معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت دوم

 لاتاری (محمد حسین مهدویان): وقتی «ایستاده در غبار» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به اکران دراومد، خیلیها نوید ظهور یک فیلمساز جوان و مستعد با جهان بینی متفاوت رو دادن، اما کمتر کسی فکر میکرد دو سال بعد، همون فیلمساز جوون، یکی از مهمترین گزینه های دریافت سیمرغ باشه و بتونه همپای فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی کیا و حمید نعمت الله رقابت کنه. «لاتاری» آخرین ساخته مهدویان متفاوتترین تجربه این فیلمساز تا به امروزه. در «لاتاری» دیگه خبری از رجعت تاریخی و حال و هوای سیاسی کارهای قبلی مهدویان دیده نمیشه و شاهد بررسی یکی از مهمترین و خط قرمزترین سوژه های امروزمون هستیم؛ قاچاق دختران ایرانی. با شناختی که از مهدویان داریم میتونیم انتظار یک درام پرتعلیق، درگیرکننده و جذاب رو داشته باشیم. همکاری سه باره اون با هادی حجازی فر تنها نکته جذاب تیم بازیگری این فیلم نیست. حمید فرخ نژاد و ساعد سهیلی هم از بازیگران این فیلم هستند که هر کدوم به راحتی میتونن یکی از گزینه های سیمرغ باشن. نامزدی در رشته های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه هم که قطعی به نظر میرسه. همچنین با توجه به موضوع جنجالی فیلم میشه اونو به عنوان یکی از مهمترین گزینه های انتخاب مردمی دونست.عرق سرد (سهیل بیرقی): برای به تصویر کشیدن یکی از مهمترین دغدغه‌های اجتماعی و پرسر و صدای این روزها، یعنی حقوق زنان، چه کسی بهتر از یک فیلمساز جوان و خلاق که قبلا هم جسارتش رو ثابت کرده. داریم از سهیل بیرقی صحبت میکنیم که در اولین فیلمش «من» با یک فرم متفاوت توجه خیلی ها رو به خودش جلب کرد و حالا «عرق سرد» به جشنواره برگشته. این فیلم که روایت زنی فوتبالیست هست که همسرش اونو ممنوع الخروج کرده، علاوه بر حساسیت موضوع، یکسره از فضای «من» متفاوت هست و این بار بیرقی فرصت این رو داره تا توانایی هاش رو در زمینه اجرای یک درام شهری و کاملا قصه گو به محک بذاره. بیرقی که در اولین تجربش بازی‌های اعجاب آوری از لیلا حاتمی، بهنوش بختیاری و امیر جدیدی گرفته، این بار این تجربه رو با باران کوثری، سحر دولتشاهی و امیرجدیدی تکرار میکنه. امیر جدیدی در نقشی خاکستری، سحر دولتشاهی در یک نقش بسیار متفاوت و باران کوثری با نمایش یک کاراکتر پرچالش شانس خوبی برای نامزدی سیمرغ دارن. آهنگسازی کارن همایونفر هم میتونه تکمیل کننده دومین تجربه بیرقی در جشنواره فجر باشه. با توجه به موضوع این فیلم پیشنهاد میکنیم که حواستون به انتخاب مردمی هم باشه.
شعله‌ور (حمید نعمت‌الله): نعمت‌الله را می‌توان فیلم‌ساز جریان ساز و متفاوت سینمای ایران خواند؛ نعمت‌الله با «بوتیک»، اولین فیلمش، تبدیل به یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازهای سینمای ایران شد. آنچه آثار نعمت‌الله را متمایز و ویژه می‌سازد، علاوه بر ساختار، روایت‌های دل‌نشین و جذاب است. نعمت‌الله در طی این سال‌ها به‌خوبی ثابت کرده است که می‌تواند خلاقیت هنری‌اش را به اوج برساند و درعین‌حال از تکرار و تقلید به دور ماند. آخرین اثر نعمت‌الله، «شعله‌ور» هم مانند آثار متأخر نعمت‌الله ویژگی‌های فرمی و روایی جذابی دارد که می‌تواند این فیلم را به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر تبدیل کند. ساز «شعله‌ور» را سهراب پورناظری کوک کرده است که می‌تواند یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سیمرغ باشد. امین حیایی، بازیگری که توانایی‌های زیادی دارد اما تاکنون ترجیح داده مسیر پرخطر گیشه را طی کند، امسال در کنار پسرش دارا حیایی، می‌تواند خوب بدرخشد. شاید هیئت داوری رابطه خوبی با فیلم‌های نعمت‌الله در کلیت نداشته باشند، اما بازیگرانش همیشه به چشم آمده‌اند، شاید امسال همکاری با نعمت‌الله و «شعله‌ور» بتواند سیمرغ را روی شانه‌های حیایی بنشاند.
معرفى فیلم‌هاى مهم جشنواره فجر – قسمت اول

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان