل میدهند. خاوهایها پس از تحویل قالیازفینیها آن را با احترام به داخل حرم برده و به خادمان آستانه تقدیم میکنند. زایران و تماشاکنندگان به شدت تحت تاثیر اعمال و حرکات پرشور و هیجان قرار میگیرند و با چشمانی اشک آلود و حالتی غمگین صحن را ترک میکنند و و گروهی هم به زیارت مرقد آن حضرت مشرف میشوند. “مریم بوجار آرانی”درکتاب تذکره سلطانعلی امام محمد باقر(ع) آورده است: حمل قالی آستانه یا تابوت تمثیلی شهید اردهال به سرچشمهوپاشیدن آب با چوب بر روی آن و شستشوی نمادین آن از سویی اشاره به رسم کهن باران خواهی از طریق تابوت شویی تمثیلی در حوزه آداب مذهبی شیعیان حاشیه کویر دارد و از سویی دیگر خاطرات مصایب، شهید اردهال از طریق شستشوی تابوت تمثیلی زنده نگه میدارد و آرمان دین خواهی شهادت جویی را در ذهن جمعی تشییعکنندگان تابوت برمیانگیزند و روحیه ستیزندگی و استقامت را در آنها تقویت میکنند. مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان کاشان نیز از آمادگی و تدارک این ستاد برای برگزاری مراسم قالیشویان در جمعه این هفته خبر داد. حجتالاسلام ” حسن درخشان”درگفت و گو با ایرنا،تعداد زایران وشرکتکنندگان در این آیین را بیش از یکصد هزار نفر پیش بینی کرد. وی گفت: جهت برگزاری هرچه مطلوبتر این مراسم و ارایه تسهیلات به زایران و شرکتکنندگان کمیتهای متشکل ازفرمانداری، راهنمایی و رانندگی، هلال احمر ، ارشاد اسلامی، اتوبوسرانی، شهرداری، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان و تیپ سوم پیاده عاشورا تشکیل شدهاست. وی یادآور شد: امسال تقارن این آیین با روز جهانی قدس و شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) شکوه بیشتر و معنویت خاصی به این مراسم خواهد داد. مسوول روابط عمومی ستاد برگزاری مراسم قالیشویان نیز گفت: با توجه به شروع این مراسم از عصر روز قبل از آن، تعداد 15دستگاه اتوبوس شرکت واحد جهت جابه جایی زایران و افطاری شش هزار نفر تدارک دیده شدهاست. “عباسعلی سعیدی پور” در گفت و گو با ایرنا افزود: برای روز مراسم نیز تعداد 100دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران پیش بینی شده است. به گفته وی، جمعه قبل از مراسم قالیشویان به “جمعه جار” و هفته بعد از مراسم هم به “جمعه طوغ” معروف است و جمعی از اهالی “نشلج” کاشان در مشهد اردهال آیین عزاداری برپا میکنند. حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) یکی از چهار امامزاده معلوم النسب مدفون در ایران است
![روستای باریکرسف روستای باریکرسف](/Upload/Public/Content/Images/1396/06/19/1831390620.jpg)