دفاع از زمین در مقابل خطر ترامپ

در دومین سالگرد تصویب توافق تاریخی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین یک‌بار دیگر رهبران جهان در پایتخت فرانسه دور هم جمع شده‌اند تا با بررسی روند اجرای این توافق درباره راهکارهای ادامه پیشبرد آن گفت‌وگو کنند

دفاع از زمین در مقابل خطر ترامپ

در دومین سالگرد تصویب توافق تاریخی پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی زمین یک‌بار دیگر رهبران جهان در پایتخت فرانسه دور هم جمع شده‌اند تا با بررسی روند اجرای این توافق درباره راهکارهای ادامه پیشبرد آن گفت‌وگو کنند.

به گزارش به نقل از ، این کنفرانس به نام «یک سیاره» در حالی از روز گذشته با میزبانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه کارش را شروع کرد که چند‌ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انکار همه یافته‌های علمی در گرمایش زمین، خروج آمریکا از پیمان پاریس را اعلام کرد.

روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس به‌شدت از آمریکا که توافقی بین‌المللی را امضا می‌کند و سپس زیر آن می‌زند، انتقاد کرد. او گفت: آمریکا توافق پاریس را امضا کرده است. این بسیار متجاوزانه است که برای خودتان تصمیم بگیرید که از چنین توافقی خارج شوید.

او اعلام کرد اعتقاد دارد که ترامپ سرانجام آمریکا را به این توافق بازمی‌گرداند اما کسی نمی‌پذیرد که با آمریکا درباره شروط جدید این کشور مذاکره کند.

ترامپ که حالا یکی از «منکران علم» در جهان به‌حساب می‌آید و به این کنفرانس دعوت نشده با وجود همه شواهد علمی و اتفاق‌هایی که جهان در حال رخ دادن است اعتقادی به تغییرات آب و هوایی ندارد و گرمایش زمین را یک دروغ می‌داند. بیش از 50 نفر از رهبران جهان و به همراه صدها نفر نمایندگان کشورهای تصویب‌کننده توافق پاریس در پاریس حضور پیدا کرده‌اند تا نشان دهند که جهان می‌خواهد مسیرش را برای نجات زمین بدون آمریکا ادامه دهد. علاوه بر رئیس‌جمهور فرانسه، دبیر کل سازمان ملل و رئیس بانک جهانی ازجمله رهبرانی هستند که در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. 195 کشور جهان در 12 دسامبر سال 2015 توافق پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی را تصویب کردند که اقدامی بی‌سابقه در جهان ‌به‌حساب می‌آمد.

با امید به آینده

هر چند آمریکا یکی از 5 کشوری است که به تنهایی بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند اما کشورهای جهان هنوز امیدوار هستند بتوانند زمین را با وجود تصمیم‌ها و عقاید عجیب و غریب ترامپ نجات دهند. سازمان ملل روز گذشته همزمان با شروع این کنفرانس با شعار «گزینه دیگری به جز زمین وجود ندارد» اعلام کرد که 170 کشور جهان این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب رسانده و اجرای آن را تأیید کرده‌اند که یک رکوردشکنی برای یک پیمان جهانی در این سطح به‌حساب می‌آید. تمرکز کنفرانس «یک سیاره» روی مسائل مالی اجرای توافق پاریس است. کشورهای جهان باید تشویق شوند تا به جای استفاده از سوخت فسیلی، انرژی‌های پاک ازجمله استفاده از انرژی خورشید و باد را انتخاب کنند.

مشکل کجاست؟

کشورهای جهان مدت‌ها تلاش کردند تا برای نجات زمین در پاریس به توافقی تاریخی برسند تا محل سکونت انسان‌ها بیشتر از این به‌دست خودش نابود نشود و دنیا همچنان جایی برای زندگی باشد. دونالد ترامپ اما 130 روز پس از شروع ریاست‌جمهوری خود به همه این تلاش‌ها پشت پا زد و خروج یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط‌زیست جهان از این توافق را اعلام کرد. میانگین دمای هوای کره زمین از سال 1880 تا سال 2015 تقریبا 2درجه بیشتر شده است. این 2 درجه لعنتی اما اگر فکری به حالش نشود می‌تواند زمین را نابود کند و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر از محل زندگی‌شان شود. این بحران آنقدر جدی است که زندگی مردم را به هم می‌ریزد و به گفته دانشمندان چالشی مانند بحران پناهجویان جنگ در مقابل آن یک شوخی به‌حساب می‌آید.

پس از ماه‌ها نشست کارشناسان و 2 هفته مذاکرات پاریس در سال 2015 تمام 195 کشور شرکت‌کننده درخصوص تغییرات اقلیمی به توافق رسیده بودند که انتشار گازهای گلخانه‌‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی را برای آینده بهتر جهان کاهش دهند. براساس گزارش‌های جهانی فقط 20 کشور، که یکی از مهم‌ترین آنها آمریکاست، بیشتر از 80 درصد دی‌اکسید کربن جو زمین را منتشر می‌کنند. به تازگی سازمان هواشناسی جهانی در گزارشی تکان‌دهنده هشدار داد که میزان انباشت دی‌اکسید‌کربن زمین به حدی رسیده که در 800هزار سال گذشته زمین سابقه نداشته است.

کمک 50 میلیون دلاری مایکروسافت

مایکروسافت در جریان این کنفرانس روز گذشته اعلام کرد که 50 میلیون دلار دیگر در پروژه «هوش‌مصنوعی برای زمین» سرمایه‌گذاری می‌کند. هوش مصنوعی برای زمین پروژه‌ای است که اوایل سال‌جاری میلادی اعلام شد. هدف این پروژه استفاده از هوش‌مصنوعی توسط کشورها و نهادهای محیط‌زیستی برای نجات زمین و مقابله با تغییرات آب و هوایی است. مایکروسافت اعتقاد دارد برای حفظ زمین استفاده از هوش مصنوعی یک ابزار تغییر‌دهنده بازی است.

طرح عظیم هند برای انرژی خورشیدی

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در جریان کنفرانس «یک سیاره» اعلام کرد که هند طرح عظیم خود برای افزایش استفاده از انرژی خورشیدی را ارائه کرده است. براساس این طرح هند با راه‌اندازی‌های مزارع خورشیدی عظیم قصد دارد میزان تأمین انرژی خورشیدی خود را از 20 هزار مگاوات به 40 هزار مگاوات افزایش دهد. رئیس بانک جهانی اعلام کرده که همکاری نزدیکی با نخست‌وزیر هند برای اجرای این پروژه و سرمایه‌گذاری‌های لازم دارد.

توافق برای رصدخانه تغییرات اقلیمی

روسای چندین آژانس فضایی از کشورهای مختلف جهان روز گذشته طرح خود را برای پرتاب رصدخانه تغییرات اقلیمی به فضا در کنفرانس پاریس ارائه دادند. آژانس فضایی به‌عنوان یکی از طرف‌های این طرح اعلام کرده که استفاده از ماهواره‌ها برای تغییرات آب و هوایی و اقدام‌های صورت گرفته یک امر حیاتی است. هر چند ماهواره‌های هواشناسی زیادی وجود دارد اما آژانس‌های فضایی بر لزوم یک رصدخانه تغییرات اقلیمی به‌صورت مجزا و تخصصی تأکید دارند. براساس طرح ارائه شده نیمی از 50 پارامتر موردنیاز بررسی تغییرات اقلیمی توسط این رصدخانه و از فضا قابل سنجش است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر