در کودکی، مادران و پدرانمان، به زور در وعده‌هایی‌ غذائی ما سبزیجات را می‌‌گنجاندند، اما با بالا رفتن سن و ایجاد اختیار در انتخاب مواد غذائی، سبزیجات اولین محتویاتی هستند که از بشقاب‌ها حذف می‌‌شوند. بر اساس نتایج تحقیقات، 87% آمریکای ها، کمتر از میزان لازم برای بدن در روز (معادل 2 تا 3 پیش دستی‌ کوچک)، سبزیجات مصرف می‌‌کنند و احتمال می‌‌دهیم اگر نظر سنجی مشابهی‌ انجام گیرد، در کشور ما نیز مصرف آن کافی‌ نخواهد بود. در این مطلب می‌‌خواهیم به نشانه‌هایی‌ در بدن بپردازیم که حاکی از کمبود سبزیجات در برنامه غذائی شما هستند.

کبودی

اگر احساس می‌‌کنید پوستتان به راحتی‌ در هر ضرب کوچکی، کبود می‌‌شود و این کبودی بسیار دیر برطرف می‌‌شود، دلیل آن کمبود ویتامین C است که تولید کلاژن در بدن را محدود می‌‌کند. بدون کلاژن، رگ‌های خونی آسیب پذیرترند که به کبودی بیشتر و طولانی تر می‌‌انجامد. مهمترین منبع ویتامین C سبزیجات هستند.

یبوست

اولین نشانه کمبود فیبر در بدن، نامنظم شدن دفع سیستم گوارش و یبوست است که نه تنها کارکرد روده‌ها برای بدن و دفع سموم امری ضروریست، بلکه یبوست باعث نفخ، ورم شکم و درد روده‌ها می‌‌شود. مهمترین منابع فیبر سبزیجاتی چون انواع کلم و کاهو، بروکلی و میوه جاتی چون آووکادو هستند.

گرسنگی

کمبود سبزیجات در وعده‌های غذائی، سبب ایجاد احساس گرسنگی تنها یکی‌ دو ساعت پس از خوردن وعده می‌‌شود. اگر احساس می‌‌کنید با وجود داشتن یبوست یا عدم کارکرد کافی‌ روده ها، تقریبا همیشه احساس گرسنگی و خالی‌ بودن معده دارید، به دلیل مصرف نا کافی‌ فیبر‌ها و سبزیجات است.

افزایش وزن

وقتی‌ برنامه غذائی شما، کمبود سبزیجات داشته باشد، ذهن و بدن، آن را با خوراکی‌‌هایی‌ دیگر جایگزین می‌‌کند که در بیشتر مواقع عاری از ارزش غذائی هستند. متخصصان تغذیه تاکید می‌‌کنند که در صورت مواجه بدن با کمبود فیبر و ویتامین، تمایل به مصرف چربی‌ و کربوهیدرات بالا می‌‌رود که شاید اصلی‌‌ترین علل افزایش وزن باشند.

خستگی‌ مفرط

یکی‌ از مهمترین عناصر در تامین انرژی بدن، منیزیوم است. زمانی‌ که مصرف سبزیجات و میوه جات در برنامه شما محدود باشد، در کنار تمام کمبود‌هایی‌ چون فیبر و ویتامین‌های مختلف، کمبود منیزیوم در بدن باعث احساس خستگی‌ و بیحالی مفرط می‌‌شود.

پوست

یکی‌ از نشانه‌های اولیه از کمبود آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغّذی حیاتی‌ در بدن، جوش و آکنه‌های صورت  است. سبزیجات سبز رنگ به خصوص در رنگ‌های تیره تر همچون اسفناج، غنی از آنتی اکسیدان هستند که برای حفظ سلامت پوست ضروریست.

مریضی

سبزیجات با ویتامین‌ها و مواد مقوّی که در خود دارند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌کنند. در کمبود آنها ضعف این سیستم بسیار محتمل است که باعث می‌‌شود با فواصل کوتاه به دلیل ضعیف بودن، بدن با بیماری‌ها و ویروس‌ها دست به گریبان شود. بنابراین اگر به قولی‌ با هر بادی که می‌‌وزد سرما می‌‌خورید، بد نیست رژیم غذائی تان را از نظر بگذرانید.

حافظه

یکی‌ از مهمترین مواد موجود در سبزیجات لوتئین است. لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود. این ماده مفید علاوه بر مقابله با بیماری‌های مهلکی مثل سرطان و تنگی عروق به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و پوستی نیز کمک می‌کند.لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزادی را که دائماً در بدن شما به سلول‌ها آسیب می‌رسانند خنثی می‌کند. یکی‌ از مهمترین نشانه‌های کمبود آن در بدن، ضعف حافظه و فراموشی کوتاه مدت است.