چه عواملی موجب بروز سرماخوردگی می‌شوند

تصورات اشتباه مختلفی در مورد علت ابتلاء به سرماخوردگی وجود دارد. از طریق این مقاله می‌توانید اطلاعات مختصری از علل واقعی سرماخوردگی بدست آورید


تصورات اشتباه مختلفی در مورد علت ابتلاء به سرماخوردگی وجود دارد. از طریق این مقاله می‌توانید اطلاعات مختصری از علل واقعی سرماخوردگی بدست آورید.
احتمالاً از دانستن این مسئله که سرماخوردگی مسئول حدود 35٪ تا 40٪ زمان از دست رفته‌ی کار است، تعجب خواهید کرد. این عارضه همچنین مسئول 30% روزهای غیبت از مدرسه می‌باشد. این آمار توضیحی بر آن است که سرماخوردگی یک بیماری عفونی شایع می‌باشد. گفته شده است که یک فرد بالغ می‌تواند سه تا چهار مرتبه در سال دچار این عارضه شود، در حالی که در مورد کودکان، این تعداد بسیار بیشتر است. مشخص شده است که کودکان بیش از شش تا هفت مرتبه در سال دچار سرماخوردگی معمولی می‌شوند. این عارضه به غیر از معمول و شایع بودن، ممکن است منجر به بروز علائمی شود که می‌توانند ناراحتی بسیاری به وجود آورند. با وجود آنکه سرماخوردگی معمولی یک بیماری جانی نمی‌باشد، اما علائم آن می‌توانند به طرز بدی بر کیفیت زندگی تأثیر گذارند.

علل سرماخوردگی

بر خلاف باورهای مردمی که معتقدند قرار گرفتن در معرض آب و هوای سرد و یا رفتن به بیرون از خانه با موهای خیس می‌تواند موجب ابتلا به سرماخوردگی شود، اما علت واقعی آن قرار گرفتن در معرض ویروس‌ می‌باشد. در واقع، این عارضه از نظر پزشکی به عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی اشاره دارد. مطالعات نشان می‌دهند که بیش از 200 نوع ویروس مسئول ایجاد سرماخوردگی هستند. با این حال، مشخص شده است که رینوویروس پشت بسیاری از موارد سرماخوردگی در بزرگسالان می‌باشد. ویروس‌های دیگری که می‌توانند موجب ابتلاء به سرماخوردگی شوند، آدنوویروس، پارا انفلوانزا ویروس، کوروناویروس، آنتروویروس، متاپنوموویروس و ویروس سِنسی شیال تنفسی را شامل می‌شوند. حدود 110 نوع رینوویروس وجود دارد که اوایل پاییز، بهار و تابستان فعال می‌شوند. حتی مشخص شده است که کروناویروس 30 نوع دارد، اما تنها چهار تا پنج نوع آن موجب سرماخوردگی می‌شوند. این ویروس‌ها در طول زمستان و اوایل بهار فعال می‌شوند.
از آنجا که انواع مختلف بسیار زیادی ویروس وجود دارد، برای بدن این امکان وجود ندارد که در برابر تمام آنها ایمن شود. غیر از وجود دامنه‌ی وسیعی از ویروس‌های سرماخوردگی‌زا، ویروس‌های جدیدی به طور مداوم به وجود می‌آیند و این دلیل دیگری بر افزایش فرکانس و کثرت سرماخوردگی در انسان است. بنابراین، رسیدن به ایمنی کامل در برابر سرماخوردگی تقریبا غیر ممکن است. مشاهده شده است که استرس روانی و آلرژی نیز ممکن است در بروز سرماخوردگی دخیل باشند.

سرماخوردگی چگونه منتقل می‌شود

همه ما می‌دانیم که سرماخوردگی یک بیماری عفونی است. این بدان معنا است که این عارضه می‌تواند به راحتی از فرد مبتلا به دیگران منتقل شود. مشخص شده است که سرماخوردگی اغلب به وسیله‌ی استنشاق ویروس در هوایی که تنفس می‌کنیم، ایجاد می‌شود. حتی لمس سطوح آلوده به این ویروس‌ها می‌تواند به سرماخوردگی منجر شود. ویروس‌های موجود بر روی دست بی ضرر می‌باشند. اما، هنگامی که چشم، بینی یا دهان خود را با دست آلوده لمس کنید، ویروس‌ها می‌تواند بافت‌ها را آلوده سازند. بنابراین، گذراندن وقت با فرد آلوده احتمال گرفتن سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. در حالی که، هوای خشک و رطوبت کم شانس و احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد، اعلام نشده است که آب و هوای سرد تأثیر قابل توجهی را بر روی ابتلاء به سرماخوردگی می‌گذارد. سیگار کشیدن عامل دیگری است که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی در واقع پاسخ بدن به این حمله ویروسی هستند. بدن سیستم ایمنی را فعال می‌کند که در برابر فعالیت ویروس واکنش نشان داده و موجب بروز علائمی می‌شود. بنابراین، کسانی که دارای سیستم ایمنی قوی هستند، با علائم شدیدی پاسخ داده می‌شوند، در حالی که در افراد با سیستم ایمنی ضعیف، علائم سرماخوردگی ناچیز خواهند بود. معمولا، علائم پس از دوره کمون یا نهفتگی این ویروس بروز می‌کنند. دوره کمون زمان مورد نیاز ویروس برای ورود به سلول‌های انسانی و تکثیر به منظور ایجاد عفونت می‌باشد. دوره کمون سرماخوردگی حدود هشت تا دوازده ساعت است. علائم ممکن است مدت کوتاهی پس از دوره کمون شروع و یا ممکن است یکی دو تا پنج روز دیگر طول بکشد. این مدت زمان ممکن است با انواع مختلف ویروس‌ها تفاوت کند.
علائم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، گلودرد، آب آمدن از چشم، سردرد، لرز، و از دست دادن اشتها است. فرد مبتلا ممکن است همچنین دچار درد عضلانی، خستگی و گاهی اوقات تب نیز گردد. این علائم، تلاش بدن جهت از بین بردن ویروس می‌باشد. علائم معمولا با آب ریزش بینی و عطسه شروع و در طول روز دوم و سوم بدتر می‌شوند. مشخص شده است که این علائم به تدریج، در عرض یک هفته فروکش می‌کنند. گاهی اوقات، سرماخوردگی ممکن است به مدت ده الی چهارده روز به طول انجامد.
در طور خلاصه بایستی گفت که سرماخوردگی به عنوان یک بیماری خودکران در نظر گرفته می‌شود به این معنی که خود به خود و بدون درمان فروکش می‌کند. در واقع، هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. می‌توانید شدت علائم را با کمک درمان‌های متداول سرماخوردگی مانند استنشاق بخار، غرغره کردن، استراحت و مصرف مایعات کاهش دهید. چنانچه هیچ تسکینی نیافتید و یا اگر علائم بدتر شدند، بایستی به پزشک مراجعه کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان