ماهان شبکه ایرانیان

آب آلوده و گرمای آتش هورالعظیم بر مشکلات مردم «رفیع» در شهرستان هویزه افزوده است

آب آشامیدنی «رفیع» کلرزنی نشده بود

در شرایطی که ظرف ١٠ روز گذشته بیش از ٦٠ تن از ساکنان شهر «رفیع» در شهرستان هویزه استان خوزستان بر اثر ابتلا به اسهال به مراکز درمانی این شهر مراجعه کرده‌اند؛ ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید عامل اصلی این اتفاق هنوز روشن نیست و فعلا کارشناسان در حال «بررسی احتمالات» هستند.

آب آشامیدنی «رفیع» کلرزنی نشده بود

در شرایطی که ظرف ١٠ روز گذشته بیش از ٦٠ تن از ساکنان شهر «رفیع» در شهرستان هویزه استان خوزستان بر اثر ابتلا به اسهال به مراکز درمانی این شهر مراجعه کرده‌اند؛ ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید عامل اصلی این اتفاق هنوز روشن نیست و فعلا کارشناسان در حال «بررسی احتمالات» هستند.

به گزارش به نقل از اعتماد ، شکرالله سلمان‌زاده، رییس مرکز بهداشت خوزستان هفته گذشته گفته بود نزدیک به ٣٠ نفر از مبتلایان به «اسهال خونی» مبتلا بوده‌اند. به سلمان‌زاده که «آلودگی میکروبی» را عامل بروز این بیماری در شهر رفیع اعلام کرده بود؛ پنجشنبه گذشته در گفت‌وگویی دیگر از «کلر زنی» آب خبر داده که موجب کنترل وضعیت شده است:

«در حال حاضر وضعیت در شهر رفیع خوب است و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب مرتبا کلرزنی را انجام می‌دهند و کارشناسان بهداشت نیز کلر آب را نمونه‌برداری می‌کنند.»

توضیحات رییس مرکز بهداشت خوزستان گویای این نکته است که احتمالا تا پیش از شیوع بیماری اسهال در شهر رفیع کلر زنی آب به طور دقیق انجام نمی‌شده است؛ موضوعی که محمد سواری، عضو شورای شهر رفیع هم آن را در گفت‌وگو با «اعتماد» تایید می‌کند: «آلودگی آب شهر رفیع چند دلیل دارد.

یکی از دلایل سهل انگاری در کلرزنی آب بوده که متاسفانه در این باره اداره آب و فاضلاب شهری کم کاری کرده است. دلیل دیگر لایروبی نشدن ایستگاه تصفیه اصلی شهر است که آخرین لایروبی آن به حدود ٩ سال پیش مربوط است. فرسودگی شبکه توزیع آب و شکستگی لوله در نقاط مختلف هم یکی دیگر از دلایل احتمالی آلودگی آب است.»

به گفته عضو شورای شهر رفیع بعد از وقوع بحران، بازدیدهای مسوولان استان از این شهر افزایش یافته و در نتیجه کلرزنی آب هم از سر گرفته شده است.

البته منصور عامرپور یکی از شهروندان رفیع می‌گوید مردم مدت‌هاست که در این شهر برای آب شرب، از دستگاه‌های تصفیه خصوصی گالن‌های بیست لیتری آب را به قیمت هر گالن هزار تومان می‌خرند و از آب لوله‌کشی برای امور دیگرشان استفاده می‌کنند. بحران در شهر رفیع البته به آلودگی آب شرب محدود نیست.

مردم این شهر ٥ هزار نفری که در ٢٥ کیلومتری غرب هویزه و در نوار مرزی ایران قرار دارد از مشکلات دیگری هم رنج می‌برند. خشک شدن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم موجب شده گونه‌هایی از ماهی‌های این تالاب از جمله کپور، اوشین ، شلج و بنی‌حر در روزهای گذشته بر اثر شدت گرما تلف شوند.

به گفته عبدالامیر شریفی، عضو شورای روستای بنی ناعمه آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم به این بحران دامن زده و موجب شده مردم در کنار آلودگی آب از مشکلات تنفسی هم رنج ببرند. ناظم ثبوتی، فرماندار شهرستان هویزه اما در گفت‌وگو با «اعتماد»، از اظهارنظر قطعی درباره دلایل آلودگی آب در شهر رفیع امتناع می‌کند: «ما هم بحث انجام نشدن کلرزنی و شکستگی لوله و سایر احتمالات را شنیده‌ایم اما نمی‌توانم در این باره اظهارنظر قطعی کنم.»

ثبوتی با بیان اینکه این موضوع «فنی و تخصصی» است اعلام نظر قطعی درباره دلیل بروز آلودگی آب را به اواسط هفته جاری موکول کرد. فرماندار شهرستان هویزه می‌گوید تمامی نیازهای بهداشتی و درمانی شهر رفیع در جلسه ستاد بحران بررسی شده و اوضاع تحت کنترل است. ثبوتی همچنین از آغاز عملیات دو فروند هلیکوپتر آب‌پاش برای کمک‌رسانی به عملیات خاموش کردن آتش‌سوزی هورالعظیم خبر داد. این عملیات با موافقت کشور عراق از صبح دیروز (جمعه) آغاز شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان