۵ نکته برای زمستان گذرانی گیاهان!

علاوه بر سردی هوا، عواملی مانند کمبود نور، کوتاهی روزها و خشکی هوا در زمستان هم، زمستان گذرانی را سخت تر می‌کنند! چگونه گیاهان‌مان را برای زمستان گذرانی آماده کنیم؟

5 نکته برای زمستان گذرانی گیاهان!

علاوه بر سردی هوا، عواملی مانند کمبود نور، کوتاهی روزها و خشکی هوا در زمستان هم، زمستان گذرانی را سخت تر می‌کنند! چگونه گیاهان‌مان را برای زمستان گذرانی آماده کنیم؟

 

زمستان گذرانی گیاهان همواره مقوله‌ای چالش برانگیز بوده است، اما با رعایت چند نکته ساده، به راحتی گیاهان‌تان را در طول زمستان هم سالم نگه دارید.

آبیاری را طبق برنامه انجام دهید

حتما می‌دانید که گیاهان‌ خانگی‌تان به آبیاری کمتری در فصل زمستان نیاز دارند. اگرچه که هوا در طول این فصل خشک تر است اما گیاهان هم رشد آرام تری دارند، پس آب کمتری هم نیاز دارند. بعضی از آنها حتی به دوره کمون و استراحت می‌روند. در نتیجه آبیاری بیش از حد گیاه در این فصل باعث پوسیدگی آن می‌شود.

بعد از گذشت مدتی از آبیاری سطح خاک ممکن است خشک به نظر برسد درحالی که اعماق آن هنوز خیس هستند. پس برای اطمینان انگشت خود را اندکی در خاک فرو کنید و رطوبت آن را چک کنید.

برای آبیاری گیاه در تمام فصل ها به خصوص فصل زمستان، که دمای هوا و آب می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از آبی که هم دمای محیط شده استفاده کنید.

همانطور که گفتیم در این فصل گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد اما این به معنی آن نیست که آنقدر گیاه را تشنه نگه دارید تا برگ‌هایش شروع به ریزش کنند. همچنین توجه داشته باشید که گیاهان مختلف نیازهای آبیاری متفاوتی دارند و کاکتوس‌ها و ساکولنت‌های مقاوم به خشکی ممکن است در تمام زمستان نیازی به آبیاری نداشته باشند.

رطوبت را افزایش دهید

رطوبت احتمالا بزرگ ترین چالشی است که در طول زمستان با آن رو به رو می‌شوید. در خانه‌های گرم زمستانی درجه رطوبت 10 تا 20 درصد است، در حالی که اکثر گیاهان نیاز به رطوبت 50 درصد دارند. اگر در خانه دستگاه مرطوب کننده یا دستگاه بخور دارید، گیاه را به نزدیکی آن انتقال دهید.

اگر چنین وسیله‌ای ندارید، مجبورید از راه دیگری رطوبت را افزایش دهید.

ابتدا سعی کنید با جمع کردن گیاهان در کنار هم رطوبت را افزایش دهید. گیاهان به طور طبیعی مقداری آب به صورت بخار از روزنه‌های سطح برگ آزاد می‌کنند. اگر در حمام یا آشپزخانه جای کافی دارید، بهترین جا برای جمع کردن گیاهان‌تان همان جا است!

شاید یکی از بهترین روش‌ها برای تامین رطوبت، استفاده از زیر گلدانی حاوی سنگریزه باشد. برای این کار، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.

حواستان به درجه حرارت باشد

اکثر گیاهان، مانند ما انسان‌ها، درجه حرارت متعادل را می‌پسندند. گیاه را از قرارگیری در معرض بادهای سرد یا وسایل گرم کننده مانند شومینه، رادیاتور و … دور کنید. نوسان دما می‌تواند به اندازه سردی یا گرمی بیش از حد دما، برای گیاه مضر باشد.

از خورشید پیروی کنید

نه تنها در زمستان آفتاب کمتری هست، بلکه درجه تابش نور هم کمتر است. بنابراین ممکن است نیاز باشد در این هنگام جای گیاه را عوض کنید و یا از نورهای مکمل استفاده کنید. بهترین مکان برای قرار دادن گیاه در این فصل، می‌تواند پنجره‌ای جنوبی یا غربی، که آفتاب خوبی هم دارد، باشد. به این نکته توجه کنید که گیاهان را به حدی به پنجره نزدیک نکنید که در معرض باد و هوای سرد قرار گیرند. چند وقت یک بار گلدان را بپرخانید تا گیاه برای رسیدن به نور به یک طرف خم نشود.

گیاهان‌تان باید رژیم بگیرند!

از آنجایی که گیاهان‌تان رشد کمی دارند، عموما نیاز به تغذیه هم ندارند.

تغذیه آنها تنها باعث می‌شود سیکل طبیعی‌شان را به هم بزنید، پس تا بهار صبر کنید. زمانی که نشانه‌های رشد جدید در گیاه را مشاهده کردید و یا سبزی برگ‌ها را دیدید، برای شکوفایی بیشتر و کمک به گیاه، آن را تغذیه کنید. البته دادن مقداری عناصر ضروری به گیاه برای گذراندن زمستان بد نیست، اما مواظب باشید آن را با مهربانی بیش از حد نکشید!

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان