فرادید؛ ادامه رشد فولکس، تثبیت جایگاه رنو و سقوط آزاد فیات از جمله مهمترین اتفاقاتی است که در نیمه نخست سال در بازار خودرو اروپا رقم خورده است. همچنین پنجمین ماه از سال 2018 میلادی در حالی سپری شده است که آمارهای منتشره از ادامه برتری فولکس بر خودروسازان فرانسوی حاضر در اروپا حکایت دارد. در عین حال پس از یک رشد 10 درصدی فروش که در آمار ماه چهارم سال نسبت به مدت مشابه سال قبل هویدا شد، در ماه پنجم افزایش تقاضا تنها به میزان 0.8 درصد رشد داشته است.
فولکس پولو 2018؛ از عوامل اصلی موفقیت سازنده آلمانی در بازار اروپا
به گزارش فرادید، از جمله بازارهایی که بیشترین حجم از رشد تقاضا را داشتهاند، میتوان به فرانسه، آلمان و انگلستان و 17 کشور دیگر اشاره کرد ضمن اینکه 7کشور اروپایی از جمله ایتالیا در این ماه با کاهش تقاضای خرید خودرو روبرو بودهاند. در واقع اغلب کشورهای اروپای غربی و شمالی با رشد تقاضا روبرو بودهاند که همه این عوامل به معنی رسیدن میزان فروش خودرو در اتحادیه اروپا به 6.46 میلیون دستگاه ظرف 5 ماه بوده که از سال 2008 سابقه نداشته است. جالب است که میزان رشد فروش خودرو طبق گزارش موسسه اروپایی AID با رسیدن به مرز 4.1 درصد، رسما بیشترین میزان ممکن خود را از انتهای تابستان 2017 ثبت کرده است.
رنو اخیرا در کلاس هاچبکهای داغ مدل مگان RS را تولید کرده
در بین کلاسهای خودرویی هم بیشترین سهم از این افزایش تقاضا را اتومبیلهای کراساوور رقم زدهاند که با افزایشی 22درصدی سهم بازار خود را به34.5 درصد کل تقاضای اتومبیل در قاره سبز رساندهاند. این رشد حیرتانگیز در حالی رقم خورده که باقی کلاسهای مهم مثل سدان ها، کوپهها، هاچبکها و استیشن واگنها تنها 6.4 درصد افزایش فروش داشته تا مجموعا 54 درصد بازار را از آن خود کنند.
اما در ماه پنجم سال،
فولکس واگن، رنو، فورد و پژو چهار خودروسازی بودهاند به ترتیب بهترین فروش را در ماه پنجم و نیز از ابتدای سال رقم زدهاند. بر این مبنا، فولکس موفق شده با رقم زدن رشد 6.1 درصد فروش، در این ماه 169184 دستگاه اتومبیل روانه بازار مصرف کند تا در مجموع با رشدی 7.8 درصدی، فروش خود را در این قاره به بالای 798 هزار دستگاه برساند و به تنهایی مالک 11.8 درصد کل بازار اتحادیه اروپا باشد.
رنو هم سیر صعودی خود را ادامه داده و موفق شده بازهم به فولکس نزدیک شود. این لوزی نقرهای این ماه 2.9درصد رشد کرد و با فروش 106هزارتایی، رسما هم فورد را شکست داد و هم به یک قدمی فولکس رسید. مجموع فروش 5ماهه رنو حالا به 487 هزار دستگاه رسیده تا سهم این شرکت از بازار قاره سبز به بیش از درصد برسد.فورد اماعلیرغم کسب رشد 0.5درصدی در ماه پنجم، رتبه دوم را به رنو واگذار کرده ضمن اینکه روی هم رفته 91هزار دستگاه اتومبیل تحویل مشتریان داده تا عملکرد فروش خود را در مجموع 5ماه با افتی 1.1 درصدی، به عدد 479 هزار دستگاه برساند. پژو هم با رشد 3.3 و 9.4 درصدی کهبه ترتیب در ماه ژوئن و عملکرد 5ماهه به دست آمده، توانسته کلا 86113 و 440214 دستگاه خودرو تحویل مشتریان اروپایی داده و به راحتی بر جایگاه چهارمین خودروساز اروپا تکیه دهد.
در ردههای بعدی جدول فروش هم نامهایی نظیر اوپل، مرسدس بنز، فیات، آئودی و ب.ام.و دیده میشوند که اغلب کاهش فروش را تجربه کردهاند. اوپل در کنار واکسهال با افتی 4.9درصدی، در ماه پنجم سال کمی بیش از 81 هزار دستگاه خودرو فروخته اند. ضمن اینکه در مجموع 5ماهه، فروش این شرکت علیرغم نزدیک شدن به مرز 400هزار دستگاه حدود 6.7 درصد کاهش یافته است. مرسدس بنز هم که در 5ماهه نخست سال با رشد مناسبی معادل 5.7 درصد موفق شده بیش از 378 هزار دستگاه اتومبیل بفروشد، در ماه می افتی 7.8 درصدی را تجربه کرده و تنها 77148 دستگاه خودرو به مشتریانش تحویل داده است. آئودی و ب.ام.و هم هر دو در این ماه نزول کرده و با رشد منفی فروش مواجه شدهاند. در کل با کنار هم گذاشتن این تصویر میتوان دریافت در روزهای پایانی نیمه اول سال 2018، بدترین نتایج ممکن در زمینه فروش را خودروسازان آلمانی به دست آوردهاند.
البته ردهبندی خودروسازان در ماه می 2018 حاوی نکات جالبتری هم هست که از مهمترین آنها میتوان به رتبه یازدهم تویوتا در بخش فروش اشاره کرد. در این بخش هیوندای چهاردهم، میتسوبیشی بیست و پنجم و دی اس هم سی و یکم است ضمن اینکه سانگ یانگ سی و پنجم، کادیلاک چهل و نهم و جیلی پنجاه و دوم است.