دو هفته پیش، رنو سیمبل توسط نگین خودرو فروش خود را آغاز کرد و باقیمت حدودا 67 تا 76 میلیون تومان تعجب همگان را برانگیخت، چراکه میتوان آن را به دلیل داشتن موتور 1.6 لیتری رنو، لوگان یا تندر 90 مدل 2015 نامید. از دید نگین خودرو این اتومبیل ساخت شرکت رنو فرانسه میتواند رقیبی جدی برای خودروهای چینی موجود در بازار باشد. یکی از آن چینیها، امگرند EC7 است که البته امگرند موتور قویتر و تجهیزات بیشتری دارد، اما نگین خودرو بر این موضوع تاکید دارد که سیمبل از کیفیت ساخت فرانسوی بهرهمند است، چیزی که امگرند در خود تا به حال ندیده است. در ادامه بررسی رنو سیمبل را که توسط AutoMiddleEast انجام گرفته، تقدیم شما میکنیم.
Renault Symbol
خلاصه بررسی سیمبل از AutoMiddleEast: امتیاز 3.5 از 5
رنو سیمبل از بسیاری جهات به یک جنایتکار بینالمللی شبیه است! این اتومبیل در هر جای دنیا زندگی خود را به یک صورت شروع کرده است، یک جا به نام رنو کلیو سیمبل، در بازارهای کوچک به نام رنو تالیا و در بقیه بازارها به نام کلیو کلاسیک شناخته شده است. اما حالا میدانیم که این اتومبیل، رنو سیمبل (یا همان داچیا لوگان) نام دارد. گرچه ممکن است دوباره نام خود را در دیگر نقاط دنیا عوض نماید!
Renault Symbol
طراحی خارجی
رنو سیمبل در کارخانه رنو ترکیه تولید شده است، این اتومبیل در نسل سوم خود قرار دارد و از نسل اول خود که در سال 1999 تولید شده، بسیار متفاوت است. محور اصلی ساخت چنین اتومبیلی بر مبنای شهری و اقتصادی بودن آن است، به همین جهت طراحی زیبایی ندارد و بیشتر چهرهای محافظ کارانه را داراست تا حتی بعد از مدتها نیز از آن دلزده نشوید. چراغها سبکی تازه دارند و در این اتومبیل سبک جدید طراحی رنو یعنی آرم و چراغهای بزرگ تا حدودی در آن رعایت شده است. گرچه جلوی اتومبیل قابل تحمل و تا حدودی زیباست، اما به هیچ عنوان در عقب چنین احساسی را نخواهید داشت. چراغهای عقب طراحی مناسبی ندارند و سپر عقب نیز ساده طراحی شده است. اگر از کنار به این اتومبیل فرانسوی بنگریم، خط روی گلگیرها توجهها را به خود جلب میکنند.
Renault Symbol
طراحی داخلی
در کابین رنو سیمبل فراوان بودن پلاستیک خشک کمی در ذوق میزند، اما برخلاف اتومبیلهای تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردارند. تریم نقرهای به همراه پلاستیک مشکی، زیبایی خاصی را به وجود آورده است. محفظههای کنار درب، داشبورد و دیگر فضاها که برای نگهداری وسایل در نظر گرفتهشده به آسایش سرنشینان کمک فراوانی کرده است. حاشیه نقرهای دور داشبورد، باعث شده تا حس جدا بودن این قسمت از داشبورد به سرنشینان القا شود. دریچه کولرهای وسط با دریچههای کناری چندان مطابقت ندارد و داشبورد بیشتر چهرهای شلوغ را به خود گرفته است. کلیدها و ادوات به کار رفته در کابین کمی قدیمی به نظر میرسد و بیشتر شما را به یاد نسلهای پیشین میاندازد. تجهیزات به کار رفته در کابین شما را شگفتزده خواهد کرد، این اتومبیل با دارا بودن سیستم ناوبری، سیستم تهویه هوای خودکار، USB، درگاههای AUX، دکمههای روی فرمان و محدود کننده سرعت توانسته نظرها را به خود جلب کند.
Renault Symbol
رانندگی
موتور 1.6 لیتری به کار رفته در رنو سیمبل همان موتور تندر 90 است که قدرتی معادل 105 اسب بخار و 145 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با یک جعبهدنده 4 سرعته اتوماتیک جفت شده است. این جعبهدنده نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهد. قدرت و همچنین گشتاور تولیدی موتور سیمبل در این بازه قیمت کافی به نظر نمیرسد و نسبت به رقیبان چینی خود حتی ضعف هم دارد و مطمئنا شما دوست ندارید که با صرف 76 میلیون تومان، موتور اتومبیل 40 میلیون تومانی یعنی تندر 90 را در زیر کاپوت اتومبیلتان را داشته باشید.
نقطه قوت این اتومبیل از دید AutoMiddleEast:
قیمت بسیار مناسب (البته در بازارهای جهانی!)
نقطه ضعف این اتومبیل از دید AutoMiddleEast:
کیفیت نه چندان مناسب مواد استفاده شده در کابین
Renault Symbol
کلام آخر
رنو سیمبل رقبای خود را در بازارهای جهانی، کیا ریو و شورولت سونیک میبیند. قیمت این اتومبیل منصفانه است (ایران را فاکتور بگیرید) و به همین دلیل توانسته در همین ابتدای کار سهم زیادی از بازار را کسب کند. مسلما این اتومبیل میتوانست جایگزین مناسبی برای تندر 90 باشد تا تولیدکنندگان ایرانی بهجای تولید خودروهای قرن پیشین به اتومبیلهای روز دنیا روی بیاورند. این اتومبیل در پایینترین کلاس خود که PE نام دارد، میتواند گزینه خوبی به شمار بیاید. اگر به دنبال اتومبیلی باکیفیت جهانی و قیمتی متوسط هستید، تنها گزینه شما رنو سیمبل است!