تعریق بد بو نه تنها در نوجوانان بلکه در تمام سنین شایع است و دلایل مختلفی‌ دارد. مهمترین آنها بی‌ شک عدم رعایت بهداشت فردیست. با این وجود موارد دیگری نیز وجود دارند که ممکن است سبب بد بو شدن عرق بدن به شکل دوره‌ای شوند. 

1. استرس زیاد

دو نوع کلی‌ تعریق در بدن وجود دارد. یکی‌ آزاد شدن یا تبخیر آب اضافی بدن به منظور کاهش دمای آن است که در گرما یا احساس داغ شدگی در پوست ایجاد می‌‌شود. حالت دوم، آزاد شدن اوره و نمک اضافی از پوست به سطح آن است که در تماس با باکتری‌های موجود در ریشه مو و فولیکول ها، همچنین برخورد با سلول‌های مرده پوست، بوی بدی ایجاد می‌‌کند. زمان‌هایی‌ که تحت استرس هستیم، بدن به نوع دوم تعریق می‌‌کند و احتمال ایجاد بوی بد بسیار بیشتر است.

2. غذا‌های تند

گیاهانی چون سیر و ادویه جاتی چون کاری و فلفل، سبب آزاد شدن گاز‌های سولفور دار از بدن می‌‌شوند و همین مورد سبب ایجاد بوی بد عرق می‌‌شود. 

3. رژیم‌های فاقد کربوهیدرات

هرچند که این رژیم‌ها به منظور لاغری در مدت زمان کوتاه بسیار موثرند، اما به دلیل بالا بردن میزان چربی‌ سوزی بدن، مواد شیمیائی خاصی‌ به هنگام تعریق ایجاد می‌‌کنند که بویی مشابه تفاله میوه خواهد داشت.

4. لباس زیر

پوشیدن مداوم سوتین، بخصوص آنهایی که تنگ بوده و زیر بغل را تحت فشار می‌‌گذارند، سبب تعریق بیشتر، و در نتیجه جذب رطوبت ناشی‌ از آن می‌‌شوند که تماس طولانی مدت با مواد نخی یا پلاستیکی خود ایجاد بویی تند می‌‌کند.

5. عدم شست و شوی صحیح لباس ها

نشستن کافی‌ یا صحیح لباس‌هایی‌ از جنس جین، و بلوز‌های آستین دار، سبب از بین نرفتن ذرات عرق باقی مانده از دفعات قبل و تماس تعریق جدید با آنها و ایجاد بویی بسیار بد می‌‌شود.

6. روغن ماهی‌

اگر مکمل‌های غذائی یا ویتامین‌های حاوی امگا 3 و روغن ماهی‌ مصرف می‌‌کنید، ممکن است کولین ( کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B است که برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی لازم است و برای سوزاندن چربی در بدن مصرف می‌شود.) به مدت طولانی زیر پوست ما بماند و ایجاد بویی مشابه بوی خود ماهی‌ در زمان تعریق شود.

7. عدم استفاده از نخ دندان

یکی‌ دیگر از بوهای متعفن‌ آزاد شده از بدن، در دهان است. با خوردن مواد غذائی در طول روز، مقداری از ذرات آن بین دندان‌ها محصور می‌‌ماند. همین باقیمانده‌ها بوی بعدی از دهان ساطع می‌‌کنند که به اصطلاح تعریق دهانی گفته می‌‌شود.

8. نپوشیدن جوراب

یکی‌ از دلایل اصلی‌ تعریق کف پا و ایجاد بوی بدی در آن، عدم استفاده از جوراب، بخصوص در کفش‌های بسته به مدت طولانی است.

9. آلرژی

یکی‌ از دلایل تعریق بد بوی دهانی، وجود عفونت و چرک در سینوس‌ها و آلرژی‌های فصلی یا به خصوصی به مواد است.

10. دارو ها

مصرف بسیاری از دارو‌ها همچون استامینوفن، ضّد افسردگی، ضّد بارداری و برخی‌ ویتامین ها، منجر به بوی بدی در دهان و عرق بد بوی بدن می‌‌شود.

11. نوشیدنی‌‌های مضر و کوکتل ها

نوشیدن زیاد از حد آبمیوه‌ها , کوکتل‌های گازدار یا مضر، سبب رسوب مواد سمی در کلیه ها، و آزاد شدن ذراتی به همراه تعریق بدن می‌‌شود که بوی بسیار بدی ایجاد می‌‌کند.

12. گوشت قرمز

آمینو اسید‌های موجود در گوشت قرمز، پس ماندهایی را در بدن می‌‌گذارد که آنزیم‌ها در زمان تجزیه آنها، مواد بد بویی ترشح می‌‌کنند. به دلیل سختی و پر زحمت بودن هضم گوشت قرمز، خوردن زیاد آن، بدن را به فعالیت‌های آنزیمی بیشتر وا می‌‌دارد که به مرور عراق بدن را بد بو می‌‌کند.

13. بارداری

افزایش فعالیت‌های متابولیکی، تغییرات زیاد هورمونی، گردش خون بیشتر و تغییر رویه در تغذیه، بخصوص در ناحیه زیر بغل، سبب ترشح و دفع مواد زاید و در نتیجه بد بو شدن عرق بدن می‌‌شوند.

14. یائسگی

تغییرات جدی در میزان ترشحات هورمونی، سبب بالا رفتن دمای بدن شده و تعریق را بیشتر می‌‌کند. در نتیجه این مورد، احتمال آزاد شدن ذرات شیمیائی بد بو از بدن بالا می‌‌رود.

15. محصولات بهداشتی ضّد تعریق

بسیار مهم است که بدانید اسپری‌ها یا دئودورانت ها، خاصیت ضّد تعریقی نداشته و فقط به ایجاد بوی مطبوع کمک می‌‌کند. رولت‌های زیر بغل یا ضّد تعریق‌های‌ صابونی، با پر کردن منافذ خالی‌ پوست، در زمان ترشح عرق از بدن، اسانس یا رایحه مطبوع خود را با آن ترکیب می‌‌کنند و تا حد زیادی مانع از ساطع شدن بوی بد عرق می‌‌شوند. هرچند که بسته به نوع پوست، انتخاب محصولات ضّد تعریق بسیار اهمیت دارد.