از جنرال موتورز تا اوبر و از تسلا گرفته تا دونالد ترامپ، اخبار و گزارشها بهسرعت به سراسر دنیا پخش شدند. در همین حال بهروز بودن و در جریان همهی اخبار قرار گرفتن کمی مشکل بود. اما در این لیست، 10 خبر از جنجالیترین اخبار منتشر شده در سال 2016 گردآوری شده است.
10. رونق گرفتن بازار خودرو در ایالات متحده
در سال 2015، فروش خودرو در ایالات متحده، هنگامی که 17.5 میلیون خودرو و کامیون نو توسط نمایندگیها به فروش رسید، رکورد جدیدی ثبت کرد. در آن زمان صنعت بهطور قاطعانهای توانست روزهای تاریک بحرانهای مالی را جبران کند، زمانیکه کاهش فروش بهقدری بود که در نقطهای زیر 10 میلیون قرار میگرفت و وضعیت بسیار بدی را شاهد بودیم.
اعداد مربوط به سال 2016 هنوز استخراج نشده است، اما رونق فروش در بازار خودرو مشابه سال 2015 بوده است. اگرچه هنوز همانطور که مارک فیلدز، مدیرعامل فورد، اذعان داشته است، بحث و گفتگو در صنعت دربارهی اینکه آیا وضعیت بازار در یک سطح عالی تاریخی پایدار خواهند ماند یا خیر در حال انجام است. بدون در نظر گرفتن نتایج آمار میتوان گفت رکورد فروش ثبت شده در سال 2015 توسط معاملات انجام شده در سال 2016 شکسته خواهد شد.
این امر یک رونق است و هیچ شکی در آن نیست. رونق شکل گرفته با توجه به فروش بسیار زیاد خودروهای وانت و شاسیبلندها در بازار آمریکا بههمراه قیمت بنزین نسبتاً کم، سودمند خواهد بود.
9. گرایشات خطرناک جدید در بخش اعطای وام خودرو
با رونق گرفتن بازار فروش خودرو، اعتبارات نیز رونق مییابند و سرمایهی مورد نیاز برای خرید اکثر قریب به اتفاق وسایل نقلیهی جدید تأمین میشود.
در گذشته، ساختار تسهیلات بهنحوی بود که پنج سال طول میکشید تا وجه خودرو یا کامیون تأمین شود. اما بعد از سپری شدن دورهی بحرانهای مالی، برخی مؤسسات ارائه دهندهی تسهیلات برای افرادی که از اعتبار کافی برخوردار نبودند و نیازمند خودرو بودند، بهطور وسیعی شروع به تأمین اعتبار کردند.
مؤسسات ارائه دهندهی تسهیلات شروع به ایجاد تنوع در شرایط ارائهی وام کردند تا با میزان اقساط ماهیانهی خوبی به افراد متقاضی، آنها بتوانند خودروها یا کامیونهای دارای قیمتهای بالاتر را نیز صاحب شوند.
اگرچه این امر بدان معنی است که برخی وام گیرندگان اکنون بدهکارند یا قسطهای عقب افتادهای از وام خودرو خود دارند؛ ولی این عمل نشاندهندهی شرایطی جذاب در مورد شیوههای اعطای وام است. در سال 2017، داستان اعطای وام احتمالاً بهشکل قویتری دنبال خواهد شد، زیرا بازار که عملاً به ثبات رسیده، خودروسازان را مجبور به ادامهی ایفای نقش پر رنگ خود در بخش فروش خواهد کرد.
8. کمپانی فیاتکرایسلر تولید خودروهای سواری را در ایالات متحده متوقف میکند
به دلیل اینکه وانتهای حمل بار و شاسیبلندها منافع بسیار زیادی دارند – و به این دلیل که آنها همان چیزی هستند که مصرفکنندگان امریکایی دوست دارند بخرند – خودروسازان در حال تغییر خطوط تولیدشان به سمت تولید بیشتر این نوع وسایل نقلیه بهمنظور برآوردن نیاز مصرفکنندگان هستند.
کمپانی فیات کرایسلر در سال 2016 شروع به انتقال خطوط تولید همهی خودروهای سواریاش از ایالات متحده به مکزیک کرد تا ظرفیت تولید وانتهای حمل بار خود را افزایش دهد.
سرجیو مارکیونه، مدیرعامل شرکت فیات کرایسلر، در سخنرانی خود، تصمیمگیری در خصوص این اقدام و روند گرایش بازار را مهم خواند. او اعلام کرد که یک تغییر ساختاری در حال روی دادن است و خودروهای سواری که قبلاً در ایالات متحده تولید میشدند، حتی اگر قیمت بنزین سقوط کند، دیگر توجیه ندارند.
7. کمپانی جنرال موتورز خرید Cruise Automation را نهایی کرد
سال 2016 سالی بود که در آن کمپانیهای واقع در شهر دیترویت شروع به خرید استارتاپهای منطقهی سیلیکونولی کردند.
بهخصوص کمپانی جنرال موتورز بسیار فعال بوده است. در ماه مارس، جنرال موتورز اعلام کرد در حال خرید استارتاپی بهنام Cruise Automation است که یک فناوری خودران خلاقانه دارد.
جنرال موتورز میخواهد کراساوورهای تماماً الکتریکی Chevy Bolt را با فناوری خودران Cruise یکپارچه کند و همگی آنها را در شهرها در شبکهی Lyft بههم متصل کند.
رانندگی خودران و سیستم جابهجایی با وسایل نقلیه بهصورت اشتراکی دو موضوع بسیار بزرگ در حمل و نقل هستند، که اهمیت خودروهای الکتریکی را تحتالشعاع قرار دادهاند. در این میان جنرال موتورز با سرمایهگذاری عظیمی که وجه آن از سلطهی چندین سالهی شرکت در فروش خودرو تأمین میشود – و راهبری با سابقه، خصوصاً توسط مری بارا مدیرعامل شرکت و به ریاست دن امندن، چشمانداز استراتژیکی را فراهم کرده است.
6. خودروی Chevy Bolt خیابانها را درمینوردد
جنرال موتورز تصمیم گرفت یک خودرو الکتریکی با توانایی طی مسافت بیش از حدود 322 کیلومتر را با یک بار شارژ و قیمت تقریبی 30.000 دلار بعد از معافیتهای مالیاتی که شامل آن میشود به بازار عرضه کند.
کمپانی جنرال موتورز این عمل را در سال 2016 با خودروی Chevy Bolt انجام داد. توانایی طی مسافت خودرو مذکور با یک بار شارژ در حدود 383 کیلومتر است و قیمتی برابر 29.995 دلار دارد! نکتهی قابل توجه قیمت آن است که 5 دلار از خودرو تسلا مدل 3 که پیشرو صنعت خودروهای الکتریکی است با قیمت 30.000 دلار پس از کسر مالیات ارسال ارزانتر است و هنوز هم تا اواخر سال 2017 راهی بازار نخواهد شد.
تولید انبوه خودروی Bolt در ماه اکتبر شروع شد و به سرعت پس از آن در شهرهای کالیفرنیا و اورگان به فروش رسید و جایزهی خودروی سال 2017 از خبرگزاری Motor Trend را از آن خود کرد.
5. دونالد ترامپ وارد صنعت خودرو شد
دونالد ترامپ به چندین مقوله در صنعت خودرو حین مناظرههای انتخاباتی و در نهایت در مبارزات شوکه کنندهی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ورود کرد. او کمپانی فورد را برای برنامهی انتقال خطوط تولید خودروهای کوچک خود به مکزیک مورد حمله قرار دارد و کسب و کارهای توسعه یافته از طریق زنجیرهی تأمین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی در سراسر مرز و ساخت و ساز کارخانجات تجاری در مکزیک را از دههی 1960 تا بهحال مورد شماتت قرار داد.
اما همزمان دونالد ترامپ برونسپاریهای فورد را محکوم کرد و به آنها تذکر داد که سازمان حفاظت محیطزیست او در حال بازگرداندن استانداردهای مصرف سوخت سختگیرانهتر است و این همان چیزی است که خودروسازان فعالانه در حال اغماض آن هستند.
این رابطهی ناخوشایند احتمالاً در زمان ریاست جمهوری ترامپ نیز ادامه خواهد داشت.
4. فورد قهرمان مسابقات لمانز شد و تاریخ را تکرار کرد
در سال 1966 فورد در مسابقات 24 ساعتهی استقامت لمانز که معتبرترین مسابقهی استقامت جهان است، با کسب مقامهای اول تا سوم به افسانهای تبدیل شد. فورد در برابر فراری جنگید و با خودروی مشهور GT40 خود موفق به کسب پیروزی شد.
در سال 2015 فورد از یک GT جدید رونمایی کرد و با برنامهریزی برای بازگشت به مسابقات لمانز 2016 میخواست تاریخ را دوباره در پنجاهمین سالگرد پیروزیاش در سال 1966 تکرار کند.
برخلاف انتظارات بار دیگر فورد در برابر فراری قرار گرفت و فراری را در مقام دوم پشت سر نهاد. این اتفاق پایانی حماسی برای یک داستان هیجانانگیز بود.
3. رسوایی آلایندگی خودروهای فولکسواگن
در سال 2015 فولکسواگن گرفتار تقلب در تستهای آلایندگی در ایالات متحده با نصب "تجهیزات گمراه کننده" شد – نرمافزاری که آزمونهای پیشرانههای دیزلی فولکسواگن را بهنحوی فریب میداد که پیشرانهها سطوح آلایندگی پایینتری را نسبت به آنچه که در واقعیت بودند نشان میدادند.
در سال 2016 این رسوایی آلایندگی خودروها گریبان فولکسواگن را گرفت و بازار فروش فولکسواگن در ایالات متحده برای ماهها متوقف شد و در سراسر دنیا گسترش یافت.
در طول سال فولکسواگن پرداخت غرامت چند میلیارد دلاری را به دولت ایالات متحده پذیرفت و قبول کرد که خودروهای دارای مشکل را از مالکان آنها پس گرفته و بهای پرداخت شده را باز پس دهد.
در اواخر سال 2016 فولکسواگن تازه شروع به نشان دادن نشانههایی از بازیابی دوباره پس از گذراندن بدترین بحرانش در طول تاریخ کرد.
2. تصادف منجر به فوت سیستم خودران تسلا
تسلا سال 2016 را با یک بمب خبری آغاز کرد، بهنحوی که از خودرو تسلا مدل 3 در لسآنجلس رونمایی کرد و سریعاً حدود 400.000 متقاضی با پرداخت مبلغ 1.000 دلار بهعنوان پیش پرداخت برای خودرویی 35.000 دلاری که تا سال 2017 به بازار نخواهد آمد، آنرا پیش خرید کردند.
این اتفاق یک پیروزی شگفتانگیز برای کمپانی ایلان ماسک بهحساب میآمد.
اما در اواسط سال در ماه می خبری منتشر شد مبنی بر تصادف خودروی تسلا مدل S که در حالت سیستمهای رانندگی خودران خودکار قرار داشته و در تصادفی که در فلوریدا داشته، مالک آن فوت میشود.
تسلا بلافاصله دچار بحران هویتی شد و با سؤالاتی مبنی بر اینکه آیا فناوری بینظیر رانندگی خودران ایمن است یا خیر، مورد تهاجم همگان قرار گرفت.
در مقیاسی بزرگتر، تعداد بسیار زیادی از خودروسازان شروع به معرفی فناوری خودران در بازار کردند و پیرو آن گفتگوهایی مبنی بر اینکه آیا خودروهای خودران واقعاً برای ورود به خیابانها در این زمان حاضرند یا خیر شکل گرفت.
نکتهی قابل توجه: خودرویی تحت برند اپل وجود نخواهد داشت.
گمانهزنیهایی راجع به اینکه پروژهی بزرگ بعدی اپل در زمینهی ساخت یک خودرو خواهد بود، نیز در سالهای 2014 و 2015 انجام شد.
برای مدت یک سال و نیم پروژهی مرموز تایتان در صدر اخبار بود و دربارهی آن بحث و گفتگو انجام میشد. آیا واقعاً خودرویی تحت برند اپل تولید خواهد شد؟ و اگر این چنین باشد آیا این خودرو تغییردهندهی نحوهی حمل و نقل خواهد بود همانطور که آیفون با ورودش تغییری شگرف در سیستم ارتباطات از راه دور داشت؟
در نهایت آنطور که معلوم شد، خودروی اپل پروژهی عظیمی بود که در سال 2016 محقق نشد. طبق گزارشات پروژهی تایتان ادارهی ضعیفی داشت و قبل از اینکه سال به پایان برسد بهدلیل عدم درک صحیح و دید همه جانبهی پروژه اجرای آن به زمان نامعلومی به تعویق افتاد.
1. خودروهای خودران اوبر وارد خیابانهای عمومی در شهر پیتسبورگ شدند
بهطور ناگهانی کمپانی اوبر تحول عظیمی در امر حمل و نقل ایفا کرد.
قبل از شروع سال 2016 رشد خودروهای الکتریکی از جمله داغترین اخبار بود که در صدر آن شرکت تسلا قرار میگرفت؛ اما شرکتهای جدیدی مانند فارادی فیوچر نیز در این عرصه ظهور کردند.
اما شرکت اوبر و ارزش 60 میلیارد دلاری ثابت آن در ماه مارس با اجرای تجارت فراخوانی و به اشتراکگذاری خودرو نشان داد که اگرچه خودروهای الکتریکی جالب هستند اما تقاضاهای بسیار زیادی برای استفاده از سرویسهای بهتر و پیشرفتهتر از تاکسیهای معمولی برای جابهجایی افراد وجود دارد.
در همین حال خودروهای خودران به یکی از گرایشات مهم و جدید مبدل شدند.
شرکت اوبر از دو مقولهی ذکر شده در ناوگان حمل و نقل خود که شامل خودروهای خودران با قابلیت فراخوانی و به اشتراکگذاری است، در خیابانهای شهر پیتسبورگ استفاده کرد. تمام اهالی صنعت خودرو سریعاً نسبت به این عمل واکنش نشان دادند.
میتوان گفت که به نوبهی خود این خبر جنجالیترین خبر خودرویی سال 2016 بود. اما اوبر در ایجاد ناوگان حمل و نقل خودران در شهر سانفرانسیسکو ناموفق عمل کرد و به همان اندازه که موفقیتاش در پیتسبورگ در صدر اخبار بود، شکستش در سانفرانسیسکو نیز بر سر زبانها افتاد. تراویس کالانیک مدیرعامل اوبر و شرکتش توسط دپارتمان وسایل نقلیهی موتوری کالیفرنیا محکوم به پرداخت مجوزی 150 دلاری به ازاء هر خودرو برای دریافت اجازهی تردد در ایالت کالیفرنیا شدند.
کمپانی اوبر از پرداخت این هزینه امتناع کرده و داستان هنوز ادامه دارد...