شناسه : ۵۵۸۵۰۷ - شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۹
لوح محفوظ، کرسی، قلم و عرش به چه معناست؟
اینها مقام های علمی پروردگارند.
"لوح محفوظ" کتاب علم خداست که آن را "کتاب مبین" هم نامیده و همه چیزدر آن ثبت است و غیر خدا را بر آن احاطه نیست:
عالِمِ الْغَیْبِ لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْبَرُ إِلاَّ فی کِتابٍ مُبینٍ(1)
خداوندی که از غیب آگاه است و به اندازه سنگینی ذرّهای در آسمانها و زمین از علم او دور نخواهد ماند، و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر، مگر اینکه در کتابی آشکار ثبت است!
این کتاب را لوح محفوظ خوانده چون در امان از تغییر و محو و اثبات است بر خلاف لوح محو و اثبات.
ان را "امّ الکتاب" هم خوانده چون مرجع و مآل همه کتاب ها و مقام های علمی دیگر است. (2)
کرسی اشاره به احاطه قیّومی خدا بر همه جهان مادی و غیر مادی دارد.(3)
قلم شاید اشاره به مقام ایجادی خداوند باشد که بر لوح وجود رفته است. در روایتی اینها نام فرشتگان و وسائط علمی خداوند خوانده شده اند:
سفیان ثوری میگوید به امام صادق(ع) گفتم: یا بن رسول اللَّه امر لوح و قلم و مداد را برایم بیشتر شرح بده و از آنچه خدا به تو آموخته تعلیمم بفرما.
فرمود: ای ابن سعید اگر نبود که تو اهلیت پاسخ را داری پاسخت نمیدادم، بدانکه" نون" فرشتهای است که به قلم گزارش میدهد، و قلم فرشتهای است که به لوح گزارش میدهد، لوح هم فرشتهای است که به اسرافیل گزارش میدهد، و او نیز فرشتهای است که به میکائیل گزارش میدهد و میکائیل هم به جبرئیل، و جبرئیل به انبیا و رسولان. آن گاه فرمود ای سفیان برخیز برو که بیش از این را صلاحت نمیدانم.(4)
عرش هم اشاره به مقام فرمانروایی و احاطه تدبیری و سلطنت مطلقه خداوند است.
در روایتی در باره عرش و کرسی و تفاوت آن دو آمده:
عرش همان علم به کیفیت دادن به اشیاء است و در جایی که عرش و کرسی جدای از هم ذکر شوند هر یک معنایی جداگانه دارند، برای اینکه عرش و کرسی دو باب از بزرگترین ابواب غیب بوده، و خود آن دو نیز غیب هستند و همچنین آن دو مقرون با غیب هستند، چون کرسی باب ظاهر از غیب است که برای اولین بار موجودات بی سابقه از آن باب طلوع میکنند، و آن گاه همه اشیاء از همانجا به وجود میآیند، اما عرش، باب باطن غیب است که علم چگونگیها و علم عالم کون و علم قدر و اندازهگیریها، و نیز مشیت و صفت اراده و علم الفاظ و حرکات و سکنات و علم بازگشت و ابتدا، همه در آن باب است، پس عرش و کرسی در علم دو باب قرین همدیگرند، چون ملک عرش، غیر ملک کرسی است، و علم آن پنهانتر از علم کرسی است.
از این جهت است که خدای تعالی در باره عرش میفرماید:" رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ" یعنی عرشی که صفتش عظیمتر از صفت کرسی است، در عین اینکه هر دو، علم قرین هم هستند.(5)
در باره این مقامات علمی سخن فراوان است که از سطح درک و فهم ما بالاتر است و شما می توانید به ترجمه المیزان ذیل آیات مربوطه مراجعه فرمائید.
پی نوشت ها:
1. سبأ (34) آیه 3.
2. طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، 1374ش، ج18، ص123.
3. همان، ج2، ص513.
4. همان، ج19، ص630.
5. همان، ج2، ص519.