اشتباهات در حقیقت لحظات یادگیری هستند، اما شکست خوردن میتواند نوعی دیگر از پیشرفت را هم برای شما به ارمغان آورد: میتواند باعث شود مردم بیشتر از شما خوششان بیاید.
این پدیده به «اثر سقوط از روی زین» مشهور است و طبق آن محبوبیت افراد شایسته در صورتی که دچار اشتباه شوند افزایش مییابد. شاید علت وقوعش این باشد که افراد شایسته و برجستهای که هرگز دچار لغزش نمیشوند، کمتر در چشم عموم به عنوان افرادی مردمی شناخته میشوند و از این رو کمتر دوستداشتنیاند.
وقتی یک فرد به ظاهر معصوم از خطا دچار اشتباه میشود، ناگهان جذابیت بیشتری پیدا میکند. البته این اثر به طور برعکس هم وجود دارد. اگر فردی نالایق دچار اشتباه شود، محبوبیتش کاهش مییابد. این شاید به این خاطر باشد که بعد از انجام اشتباه شایستگی او حتی از قبل هم پایینتر میرود و زیر خط قرمز مردم قرار میگیرد.
یکی از معروفترین نمونههای «اثر سقوط از روی زین» در مورد استیو جابز و شرکت اپل رخ داد. زمانی که با معرفی و عرضه آیفون 4 به بازار، یک نقص مهندسی در طراحی آنتن دستگاه کشف شد و جو سنگینی علیه شرکت راه افتاد. اپل در اوج محبوبیت و نوآوری، دچار یک لغزش شده بود. اما مدیران و مشاوران هوشمندانه قضیه را به نفع اپل تمام کردند.
به جای بهانههای رایج یا حتی عذرخواهی کلامی، جابز روی صحنه آمد و در یکی از مشهورترین نمونههای مدیریت بحران در دنیای تجارت، گفت: «ما (اپل) بینقص نیستیم. تلفنها هم همینطور. مهمترین خواسته اپل این است که مشتریانش را خوشحال کند و در این راه تلاش بیشتری خواهیم کرد.» او از پدیدهای -که شاید از آن بیخبر هم بود- برای کنترل بحران استفاده کرد.