با تصمیم نمایندگان صورت گرفت؛

مجوز دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی با کاهش درآمدهای نفتی

نمایندگان مجلس با تصویب تبصره ای از بخش درآمدی لایحه بودجه به دولت اجازه دادند در صورت کاهش درآمدهای نفتی از حساب ذخیره ارزی برای جبران مابه التفاوت برداشت کند.

مجوز دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی با کاهش درآمدهای نفتی

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1397 نمایندگان مقرر کردند چنانچه منابع دولت از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و 7 هزار و 114 میلیارد و 403 میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می شود از محل 50 درصد حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند.

نمایندگان با 149 رای موافق، 34 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در مجلس این تبصره را به تصویب رساندند.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از این تبصره گفت: حساب ذخیره ارزی جدای از صندوق توسعه ملی است. دولت ابتدا سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را واریز و سپس اضافه درآمدهای نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می کند.

وی ادامه داد: از سال 78 پس از برنامه سوم توسعه برای جلوگیری از تاثیر نوسانات ارز بر بودجه کشور تصمیم گرفتیم حسابی را نزد بانک مرکزی ایجاد کنیم که هر سال اضافه درآمد نفتی به این حساب واریز شود.

نوبخت اظهار داشت: طبق اساسنامه حساب ذخیره ارزی اگر درآمدهای نفتی در سقفی که مجلس تعیین کرده تحقق نیابد، دولت می تواند برای جبران این موضوع از 50 درصد رقمی که در حساب ذخیره ارزی وجود دارد استفاده کند، بنابراین تصویب این تبصره در واقع قوت بخشیدن به اساسنامه حساب ذخیره ارزی است.


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر