بادمجانی در گلدان!

کمتر کسی است که طعم بی‌نظیر این گیاه بنفش رنگ را دوست داشته باشد! بادمجان رکن اصلی بسیاری از غذاهای ایرانی است. با پرورش بادمجان علاوه بر استفاده از میوه آن، گیاه خانگی زیبایی هم نصیب‌تان می‌شود!

بادمجانی در گلدان!

کمتر کسی است که طعم بی‌نظیر این گیاه بنفش رنگ را دوست داشته باشد! بادمجان رکن اصلی بسیاری از غذاهای ایرانی است. با پرورش بادمجان علاوه بر استفاده از میوه آن، گیاه خانگی زیبایی هم نصیب‌تان می‌شود!

اگر شما هم مانند من به بادمجان معتاد هستید مقاله امروز برای شماست! پرورش بادمجان کار بسیار راحتی است و بعضی گونه‌های آن آنقدر زیبا هستند که می‌توانند به عنوان گیاه زینتی استفاده شوند! گل‌های گیاه بادمجان باشکوه اند و خود میوه‌ها هم که مانند مجسمه‌های رنگی کوچکی روی گیاه قرار گرفته اند!

دست به کار شوید!

– خاک

یکی از خوبی‌های کاشت بادمجان درون گلدان این است که احتمال ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی خاک زاد مانند ورتیسیلیوم و دیگر بیماری‌ها، که به طور معمول در خاک باغچه‌ها و باغبانی باغچه‌ای رایج هستند، کمتر می‌شود. بادمجان به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد که آب را در خود نگه ندارد و همچنین به سرعت هم خشک نشود. اگر از خاک خیلی سبکی استفاده می‌کنید مجبور هستید که گیاه‌تان را مرتب آبیاری کنید تا خاک کاملا خشک نشود و گیاه آسیب نبیند. در گرمای فصل تابستان، بسته به سایز گلدان‌تان، ممکن است مجبور شوید گیاه بادمجان‌تان را 2 بار در روز یا حتی بیشتر هم آبیاری کنید. هدف این است که خاک را مرطوب و نه خیس نگه دارید. به طور کل سبزیجات به آب بیشتری نیاز دارند و خاکی مرطوب را می‌پسندند.

حالا که دارید بادمجان را در گلدان می‌کارید فکر خوبی است که به آن کمی مالچ هم اضافه کنید! مالچ‌هایی مانند تکه‌های چوب و یا انواع دیگر مالچ‌ها. این کار کمک می کند تا خاک رطوبتش را حفظ کند.

– کود دهی

گیاه بادمجان به کود دهی زیادی احتیاج دارد. برای تغذیه گیاه می‌توانید در ابتدای کاشت از کودهای مخلوطی که دارای تمامی عناصر مغذی هستند استفاده کنید و آنها را با خاک‌تان مخلوط کنید و بعد هم کود دهی تکمیلی را با کود‌های مایع یا جامد رقیق شده با آب 2 هفته یک بار در طول فصل رشد انجام دهید.

– نور

گیاه بادمجان عاشق آفتاب است! گلدان بادمجان را در جایی قرار دهید که مطمئن شوید حداقل 6 ساعت در روز آفتاب مستقیم دریافت می‌کند. هر چه آفتاب بیشتر، بهتر!

بادمجان، مانند گوجه، گرما را هم دوست دارد. اگر گیاه را در گلدان تیره رنگی نگهداری کنید بهتر است چرا که رنگ تیره گرما را بیشتر جذب می‌کند و خاک گیاه گرم تر می‌ماند. اگر بادمجان‌تان را در گلدان معمولی پرورش می‌دهید بهتر است که آنها را در شب‌ها سرد بهار به وسیله، منتقل کردن‌شان به مکانی گرم‌تر یا پوشاندن‌شان به وسیله پلاستیک یا پارچه، از سرما حفظ کنید.

کاشت بادمجان از بذر

پرورش بادمجان از طریق دانه‌اش کار پر زحمتی است اما ارزش آن را دارد چرا که دانه بسیاری از واریته‌ها موجود است اما در صورت تصمیم به خرید نشا از گلخانه‌ها تنها نشا چند گونه از گیاه‌های  بادمجان قابل یافت است. البته همانطور که گفتیم پرورش نشا آسان تر است.

بذر بادمجان برای جوانه زنی به گرما احتیاج دارد و نباید در عمق زیادی از خاک کاشته شود. برای اطلاع از عمق کاشت و دیگر فاکتورها به بسته بذر مراجعه کنید.

آفات و بیماری‌ها

همانطور که قبلا اشاره شد گیاه بادمجان مستعد ابتلا به بیماری قارچ ورتیسیلیوم است، اما اگر از خاک گلدان برای کاشت گیاه‌تان استفاده کنید احتمالا با چنین بیماری رو به رو نخواهید شد. آبیاری مداوم کلیدی برای داشتن بادمجانی سالم و سرحال است! حتی اگر یک بار هم اجازه دهید که خاک گلدان بادمجان کاملا خشک شود، می‌تواند مشکلات جدی برای گیاه‌تان به وجود بیاورد. اگر در ابتدای فصل سوراخ‌ها کوچک گردی روی برگ‌ها مشاهده کردید، احتمالا گیاه‌تان دچار سوسک‌های آفت شده است. برای حل این مشکل می‌توانید از سموم سیستمیک استفاده کنید. اما باز هم اگر بادمجان‌تان را در گلدان کاشته اید احتمال ابتلای گیاه به این آفت هم بسیار کم است.

بادمجان‌های خوش مزه‌ای برای‌تان آرزو می‌کنیم!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان