وزارت ارتباطات مدتی پیش گزارش دوره ای خود از وضعیت ارتباطات داخلی کشور را منتشر کرد. در این گزارش وضعیت تلفن همراه، تلفن ثابت و پست از لحاظ آماری مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل مربوط به تلفن همراه، گروه آمار و اطلاعات وزارات ارتباطات از ضریب نفوذ 101 درصدی موبایل در کشورمان خبر داده و به تحلیل نقش اپراتورها در این رابطه پرداخته است.
در ادامه با یکدیگر قسمت هایی از این گزارش را مرور خواهیم کرد. شایان ذکر است که این گزارش بر اساس اطلاعاتی تهیه شده است که تا پایان آذر 95 گردآوری شده اند.
خطوط واگذار شده
به گفته وزارت ارتباطات تا کنون بیش از 151 میلیون شماره واگذار شده که از این عدد بیش از 80 میلیون شماره فعال هستند.
از میان کل شماره های واگذار شده، ایرانسل با عددی نزدیک به 79 میلیون پیشتاز است و پس از آن همراه اول با 65 میلیون شماره در رتبه دوم قرار دارد. با وجود اینکه ایرانسل تعداد شماره بیشتری را واگذار کرده اما تنها 39 درصد از آن ها (31 میلیون شماره) در شبکه این اپراتور فعال هستند. این در حالیست که بر اساس نمودار بالا 72 درصد از مشترکان همراه اول (47 میلیون شماره) خطوطشان در حال حاضر دایر است.
رایتل نیز که حالا نزدیک به 6 سال از زمان فعالیتش می گذرد، موفق به واگذاری بیش از 6 میلیون شماره شده که از این میان تنها 1 میلیون و 900 هزار شماره در شبکه این اپراتور فعال هستند.
نکته جالب اما تمایل بیشتر کاربران به سیم کارت های اعتباری است. بر اساس گزارش وزارت ارتباطات 99 درصد از شماره های واگذار شده ایرانسل اعتباری هستند و تنها 1 درصد از آن ها دائمی محسوب می شوند. همراه اول اما تعداد شماره های دائمی بیشتری را دارد و 28 درصد از خطوط آن به شکل دائمی هستند.
ضریب نفوذ
طبق آنچه که وزارت ارتباطات در گزارش خود آورده، بیشترین ضریب نفوذ با 59 درصد متعلق به همراه اول است و پس از آن ایرانسل با 39 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
مقایسه آمار سال 95 با آنچه که در سال 94 منتشر شد، نشان می دهد که نفوذ همراه اول 6 درصد رشد و نفوذ ایرانسل نیز 1 درصد رشد داشته است.
شایان ذکر است که پوشش جمعیتی کل کشور برای همراه اول عددی برابر با 96.5 درصد و برای ایرانسل 85.9 درصد است.
سهم بازار
در نهایت گزارش وزارت ارتباطات نشان می دهد که در حال حاضر 59 درصد از بازار در اختیار همراه اول و 39 درصد در اختیار ایرانسل است و رایتل نیز تنها 2 درصد از این بازار را در اختیار دارد.
حال باید منتظر نشست و دید که آیا حضور اپراتورهای مجازی (MVNO) می تواند بر روی رقابت جذاب بین اپراتورها تاثیر گذار باشد یا خیر.
شما در رابطه با این گزارش چه نظری دارید؟