ماهان شبکه ایرانیان

مواد غذایی سرشار از آرژنین

در محافل سلامت هیجان و همهمه‌ی زیادی در خصوص اسید آمینه ال ـ آرژنین وجود دارد، به این دلیل که تنها منبع غذایی اکسید نیتریک بوده که از سیستم قلبی عروقی محافظت کرده و در نتیجه وجود آن برای سلامتی حیاتی است

مواد غذایی سرشار از آرژنین

در محافل سلامت هیجان و همهمه‌ی زیادی در خصوص اسید آمینه ال ـ آرژنین وجود دارد، به این دلیل که تنها منبع غذایی اکسید نیتریک بوده که از سیستم قلبی عروقی محافظت کرده و در نتیجه وجود آن برای سلامتی حیاتی است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علت وارد نمودن مواد غذایی سرشار از آرژنین در رژیم غذایی معمول خود در اختیارتان قرار می‌دهد.
دی ـ آرژنین (D-arginine) و ال ـ آرژنین (L-arginine) دو فرم یا شکل از اسید آمینه آرژنین بوده که یکی از بیست اسید آمینه‌ی تشکیل دهنده‌ی پروتئین می‌باشد. ال ـ آرژنین شکل سازگارتر از آرژنین به حساب آمده و می‌تواند در بدن ما سنتز شود. نوزادان تازه متولد شده نمی‌توانند ال ـ آرژنین را تولید کنند و به مواد غذایی جهت تأمین آن وابسته می‌باشند. در حدود 80 درصد از اسیدهای آمینه مورد نیاز، توسط کبد تولید می‌شوند. آرژنین یکی از اسیدهای آمینه «غیر ضروری» است. به این دلیل به آن غیر ضروری می‌گویند که بدن می‌تواند آن را از دیگر اسیدهای آمینه بدست آمده از منابع خوراکی سنتز نماید. توانایی بدن در سنتز و استفاده از تمام اسیدهای آمینه بسته به سن و سلامت کلی جسمی و روحی فرد تفاوت می‌کند. دانشمندان در 50 سال گذشته در حال مطالعه‌ی اثرات مواد غذایی سرشار از آرژنین بر روی بدن انسان می‌باشند.
فوائد آرژنین
ال ـ آرژنین پیش ماده‌ی اکسید نیتریک بوده که نقش مهمی در آزاد سازی هورمونهای حیاتی، تقویت سیستم ایمنی، سنتز مولکولهای مختلف پروتئین، کاهش کلسترول، تسریع در روند بهبودی پس از عمل جراحی و یا آسیب دیدگی، کاهش تجمع آمونیاک و لاکتات پلاسما، کاهش فشار خون، تحریک قوای جنسی، سوزاندن چربی و افزایش توده عضلانی بدون چربی و غیره ایفاء می‌کند. این اسید آمینه به رفع گرگرفتگی کمک می‌کند به این دلیل که حاوی اکسید نیتریک بوده که انعطاف پذیری پوشش عروق خونی را تضمین ساخته و عملکرد عضلات زیرین را افزایش می‌دهد.
مکملها و یا مواد غذایی سرشار از ال ـ آرژنین به تحریک و حفظ نعوظ کمک می‌کند. این اسید آمینه توسط پزشکان برای کاهش وزن سالم، بدنسازی و باروری تجویز شده و جهت از بین بردن درد مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جهت درمان بیماری آلزایمر، سرطان، اختلالات به ارث برده شده چرخه اوره، اختلالات کبد و غیره بکار برده می‌شود. آیا می‌دانید که آمینو اسید درمانی، روشی توصیه شده جهت پیشگیری از پیری و بیماریهای قلبی است؟ از این درمانها با موفقیت جهت کنترل استرس، از بین بردن افسردگی و افزایش حافظه استفاده می‌شده است. این درمانها در کاهش تبخال، کنترل آلرژی، بهبود خواب، و افزایش رشد مو به خوبی عمل می‌کنند. مواد غذایی سرشار از آرژنین هنگامی که به طور منظم در رژیم غذایی گنجانده شوند، می‌توانند به طرق مختلف به بهبود سلامت شما کمک نمایند.
مواد غذایی سرشار از آرژنین

ماده‌ی غذایی

اندازه‌ی هر وعده (به گرم)

آرژنین آزاد (به میلی‌گرم)

دانه‌ی کنجد

150

750ر3

تخمه کدو حلوایی

140

040ر3

آجیل یا مغز ماکادامیا (Macadamia )

135

770

آجیل برزیلی

140

595ر2

فندق

135

020ر2

پسته

130

1155

آجیل کاج

30

075ر1

بادام

145

600ر2

گردو

100

055ر2

کدو اسکواش زمستانی

205

690

گردوی آمریکایی (پی‌کان)

110

875

جوانه گندم

180

460

کره بادام زمینی

15

437

پودر نارگیل

80

320

سبوس غلات

50

140

در جدول ذیل مقدار آرژنین دریافتی پس از مصرف 100 گرم از مواد غذایی سرشار از آرژنین نشان داده شده است.

ماده‌ی غذایی (100 گرم)

آرژنین

آرد بادام زمینی، بدون چربی

6 گرم

پروتئین سویا

‌6 گرم

ژلاتین شیرین نشده، پودر خشک

6 گرم

پودر تخمه آفتابگردان، تا حدی بدون چربی

5 گرم

سفیده تخم مرغ خشک شده

4 گرم

جلبک دریایی اسپیرولینا خشک شده

4 گرم

گردوی سفید خشک شده

4 گرم

مغز تخمه هندوانه

4 گرم

مغز پنبه دانه بو داده شده

4 گرم

آرژنین در گندم سیاه، جو دوسر، پنیر دلمه، پنیر ریکوتا، شیر خشک بدون چربی، ماست بدون چربی، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، قرقاول، بلدرچین، ماهی هالیبوت، خرچنگ، ماهی قزل آلا، میگو، حلزون، ماهی تن، گرانولا، نخود، شکلات، سویا پخته شده و بسیاری از مواد غذایی دیگر وجود دارد. اما، آرژنین و لیزین (دیگر اسید آمینه‌ای که از ما در برابر ویروسها محافظت می‌نماید) برای هضم و جذب با یکدیگر رقابت کرده و هر دو در تقریباً تمام مواد غذایی همراه یکدیگر هستند. در صورتی که هر دو در یک زمان خورده شوند، هیچ کدام نمی‌توانند به خوبی هضم و جذب شوند. شما بایستی مواد غذایی سرشار از آرژنین را به فاصله‌ی دو ساعت از مواد غذایی سرشار از لیزین مصرف کرده تا بهترین نتایج عایدتان شود. پیش از مصرف مکملهای آرژنین (اسید آمینه) و یا پیش از برگزیدن مواد غذایی تأمین کننده آرژنین با پزشک خود مشورت نمایید، به این دلیل که طریقه‌ی اشتباه مصرف آرژنین می‌تواند به بروز برخی اختلالات و یا مشکلات بیشتر منجر شود.
عوارض جانبی ناشی از مصرف ال ـ آرژنین
ال ـ آرژنین موجب سوء عملکرد لیزین می‌شود که جهت کنترل عفونتهای ویروسی مورد نیاز است. زنان باردار و شیرده بایستی مراقب مصرف آرژنین و میزان و دوز مصرفی آن باشند. خشن و زمخت شدن پوست برخی از عوارض جانبی شایع ال ـ آرژنین می‌باشد. مصرف بیش از حد این اسید آمینه می‌تواند منجر به تهوع، اختلالات گوارشی و یا اسهال شود. تأخیر در بلوغ جنسی، اختلال در تولید انسولین و گلوکز، ضعف عضلانی، بثورات پوستی، ریزش مو، بهبود ضعیف زخم و مشکلات کبدی معمولاً در صورت کمبود آرژنین مشاهده می‌شود.
امیدوارم که مقاله بالا اطلاعات کافی در مورد آرژنین و فوائد وارد نمودن مواد غذایی سرشار از آن در رژیم غذایی‌ را فراهم ساخته باشد. رژیم غذایی خود را با دقت برنامه ریزی کرده و از یک زندگی سالم لذت ببرید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان