آیا ترکیه و اروپا در مسیر نزدیکی قرار دارند؟

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان با توجه به دیدار اخیر وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه در شهر گسلار آلمان و دیدار روسای جمهور ترکیه و فرانسه در پاریس به بررسی چشم انداز آینده روابط ترکیه و اروپا و اختلافات بین این دو پرداخته و نوشت: با وجود گفت و گوها در سطوح برابر اما همچنان اختلافات باقی می ماند.

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آلمانی با توجه به دیدارهای در سطوح بالای اخیر برخی مقامات ترک و اروپایی به بررسی چشم انداز آینده روابط ترکیه و اروپا و اختلافات بین این دو پرداخته است.

 

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان با توجه به دیدار اخیر وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه در شهر گسلار آلمان و دیدار روسای جمهور ترکیه و فرانسه در پاریس به بررسی چشم انداز آینده روابط ترکیه و اروپا و اختلافات بین این دو پرداخته و نوشت: با وجود گفت و گوها در سطوح برابر اما همچنان اختلافات باقی می ماند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که یک کلمه معین از زبان وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با همتای ترک خود به نظر می رسد برای آنکارا اهمیت ویژه ای دارد. گابریل در دیدار با همتای ترک خود بر لزوم گفت و گوهای جدید در سطوح برابر تاکید کرد. برای دولت ترکیه این مسئله که از طرف اتحادیه اروپا جدی گرفته شده و از بالا به آن نگاه نشود مهم تر از بسیاری مسائل دیگر است. پس گابریل لحن درستی را به کار برد.

با این همه دیدار گابریل با چاووش اوغلو در آلمان و دیدار اخیر رئیس جمهور ترکیه با همتای فرانسوی خود در پاریس نشانگر محدودیت هایی در مسیر نزدیکی دوباره اروپا و ترکیه نیز بود. به نظر می رسد هدف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا برای هر دو طرف آشکارا فیصله پیدا کرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه در آنتالیا زادگاه وزیر خارجه ترکیه با هم دیدار کردند. حالا هم گابریل به تلافی دعوت قبلی اوغلو، گسلار محل تولد خود و خارج از پایتخت آلمان را به منظور گفت و گوها برای بازسازی مناسباتی بر مبنای اعتماد با شریک ترک خود انتخاب کرده است. این گونه اقدامات با توجه به بحران طولانی مدت در روابط بین آلمان-ترکیه از زمان تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان در حدود 2 سال پیش ضرورت دارد. وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه در دیدار اخیر خود برای احیای مذاکرات راهبردی بین دو کشور توافق کردند.

اوغلو در دیدار با همتای آلمانی خود تاکید کرد که نه آلمان و نه ترکیه کشورهایی نیستند که روی فشارهای خارجی واکنش نشان دهند. اما در پشت پرده به نظر می رسد اوضاع به گونه ای دیگر است. فشارهای اقتصادی مهم ترین شریک تجاری ترکیه ( آلمان) بعد از دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در این کشور در تصمیم ترکیه به منظور بهبود مناسبات با آلمان نقش داشته است.

البته مسائل مورد مناقشه محتوایی بین دو کشور همچنان حل نشده باقی مانده است. از جمله در دیدار روز گذشته وزرای امور خارجه ترکیه و آلمان درباره آزادی "دنیز یوسل"، خبرنگار آلمانی در بند ترکیه که هنوز محاکمه نشده است صحبتی نشد. احتمالا تلاش های اعتماد ساز بری راه حل این موضوع هم ادامه خواهد داشت و ترکیه می داند که دولت آلمان بدون آزادی یوسل گام های ملموسی را به نفع آنکارا بر نخواهد داشت.

از طرفی مسئله فشارهای آنکارا بر خبرنگاران در ترکیه بر دیدار روز جمعه رئیس جمهور ترکیه و رئیس جمهور فرانسه سایه افکنده بود. رئیس جمهور ترکیه در دیدار خود در فرانسه این اقدام خود را این گونه توجیه کرد که آن ها حامی تروریسم هستند چرا که ترغیب به اقدامات خشونت بار می کنند.

ماکرون بعد از دیدار روز جمعه خود با اردوغان به این نتیجه رسید که اروپا باید درباره مناسبات خود با ترکیه کاملا تجدید نظر کرده و مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را متوقف کند. وی در عین حال ترکیه را یک متحد مهم اروپا نامیده و گفت: بنابراین باید گفت و گوهای بین ترکیه – اروپا دیگر با هدف عضویت ترکیه در این اتحادیه انجام نشده بلکه بر مبنای فرم دیگری از شراکت شکل گیرد. آنگلا مرکل که مدتهاست برای چنین شراکتی با ترکیه تبلیغ می کند مطمئنا از چنین طرحی حمایت خواهد کرد.

البته اردوغان این تصور را نداشت که ماکرون خیلی با مسئله عضویت مخالف است. دولت ترکیه رسما برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می کند. اردوغان در عین حال در پاریس گفت که ترکیه از این انتظار طولانی خسته شده است.

حالا در چنین شرایطی سم ازمیر، رئیس حزب سبز آلمان در عین حال که دیدار اخیر وزرای امور خارجه آلمان-ترکیه را تمجید کرده است و آن را خوب و مهم ارزیابی کرده درباره معاملات کثیف با ترکیه هشدار داده و اظهار داشته است که اقدامات اخیر دولت ترکیه ( برای بهبود مناسبات با اروپا) نتیجه اصلاح رویکرد آن نیست بلکه به دیدگاه های بد اقتصادی و انزوای سیاسی این کشور مربوط می شود.

وی از دولت آلمان خواست که برای ترکیه این مسئله را آشکار کند که تا زمانی که استانداردهای دولت مشروعه را رعایت نکند و مخالفان و خبرنگاران سیاسی را به دلایل سیاسی به زندان می اندازد و وضعیت اضطراری در این کشور به حال تعلیق در نمی آورد هیچ گونه بهبود مناسبات و گسترش اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا و حق ارسال سلاح به این کشور وجود نخواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این دیدارهای مقامات بلند پایه ترکیه و اروپا در اوایل سال 2018 آنگونه که سال گذشته دولت آنکارا اعلام کرده بود به روابط نرمال آنکارا- بروکسل منجر خواهد شد یا اختلافات و شاخ و شانه کشیدن های بین دو کشور مانند سال گذشته ادامه خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر