بهترین انیمیشن‌های قرن ۲۱ ـ قسمت دوم

۱۰- داستان اسباب‌بازی ۳ (۲۰۱۰) Toy Story ۳«داستان اسباب‌بازی ۳» یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های انیمیشن‌ سال‌های اخیر است

10- داستان اسباب‌بازی 3 (2010) Toy Story 3«داستان اسباب‌بازی 3» یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های انیمیشن‌ سال‌های اخیر است. اوج تأثیرگذاری آن، صحنه‌ای است که وودی و باز و بقیه شخصیت‌ها متوجه می‌شوند به ته خط رسیده‌اند و با مرگ فاصله زیادی ندارند و بااین‌حال در کنار هم می‌مانند و سرنوشت خود را قبول می‌کنند. بعضی از انیمیشن‌های دنباله‌دار پیکسار ممکن است خیلی موفق نبوده باشند، اما برای کسانی که به کار خود شک دارند و اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند، نیاز است به یاد بیاورند که بهترین انیمیشن این استودیو، سومین فیلم از مجموعه‌ای است که از اول به نظر نمی‌رسید می‌تواند دنباله‌دار باشد. درست است که قسمت‌های بعدی «ماشین‌ها» Cars ما را ناامید کرد، اما همیشه «داستان‌ اسباب‌بازی» دوست‌داشتنی را داریم که خوشحالمان کند.

9- والس با بشیر (2008) Waltz With Bashirشاهکار آری فولمن Ari Folman را به‌سختی می‌توان در رده‌بندی خاصی قرارداد، نه‌فقط به این خاطر که انیمیشنی مستند است، نه «والس با بشیر» به دلیل این‌که در مرز بین واقعیت و تخیل قرار دارد، اثری خاص به شمار می‌رود. برای ساخت این فیلم، فولمن به خاطرات 19 سالگی‌اش، زمانی که در جنگ اسرائیل و لبنان در سال 1982 می‌جنگید، رجوع کرد و سعی کرد بابیان آن‌ها، تاریکی و غم ذهنی‌اش را برطرف کند. با هم‌رزم‌های قدیمی‌اش دیدار کرد و تمام مکالماتشان را ضبط کرد و این مکالمات و خاطرات، پایه اصلی این انیمیشن رویاگونه را تشکیل داد. فولن با تبدیل کردن این خاطره به فیلمی مستند تاریخی، اثری تأثیرگذار خلق کرده است. در توصیف خیلی از فیلم‌ها از صفت «فراموش‌نشدنی» استفاده‌شده است، اما «والس با بشیر» یکی از اندک فیلم‌هایی است که به‌درستی برازنده این تعریف است.

8- دنیای فردا (2015) World of Tomorrowبله این فیلم ساخته Don Hertzfeldt یک فیلم کوتاه است، اما ایده‌ها و احساسات زیادی را به زیبایی، خیلی بهتر از برخی فیلم‌های 2 ساعته، در این 17 دقیقه گنجانده است. داستان آن در مورد دختری به اسم امیلی است که همزاد بزرگ‌تر از خودش، از او می‌خواهد که به همراهش به‌جایی بروند. نمایش دنیای سرد و تلخ آینده، امیلی را دچار سردرگمی می‌کند. امکان ندارد با دیدن این شاهکار که داستان فلسفی عمیقی را به زیبایی و به زبانی ساده روایت می‌کند، احساساتی نشوید. این فیلم را می‌توان در رقابت با «اسکله» La Jetee ساخته کریس مارکر Chris Marker، به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه در تاریخ سینما، قرار گیرد.

7- پرسپولیس (2007) Persepolisرمان زندگی‌نامه‌ای «پرسپولیس» نوشته مرجان ساتراپی Marjan Satrapi، داستانی با پس‌زمینه‌ای از انقلاب ایران، در غالب فیلمی به همین‌ نام، به تصویر کشیده شد. با این‌که صحنه‌های حال حاضر فیلم رنگی هستند، اما بیشتر انیمیشن سیاه‌وسفید است که نه‌تنها نشان‌دهنده وفاداری آن به رمان است، بلکه انتخاب هوشمندا‌نه‌ ساتراپی برای نشان دادن ایران مثل هر کشور دیگری، است. رمز موفقیت این انیمیشن در این است که برخلاف این‌که داستانی شخصی را روایت می‌کند، بیننده به‌راحتی با آن همزادپنداری ‌می‌کند. داستان این انیمیشن روایت بخشی از تاریخ است، بااین‌حال تلاش ما برای ارتباط با بقیه و شناخت خودمان را نشان می‌دهد. در تمام لحظه‌ها، حس شادی و ناراحتی مارجی را به‌خوبی حس می‌کنیم. «پرسپولیس» یکی از برنده‌های جایزه بهترین انیمیشن منتخب داوران در جشنواره فیلم کن سال 2007 بود و جایگاه خود به‌عنوان یکی از بهترین داستان‌‌های روایت کننده ماجرای کودکی تا بزرگ‌سالی را به دست آورد.

6- وال- ائی (2008) Wall.Eاندرو استنتون Andrew Stanton در این شاهکار خود، علاوه به پرداختن هم‌زمان به موضوع‌های مختلف، به جنبه‌های هنری و خلق داستانی احساسی نیز توجه کرده است. داستان در مورد روباتی به نام وال-ئی است که 700 سال به‌تنهایی بر روی کره زمین، وظیفه جمع کردن ضایعات را دارد. با این‌که وال-ئی دهه‌هاست که تنها بوده است، حس کنجکاوی و انسان‌دوستی‌اش بیشتر شده‌ و از فرهنگ، موسیقی و هرچه در اطرافش وجود دارد، لذت می‌برد. تنها چیزی که وال‌-ئی نیاز دارد، کسی است که این لذت‌ها را با او شریک شود و وقتی Eve از راه می‌رسد داستانی عاشقانه آغاز می‌شود.
اما داستان تنها در این‌باره نیست، فیلم استنتون نقدی فرهنگی است، وال-ئی و Eve تنها بازماندگان روی زمین هستند و انسان‌ها، زندگی بر روی صندلی‌های متحرک را ترجیح داده‌اند. این‌که دو روبات در دنیای خالی از احساس، عشق را تجربه کنند، ایده بسیار جالبی است. با گذشت 10 سال، هنوز هم این انیمیشن جذابیت‌های خود را دارد.

5- باد برمی‌خیزد (2013) The Wind Risesهایائو میازاکی جایگاه خود را به‌عنوان بهترین سازنده انیمیشن با این اثر زیبا تثبیت کرد. او در این انیمیشن داستانی تاریخی در مورد مهندس هواپیمایی به اسم Jiro Hideaki Anno (با صدای Neon Genesis Evangelion) را به تصویر می‌کشد. همه‌چیز این انیمیشن خاص است، مهم‌ترین نکته آن، روایت داستانی تاریخی در غالب انیمیشن است، چه برسد به این‌که این انیمیشن حال و هوای جنگ جهانی دوم و حس عذاب وجدان بازماندگان جنگ برای کشته‌شدن میلیون‌ها نفر را نشان می‌دهد.

4- در جستجوی نمو (2003) Finding Nemoبعد از لغو دومین برنامه تلویزیونیش، برنامه کاری الن دی‌جنرس Ellen DeGeneres بسیار سبک شده‌بود تا این‌که پیکسار از او خواست تا در نقش ماهی‌ای با مشکل حافظه کوتاه‌مدت، به اسم دوری Dory، صداگذاری کند. او در این فیلم به پدری نگران (آلبرت بروکس Albert Brooks) برای پیدا کردن پسرش (الکساندر گلد Alexander Gould) کمک کرد. «در جستجوی نمو» دومین فیلم پرفروش سال 2003 شد و در همان سال الن برنامه تلویزیونی خود را شروع کرد. این فیلم اولین انیمیشن کمپانی پیکسار بود که برنده جایزه اسکار شد. پس از آن دی‌جنرس مجری برنامه اسکار شد، مدال افتخار دریافت کرد، برنامه‌اش 75 میلیون طرفدار به دست آورد و در انیمیشن بعدی، «در جستجوی دوری» Finding Dory، نیز بازی کرد. دیگر از برنامه خلوت خبری نیست.

3- افسانه شاهدخت کاگویا (2013) The Tale of the Princess Kaguyaوقتی فیلمی با اقتباس از داستان‌های قدیمی ساخته می‌شود، معمولا پایان خوشی دارد، اما در این انیمیشن، داستان آن‌طوری که انتظار داشتیم پیش نرفت. می‌شود گفت که کسانی که با داستان‌های دیزنی بزرگ شده‌اند برای پایان این انیمیشن آماده نبودند. این انیمیشن از افسانه قرن ده ژاپنی الهام گرفته‌شده‌است و به زیبایی احساس ناامیدی و درماندگی را طوری نشان می‌دهد که در هیچ انیمیشنی تابه‌حال شاهد آن نبوده‌ایم. غمی در نحوه روایت داستان تاکاهاتا Takahata وجود دارد. داستان در مورد دختری سحرآمیز است که از ماه آمده و زوج چوب‌بری او را بزرگ می‌کنند. احتمالا ناراحت‌کننده‌ترین نکته این شاهکار حزن‌آلود، این است که این انیمیشن آخرین محصول استودیو جیبلی Studio Ghibli بود.

2- آقای فاکس شگفت‌انگیز (2009) Fantastic Mr Foxفیلم‌های وس اندرسن Wes Anderson معمولا و از روی قصد، شبیه کارهای هنری و دستی هستند و تعجبی نداشت که وقتی تصمیم به ساخت انیمیشن گرفت و تمام آثار دست هنرمندانه‌اش بر روی هر صحنه آن قابل تشخیص بود. «آقای فاکس شگفت‌انگیز» بیشتر روایت تازه‌ کارگردان از داستان تخیلی خودش است تا اقتباسی از رمان معروف رولد دال Roald Dahl. داستانی بزرگسالانه با موضوع فلسفی در مورد انسان بودن در قرن 21 م. با این‌حال داستانی احساسی و حتی مناسب کودکان است که با صداگذاری هنرمندانی چون جورج کلونی، مریل استریپ، بیل موری Bill Murray و جیسون شوارتزمن Jason Schwartzman و اوون ویلسون Owen Wilson، مایکل گمبون Michael Gambon به اثری فوق‌العاده تبدیل شده‌است.

1- شهر ارواح (2001) Spirited Awayبه حقیقت تبدیل شدن رویا، هم ترسناک است و هم زیبا. جواهر درخشان مجموعه آثار هایائو میازاکی، در مورد دختری جوان به نام Chihiro است که ماجرایی تخیلی را در دنیای حیوانات نفرین‌شده و جادوگران بدجنس، تجربه می‌کند. ترکیب خطر و رویاپردازی است که این اثر را به اثری تخیلی و مدرن تبدیل کرده است.
چه درسی بهتر از این‌که جای قهرمان‌ها و شخصیت‌های بدجنس می‌تواند به ثانیه‌ای عوض شود؟ تمام شخصیت‌های این انیمیشن می‌توانند تمثیلی از جوانی، رابطه دنیای مدرن با طبیعت و رفتار ما با افراد مسن باشند. رنگ‌ها، موسیقی‌ها و تم‌های این شاهکار ساخت استودیوی جیبلی، فوق‌العاده است.
پایان آن، حس صحیح و سالم برگشتن از دنیای ناآشنا و جادویی را به‌خوبی منتقل می‌کند. در ظاهر همان آدمی قبلی هستی، اما چیزی عوض شده که هنوز به‌درستی نمی‌توانی تشخیص بدهی. این انیمیشن به زیبایی و به‌بهترین شکل ممکن، این حس و پیام را منتقل می‌کند.
 بهترین انیمیشن‌های قرن 21 ـ قسمت اول

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر