ماهان شبکه ایرانیان

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری به تصمیم‌گیری ما وابسته‌اند

خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی

از آنجا که ایدز یک بیماری رفتاری است که از طریق رفتارهای پرخطری از جمله روابط جنسی پرخطر و محافظت‌نشده و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک منتقل می‌شود، خودمراقبتی در زمینهٔ ایدز اهمیت بیشتری دارد.

خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی

دکتر کیانوش کمالی – متخصص بیماری‌های عفونی

 

خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود. یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود کارهایی اگرچه کوچک انجام دهیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. خودمراقبتی، رفتاری آموختنی، آگاهانه و هدفمند است که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می‌دهد تا سالم بماند.

از آنجا که ایدز یک بیماری رفتاری است که از طریق رفتارهای پرخطری از جمله روابط جنسی پرخطر و محافظت‌نشده و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک منتقل می‌شود، خودمراقبتی در زمینهٔ ایدز اهمیت بیشتری دارد. در خودمراقبتی باید:

  • از مصرف مواد مخدر، محرک و روان‌گردان پرهیز کرد، زیرا مصرف هر نوع مادهٔ‌مخدر، هر قدر کم، ممکن است فرد را در معرض انجام رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز قرار دهد.
  • از حضور در موقعیت‌های خطرآفرین پرهیز کرد.
  • مهارتِ نه‌گفتن را تقویت نمود. این حق انسان است تا به خواسته‌های نادرست دیگران جواب نه بدهد.
  • مهارت رفتار قاطعانه را در خود افزایش داده و تقویت کرد.
  • مهارت تفکر نقّاد را در خود رشد داده و هر مطلبی را بدون دلیل قبول نکرد. تفکر نقّاد کمک می‌کند تا نوجوانان و جوانان بتوانند پیش از انجام یک رفتار، پیامدهای ناگوار آن رفتار را دریابند.
  • مهارت حل مسئله را تمرین کرد و بر آن مسلط شد. نوجوانان و جوانان هر چه در این زمینه مهارت بیشتری به دست آورند، ارتباط خانوادگی و اجتماعی بهتری خواهند داشت. افراد هر چه ارتباط خانوادگی قوی‌تری داشته باشند، سالم‌تر خواهند بود.
  • به اصول اخلاقی خود پایبند بود. پایبندی به اصول اخلاقی و معنوی، کمک فراوانی به پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی می‌کند.

 

آنچه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد رفتار پرخطر ماست، نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان