ماهان شبکه ایرانیان

روستای ابیانه ؛ نگین سرخ ایران

دلم #سفر می خواهد ، اما کجا نمی دانم&#۸۲۳۰;

روستای ابیانه
photo by Tze Him Chan

دلم #سفر می خواهد ، اما کجا نمی دانم…

می خواهم بار سفر به دیاری بربندم که مردمانش را تکنولوژی ، غرق در خود نکرده باشد ، به سرایی که ندای موذنش ، مرا با خود تا خدا ببرد. دلم دیوارهای گلی، کوچه باغ ، عطر چارقد گل گلی مادربزگ و نگاه پدربزرگی پر زتجربه و… میخواهد که مرا با خود از همهمه دوران ببرد. نمی دانم شاید دل تنگ صفا و مهربانیم.

به سفر خواهم رفت…

می دانم، دلم هوای سفر به ابیانه را دارد…

پس همراه با کارناوال به این خطه زیبا سفر خواهیم کرد.

روستای ابیانه
photo by Tingjun Liang
روستای ابیانه
photo by Chaluntorn Preeyasombat
روستای ابیانه
photo by vahid.gholamee

 به ابیانه میروم…

روستایی در دامنه کوه کرکس با آثار و بناهای تاریخی متنوع و معماری بومی و زیبایش، آب و هوای فرح بخش و منظره دیدنی بی نظیرش، دل از هر مسافری می رباید. ابیانه در 40 کیلومتری شمال‌غربی نطنز در استان #اصفهان واقع شده و یکی از بلندترین مناطق مسکونی ایران است. یکی از کهن ترین سکونتگاهها در حاشیه #دشت کویر ، روستای ابیانه است.

آهن موجود در خاک ابیانه آن را به رنگ قرمز و اخرایی متمایل ساخته و جلوه ای بی نظیر به آن بخشیده چنانکه از دوردستها چشمها را می نوازد.

در کوچه و پس کوچه های ابیانه که قدم میزنی، مردان و زنانی را خواهی دید که با لباس محلی خود، روستا را زیباتر کرده اند. چارقدهای سفید گل دار، با دامن های پرچین در کنار بافت روستا، تابلویی عالی و چشم گیر را خلق کرده اند.

اینجا همه چیز بوی اصالت را می دهد، همه چیز به شکل روزگار گذشته خود است؛ به همین خاطرست که در این سفر دلت آرام می گیرد.

روستای ابیانه
روستای ابیانه
روستای ابیانه

اهالی روستا

اهالی ابیانه بر آداب و رسوم و اعتقادات خود باقی مانده اند چرا که اقلیم کوهستانی و موقعیت جغرافیایی منطقه آنها را به انزوا دعوت کرده است. و در حال حاضر حفظ این آداب باعث جذب هزاران گردشگر از سراسر دنیا شده تا آنجا که در کتاب لونلی پلنت به عنوان یکی از جاذبه‌های زیبای ایران معرفی شده است.

آنها با باغداری ، دامداری و کشاورزی امور خود را می گذرانند. باغ های گندم، جو، سیب‏ زمینی و انواع میوه به خصوص سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو به وسیله هفت قنات روستا سیراب می شوند.

زنان روستا در گذشته با گیوه بافی، مردان خود را یاری کره و در کنار هم چرخ های زندگی را می چرخاندند. در روزگار ما، قالیبافی در بین اهالی روستا رواج پیدا کرده است.

 مردم ابیانه فارسی با لهجه خاص ابیانه‌‏ای صحبت می کنند که با لهجه‌‌های متداول در جاهای دیگر متفاوت است.

اهالی ابیانه
اهالی ابیانه
photo by Abdalla Elkhatib

پوشاک اهالی ابیانه

در کوچه های ابیانه اغلب مردان و زنان مسن با لباسهای محلی دیده می شوند که جذابیت روستا را صد چندان می کنند. مردان شلواری گشاد و سیاه رنگ، قبا، گیوه و کلاه نمدی و زنان پیراهن های گشاد و گلدار زیبا با شلوار و چارقدی سفید و گل دار به تن می کنند. آنها در فصلهای سرد سال، لباس گرمی به نام ارخالق شبیه به مانتو می پوشند. 

اهالی ابیانه
اهالی ابیانه
photo by Agnieszka Maruszczyk

مکان های تاریخی ابیانه

از مکان های دیدنی این روستا، مساجد آن است؛ در روستای ابیانه یازده مسجد  وجود دارد که مشهورترین آنها عبارتند از:

1 ) مسجد میانده( مسجد جامع ابیانه)

در محله میان ده، نزدیک آب انبار و زیارتگاه روستا یکی از قدیمی ترین بناهای ابیانه مسجدی با دو شبستان، دیوارهای خشتی و گلی، سقفی کوتاه، محرابی چوبی متعلق به سال 477 ه.ق که نقوش گل و بوته و سوره مبارکه ” یس ” با خط کوفی بر روی آن حک شده و منبری مربوط به عصر #سلجوقیان ، مزین به کتیبه های خط کوفی و نقش گل وبوته و گل هشت پر، قرار دارد.

مسجد ابیانه

2 ) مسجد پرزله

در شرق مسجد جامع در ” محله پرزله ” مسجدی متعلق به دوره #ایلخانیان قرار دارد درب ورودی مسجد که تاریخ 701هجری قمری برروی آن حک شده، قدیمی ترین درب موجود در ابیانه است. فضای داخل مسجد به علت معماری خاص آن ، بسیار دلنشین و آرامبخش است و نسیم خنکی که همیشه در آن جریان دارد، دل و جان مهمان وارد شده به مسجد را تازه و آرام می کند.

مسجد ابیانه

3 ) مسجد حاجتگاه

در غرب روستای ابیانه در کنار تخته سنگی در دل کوه، مسجدی قرار دارد که داستانهای بسیار جالبی اهالی در مورد ساخت آن توصیف می کنند. درب مسجد احتمالا در سال 953 در زمان سلطنت “شاه طهماسب صفوی” ساخته شده است.

مسجد ابیانه

4 ) آتشکده ابیانه

#آتشکده ابیانه قدیمی ترین اثر تاریخی روستا، در مسیر کوچه اصلی ابیانه می باشد که بر خلاف اسلوب ساختمانی محل از پایه تا پوشش سقف با طاق ضربی و با سنگ و گچ ساخته شده است و بسیاری آن را یک معبد زردتشتی می دانند.

آتشکده ابیانه

 زیارتگاه های ابیانه

در این روستا دو زیارتگاه وجود دارد  به نامهای شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی و زیارتگاه هینزا.

 5 ) مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی

زیارتگاهی در محله هرده در شرق روستا منسوب به فرزندان امام موسی بن جعفر. گنبد زیارتگاه هشت ضلعی و به رنگ فیروزه ای است.

6 ) زیارتگاه هینزا

زیارتگاه بی بی زبیده خاتون، دختر موسی بن جعفر در میانه صخرهای دره باریکی درجنوب شرقی ابیانه قرار دارد . در مورد این زیارتگاه می گویند که فزند امام موسی بن جعفر در یک موقعیت اضطراری چند روزی را در این مکان اسکان داشته و بعد از آن به روستا ی هنجن می رود و در همان جا هم از دنیا می رود .

عده ای هم این زیارتگاه را تعریف شده ی نام میترا می دانند و آن را محلی برای ستایش میترا بر می شمرند ، چرا که طبق اعتقادات ، این مکان همیشه در کنار آبی روان بنا می شده است ، درست مثل زیلرتگاه هینزا.

زیارتگاه روستای ابیانه
زیارتگاه روستای ابیانه
زیارتگاه روستای ابیانه
زیارتگاه روستای ابیانه

7 ) قلعه های ابیانه

بر بلندای روستا آثاری از باقی مانده سه قلعه دفاعی دیده می شود.

قلعه ای که در جنوب غربی روستا و برای اهالی محله بالا و یوسمون بوده fi نام تخت هامان. ساخت قلعه مربوط به حدود دویست سال پیش است.

در شمال غربی روستا بقایای قلعه ای متعلق به اهالی محله پل قرار دارد به نام پاله.

اهالی محله هرده نیز قلعه ای به نام هرده داشته اند که در شمال شرقی ابیانه می باشد.

قلعه ابیانه
قلعه ابیانه
قلعه ابیانه
قلعه ابیانه

8 ) قبرستان روستای ابیانه

معمولا در هر شهر و روستا محلی را برای خفتگان در خاک درنظر میگیرند؛ در ابیانه نیز پیش از رسیدن به روستا، قبرستان هایی با سنگ هایی فلش مانند ایستاده بر قبر می بینیم. روی قبر را با سنگ پوشانده اند و بالای سر قبر سنگی مثلث شکل که مشخصات متوفی را بر آن حک کرده اند. اگر بر روی سنگ تصویر حک شده ی یک شانه را دیدید ، بدانید که مزار یک بانوست. 

البته قبرستان های امروزی ابیانه ، شبیه دیگر قبرستان هاست و نشانی از این سنگ های رازآلود نیست.

قبرستان
photo by Majid Barzegar

9 ) و مکان های دیدنی دیگر…

از مکان های دیدنی دیگری که در این سفر می توان به آن اشاره کرد غاری با قندیل های آهکی به نام “پری هُل” است که در گذشته پناهگاه چوپانان و گوسفندانشان بوده، برای بازدید ازین غار باید به پشت کوه های جنوبی مشرف به ابیانه رفت.

و دیگر خانه ی  نایب حسین کاشی و غلام نادرشاه می باشد.

روستای ابیانه
photo by Nick Potter
روستای ابیانه

اقامت در ابیانه

اگر قصد چند روز ماندن در این روستا و لذت بردن از زیبایی های فوق العاده آن رادارید، می توانید یکی از این هتل های ، هتل ابیانه یا اقامتگاه ویونا و یا اقامتگاه سنتی هارپاک را برای اسکان چند روزه خود انتخاب کنید.

هتل ابیانه

در سال 1386 هتلی با استاندارهای جهانی با 2500 متر مربع زیربنا و در 4 طبقه با تعداد 35 در ابیانه افتتاح شد. در ساخت آن به معماری و استفاده از مصالح بومی توجه شده است. این مجموعه شامل رستوران سنتی ، لابی، کافی شاپ و فروشگاه #صنایع دستی می باشد.

هزینه یک شب اقامت در این هتل در اتاقی دو تخته 194 هزار تومان می باشد. ( این هزینه ممکن است تا به امروز تغییر کرده باشد ).

آدرس: ابتدای روستای ابیانه. هتل ابیانه

تلفن: 03154282228

هتل ابیانه
هتل ابیانه

هتل ویونا

هتل ویونا، هتلی به سبک معماری سنتی ابیانه و به صورت پلکانی در 5 طبقه و دارای 30 اتاق و سوییت می باشد. امکانات این هتل شامل رستوران غذاهای سنتی، فروشگاه صنایع دستی، پارکینگ، فضای بازی کودکان، سرویس بهداشتی عمومی ، فضای سبز و… است.

هزینه اقامت یک شب در اتاق دو تخته 155 تومان می باشد. ( این هزینه ممکن است تا به امروز تغییر کرده باشد ).

آدرس: روستای تاریخی ابیانه ، محله پایین

تلفن: 03154282824

هتل ویونا
هتل ویونا

هتل هارپاک

در نزدیکی آتشکده ابیانه بنایی قدیمی متعلق به عصر #ایلخانی با طاهاقهای چوبی و ضربی دوره مغول که امروز به اقامتگاه تبدیل شده است. و دارای 4 اتاق مجهز به تلویزیون، اینرنت، پیجر، یخچال، پنکه دیواری، بخاری دیواری، سرویس بهداشتی اختصاصی، تشکهای طبی و… می باشد.

هزینه اقامت در این اقامتگاه برای اتاق دوتخته 75 هزار تومان می باشد. ( این هزینه ممکن است تا به امروز تغییر کرده باشد ).

آدرس: روستای ابیانه. جنب آتشکده. روبه روی کافی شاپ هارپاک.

تلفن: 4362778 – 0362

هتل هارپاک
هتل هارپاک

رستوران و کافی شاپ های هتل ویونا و هتل ابیانه

رستوران هتل ویونا با ظرفیت 300نفر ، با غذاهای سنتی و اصیل ایرانی از مسافران پذیرایی می کند.

رستوران سنتی و کافی شاپ هتل ابیانه با ظرفیت 160 نفر و با طرحی متفاوت و سنتی با منظره روستای زیبای ابیانه در همه فصول پذیرای گردشگران می باشد.

رستوران هتل ویونا

آب و هوا و شرایط اقلیمی ابیانه

روستای ابیانه در دره ای معتدل و خشک در 40 کلیومتری شمال غرب نطنز ، و 20 کیلومتری غرب جاده آسفالته نطنز و #کاشان و 80 کیلومتری جنوب غرب کاشان قرار دارد. رودخانه برز رود از جنوب آبادی می گذرد.

اقلیم روستای ابیانه ترکیبی از آب و هوایی مدیترانه ای است. در فصل زمستان بارش برف منطقه را سفید پوش کرده و این برف تا فصل بهار بر دامنه کوهها باقی می ماند. در تابستان بارشی اتفاق نمی افتد و آب و هوای آن خشک است.

پوشش گیاهی

خاکشیر و کتیرا و درختچه های زرشک از گیاهان ستنی در این منطقه است. در اطراف روستا اسپند می روید که زنان روستا از آن آویزهای تزیینی برای چشم زخم درست می کنند.

روستای ابیانه
روستای ابیانه
photo by MV

نگاهی گذرا به پیشینه ومعماری روستا

پیشینه آثار و بناهای تاریخی آن به دوره های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجاری می رسد. می گویند در روزگار صفویان، بزرگان، نطنز را برای ییلاق می پسندیدن اما بسیاری از همراهان ابیانه را ترجیح داده وییلاق را در این روستا به سر می بردند.

خانه هایی به سبک معماری صفویه از خاک رس قرمز، سنگ و آجر و خشت و پنجره های از چوب گردو، با ایوانهای چوبی بیرون زده از بنا و بر دامنه پرشیب شمال رودخانه برزرود ساخته شده اند. خانه هایی که اندک مورد بازسازی قرار گرفته اند.

معماری آنها به گونه ای است که پشت بام خانه های پایین دست، حیاط خانه های بالا ست  و درنگاه اول روستایی چند طبقه به نظر می رسد. اهالی روستا برای خود نبار غار مانندی در تپه های نزدیک روستا ساخته اند و دام ها و آذوقه های زمستانی و … در آنجا نگهداری می کنند چرا که داخل روستا به دلیل شیب زیاد فضای کافی برای ساخت مکانهای مورد نیاز آنها را ندارد.

 ابیانه در گذشته، بیدستان بوده که در زبان محلی ویونا ( Viuna ) گفته می شود: وی ( Vi ) به معنای بید و ویانه( Viyane ) به‌معنای بیدستان. 

روستای ابیانه
photo by Oleg Bazhenov

مستند زیبای روستای تاریخی ابیانه را از دست ندهید…

در حال بارگذاری ویدئو ...

دسترسی به ابیانه 

برای رفتن به روستای زیبای ابیانه بهترین وسیله، ماشین شخصی و یا تورهای ابیانه است. باید از جاده کاشان به اصفهان و یا جاده کاشان به نطنز به ابیانه رفت. از  مسیر کاشان به نطنز، 20 تا 22 کیلومتر مقصد را نزدیکتر است. تابلوهای راهنمایی کنار جاده مسیر را نشان می دهند. بعد از وارد شدن به جاده فرعی از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برزه و طره عبور کره و در انتهای این جاده زیبا، روستای ابیانه واقع شده است.

داخل روستا هیچ وسیله نقلیه ای تردد نمی کند و باید در ورودی روستا ماشین خود را پارک و پای پیاده از طبیعت و معماری خاص روستا لذت ببرید.

روستای ابیانه
روستای ابیانه
روستای ابیانه

بهترین زمان برای سفربه ابیانه

برای رفتن به ابیانه هر فصلی جاذبه و زیبایی های خاص خود را دارد، اما اردیبهشت ماه به خاطر گلابگیری کاشان بسیار پربازدید است. به یاد داشته باشید که در ایام نوروز ابیانه بسیار شلوغ است و بهتر آن است که در زمانی غیر از نوروز میهمان این روستا باشید.

پاییز ابیانه
photo by hadi takhayori
پاییز ابیانه
photo by Mahan Bastani Parizi
بهار ابیانه
photo by Majid Barzegar

توصیه های دوستانه کارناوال

در این #سفر دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. اهالی روستا دوست ندارند از آنها بی اجازه عکس گرفته شود به افکار و عقایدشان احترام بگذارید. بعضی از اهالی برای گذران امور زندگی اقدام به فروش صنایع دستی و لواشک و قیسی و دیگر محصولاتشان کرده اند، سعی کنید حتما از آنها خریدی هرچند اندک داشته باشید.

این روستا تنها یک نانوایی دارد، اگر در زمان های شلوغ و پربازدید به ابیانه می روید، قبل از رسیدن به روستا، نان تهیه کنید.

برخی از اهالی خوش ذوق، لباس های محلی ابیانه را برای عکاسی کرایه می دهند، حتما یکبار پوشیدن چارقدی گل گلی و یا شلوار گشاد مردانه و گیوه و… را تجربه کنید.

اهالی روستا، محیط را بسیار تمیز و زیبا نگه داشته اند و از گردشگران انتظار دارند نظافت و بهداشت را در داخل و اطراف روستا رعایت کنند.

روستای ابیانه
روستای ابیانه
photo by Sadra Haji Ali Afzali
روستای ابیانه
photo by Afsaneh Rezaei
روستای ابیانه
photo by Mahsa Attaran

سخن کارناوال

حتما برای شما هم این سفر بسیار جذاب و به یادماندنی بوده، خاطرات این سفر را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان