چند روزی از تقدیم مصوبه جدید و پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیئت دولت میگذرد و این طرح به احتمال فراوان در هفته جاری با کمی تغییرات به تصویب نهایی دولت خواهد رسید، اما مصوبه جدید که موارد آن در چند خبرگزاری دیداری منتشر شده است، دارای ابهامات زیادی بوده و با تعرفههای جدیدی که در آن توسط وزارت صنعت مشخص شده است، در صورت تصویب توسط هیئت دولت میبایست منتظر عواقب بد و منفی این طرح بر بازار خودویی کشور بود.
زیرا با توجه به افزایش ناگهانی عوارض گمرکی اعلام شده بر روی خودروهای وارداتی، دیگر واژهای به نام خودروی ارزان در بازار اتومبیلهای وارداتی وجود نخواهد داشت.
حال اگر نگاهی به تعرفههای اعلام شده در این مصوبه جدید بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که در این طرح، خودروهای کمتر از 1500 سیسی شامل عوارضی برابر با 55 درصد، خودروهایی با حجم موتور 1501 تا 2000 سیسی شامل 75 درصد و خودروهایی با حجم موتور 2001 تا 2500 سیسی شامل 95 درصد عوارض گمرکی هنگام ورود به کشور خواهند شد. در این طرح همچنان با بیتدبیری کارشناسان حاضر در وزارت صعنت، ورود کالاهای بالای 2500 سی سی نیز به طور کل ممنوع شده که میتوان از این موضوع نتیجه گرفت، هدف این وزراتخانه از این لایحه جدید فقط درآمد بیشتر بهواسطه کسب عوارض گمرکی بالاتر از خودروهای وارداتی بوده است. همچنین تعرفه واردات خودروهای هایبریدی که پیش از این 4 درصد تعین شده بود، به 25 درصد افزایش یافته است. حال در صورت تصویب نهایی این طرح عجیب و بیمنطق، میبایست منتظر گرانی اتومبیلهای وارداتی در تمامی بخشها در بازار داخلی کشور بود و با توجه به پایین آمدن قدرت خرید اقشار مختلف جامعه در بخش خودرو، شاید بهتر است بگوییم رویای خرید خوردوی باکیفیت در صورت عملی شدن این مصوبه، برای اغلب مشتریان دور از دسترس خواهد بود.
بهتر است نگاهی به چند ماه پیش بیاندازیم، پیش از بسته شدن سامانه ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه اعلام شده بر روی خودروهای وارداتی بدین صورت بود که خودروهای زیر 1500 سیسی تعرفهای برابر با 40 درصد، خودروهایی با حجم موتور 15001 تا 2000 سیسی 40 درصد و تعرفه خودروهایی با حجم موتوری برابر با 2001 تا 2499 سیسی برابر با 55 درصد بوده است و اتومبیل های هایبریدی در صورت ورود به شهر تعرفه ای برابر با 4 درصد را دارا بودند.
حال اگر بخواهیم مثالی واضح پیرامون این مسئله عنوان کنیم، میبایست به سراغ معروفترین خودروی وارداتی کشور، یعنی هیوندای سانتافه رفت. خودروی مذکور دارای حجم موتوری برابر با 2.4 لیتر است که با طبق تعرفه قبلی واردات، شامل 55 درصد عوارض گمرکی میشود. اما در صورت تصویب مصوبه جدید توسط هیئت دولت، عوارض گمرکی این خودرو برابر با 95 درصد خواهد بود که بدین صورت قیمت این مدل پرفروش بهاعتقاد کارشناسان بسیار بیشتر از ارزش واقعی خواهد بود و بههیچ وجه ارزش خرید را نخواهد داشت. بهصورت شفافتر یعنی اگر شخصی بخواهد در قانون جدید واردات، خودروی سانتافه را خریداری نماید میبایست بهایی بیش از 300 میلیون تومان را پرداخت نماید. بهطور مثال اگر در حال حاضر تمامی هزینههای اعمال شده بر روی خودروی سانتافه برابر با 115 میلیون تومان باشد، در صورت اجرایی شدن این طرح جدید با توجه به افزایش 45 درصدی عوارض گمرکی بر روی این مدل، مجموع هزینههای وارده بر سانتافه برابر با 166 میلیون تومان خواهد شد که اگر قیمت خرید آن از مبدا امارات را که در بالاترین مدل برابر با 128 هزار درهم است ( 138 میلون تومان ) با مجموع هزینههای اعمال شده جمع ببندیم، قیمت این خودرو در صورت ورود بهکشور برابر با 304 میلیون تومان خواهد بود. ( لازم بهذکر است، در حال حاضر با بسته بودن سامانه ثبت سفارش و حباب قیمتی موجود در بازار، سانتافه در مدلهای فول آپشن خود قیمتی برابر با 305 الی 310 میلیون تومان را دارا است )
شاید مهمترین سوالی که در این بخش در فکر هر یک از مردم پیرامون این قانون بیمنطق و قیمتگذاری فضایی بر روی خودروهای وارداتی پیش آید، اینگونه عنوان شود که چرا عوارض واردات و قیمتگذاری خودروهای وارداتی تا این حد گران است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بهدلیل آنکه دولت حمایتی بیچون و چرا را از خودروسازان داخلی انجام میدهد و پیرامون همین موضوع، هیچگاه شرایط بهصورتی رقم نخواهد خورد که مراکز تولید خودرو دولتی ضرری را پیش روی حس کنند.
حال به اعتقاد برخی از کارشناسان فعال در بازار خودرویی کشور، امید آن میرود که این طرح لااقل با بازنگری بیشتری همراه شود تا خریداران و واردکنندگان ضرر کمتری را متحمل شوند.