شهر پترا ; از عجایب تاریخ جهان

نکته : قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که این مطلب تنها اشاره ی کوچک و کوتاهی به شهر باستانی و پر رمز و راز پترا است. کارناوال مطلب مفصل تری را راجع به تمام ابعاد و داستان ها و رموز این شهر تهیه کرده است که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید: 

نکته : قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که این مطلب تنها اشاره ی کوچک و کوتاهی به شهر باستانی و پر رمز و راز پترا است. کارناوال مطلب مفصل تری را راجع به تمام ابعاد و داستان ها و رموز این شهر تهیه کرده است که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید: 

پترا ؛ شهر باستانی رز قرمز

سفری خواهیم داشت به شهری #تاریخی به نام #پترا در کشور اردن . این شهر پایتخت حکومت مردمانی باستانی به نام نبطی ها بوده است و زمانی شکوه و عظمتتش زبان زد بوده است . پترا در سایت های معتبر توریستی جز 100 مکان برتر برای بازدید قرار گرفته است .

تا سال 1812 این مکان باستانی در جهان عرب ناشناخته بوده و کشف آن و شناخت بیشترش روز به روز افراد بیشتری را مجذوب خود کرده است . 

همراه کارناوال باشید . 

پترا

نگاهی به پترا 

 حکومتی که وارث این شهر ، پترا بوده است نبطیان بودند که در قسمت های شمالی شبه جزیره ی عربستان فرمانروایی می کردند . می توان این حکومت را نزدیک ترین قدرت به دولت های اعراب حجاز نامید . مردمان این شهر عرب زبان بوده اند و نام های آن ها عربی . مانند حارثه ، مغیره ، عدی ، سعد ، معن … .

پترا در فاصله ی 262 کیلومتری امان ، پایتخت کشور اردن واقع شده و این شهر تاریخی در سال 2007 به عنوان عجایب هفت گانه جدید شناخته شده است . این مکان بیشترین بازدید توسط توریست ها را به خود اختصاص داده است .

پترا شهری است که در کوه و به واسطه ی تراش صخره ها بوجود آمده است . صخره های این منطقه سرخ رنگ و آتشین هستند و به همین دلیل نام این شهر را پترا گذاردند و در معنی واژه در زبان یونانی یعنی صخره . نام قدیمی این شهر و قبل از حکومت رومی ها سلع بوده است .

تحقیقات باستان شناسان و مورخان مشخص کرده است که نبطیها توانایی کنترل آب را داشته اند و برای مقابله با سیلاب و مهار فشار آب سد هایی می ساختند و همین طور از این آب ها استفاده ی بهینه نیز می کردند .

پترا
پترا
پترا
پترا

حکومت نبطی ها 

کشور و وسعت قلمرو نبطی ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین امروزی آغاز می شد و تا صحرای شام در شرق ادامه داشت . شهر پترا حلقه ی اتصال میان #تمدن های بین النهرین ، سرزمین شام و شبه جزیره ی عربستان و مصر بوده است . به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر از لحاظ اقتصادی رونق فراوانی داشته و اکثر کاروان ها از این شهر عبور می کردند .

نبطی ها در شکل گیری دبیره یا همان خط عربی نقش پر رنگی داشته اند . 

پترا

پایان برای حکومت نبطی ها

در سال 105 میلادی رومیان به پترا حمله کردند . پترا محاصره شد ، آب بر روی مردمان شهر پترا بسته شد و بعد از گذشت چند روز شهر را فتح کردند . بعد از فتح رومیان تغییرات زیادی را در شهر اعمال کردند . از نوع پوشش مردم گرفته تا زبان و فرهنگ آن ها .

بعد از گذشت سال ها بعد از تصرف شهر به دست رومیان مردم شهر پترا هنوز #فرهنگ و تاریخ خودشان را از یاد نبرده بودند و پایبند به اصول فرهنگی گذشتگان بودند . 

پترا

رومیان هم پترا را از دست دادند …

سال 636 میلادی اعراب توانستند پترا را از رومی ها بگیرند تا بتوانند بر آن حکومت کنند . مردم شهر در این جنگ ها آسیب فراوان دیدند و بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را از دست دادند . به گفته ی مورخان این جنگ ها بسیار ویرانگر و خونین بوده اند . 

بعد از شکست رومی ها مردم پترا توجه بیشتری نسبت به کشاورزی داشتند و بعد از گذشت چندین سال شغل اکثر مردم کشاورزی بود و بسیاری از محصولاتشان را به سرزمین های دیگر صادر می کردند . بارش باران در این منطقه زیاد نبوده ولی مردم شهر به خوبی در گذر زمان آموخته بودند تا از آب های جاری رودخانه های اطراف چگونه استفاده کنند و آب ها را به زمین های کشاورزی هدایت می کردند .

سیستم آب رسانی جالب که امروزه باعث شده محققان متحیر شوند . 

پترا

پترا برای همیشه تنها می ماند …

بلایای طبیعی بسیاری از تمدن ها و شهر های بزرگ را نابود کرده و باعث شده در دل تاریخ مدفون شوند . پترا هم در دل تاریخ مدفون شد . در سال های 746 و 748 میلادی زلزله های شدیدی به وقوع پیوست . بسیاری کشته شدند و زیر آوار ماندند و خانه هایشان خراب شد . 

مردم شهر چاره ای جز ترک پترا نداشتند و برای همیشه از آن جا رفتند و در سرزمین های اطراف به زندگی خود ادامه دادند . پترا تنها مانند ، به همراه سیلی از خاطرات که بر صخره هایش چنگ می انداختند و دل تنگ بودند . 

امروزه پترا پا برجاست و خاطرات را در خود جای داده . 

پترا

آغازی دوباره ، پترا زنده می شود …

اوایل قرن 19 میلادی ، سال 1812 ، لودویک بورکهارت که یک مسافر سوئیسی بود عازم مکه شد تا از تمدن اسلام و زیبایی های معماری اش لذت ببرد و با فرهنگ مسلمانان بیشتر آشنا شود . او با نام مستعار شیخ ابراهیم پا به سرزمین اعراب گذاشت . 

زمانی که در سرزمین ها در حال گشت و گذار بود نظرش به شهر پترا که در دل کوه آرامیده بود جلب شد و در وصف این شهر این گونه نوشت : 

در میان صحرایی بی حفاظ که هیچ مسافری بدان پای نمی گذارد ، در اعماق وادی موسی یکی از شگفت انگیزترین آثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد .

بعد از پایان سفر او بسیاری کتاب های جهانگردی او را خواندند و با نام پترا آشنا شدند . بعد از لودویک بسیاری به دنبال این شهر آمدند تا آن را از نزدیک ببینند . سال 1893 ، نقاشی به نام دیوید رابرتز به پترا سفر کرد و ان را در نهایت زیبایی به قاب نقاشی آورد .

این گونه شد که پترا جانی دوباره گرفت و تبدیل به یکی از پر بازدید ترین مکان های کشور اردن شد .

نقاشی از پترا
پترا
پترا

خطر نابودی در کمین پترا …

این شهر باستانی در خطر نابودی و از بین رفتن به صورت کامل است . طوفان های شن ، باران های فصلی و بالا رفتن غلظت نمک و تاثیر آن ها بر روی سنگ ها باعث شده تا پترا بسیار آسیب پذیر شود . 

تلاش های زیادی برای نجات شهر از نابودی کامل صورت گرفته و سازمان های جهانی در تکاپو هستند تا وضعیت را رو به بهبودی پیش ببرند . بازدید کنندگان خود از عوامل تخریب هستند و بی توجهی آن ها نسبت به این مکان خرابی های زیادی را بوجود می آورد . ولی کنترل مردم بسیار دشوار است و کار چندانی نمی شود کرد . باستان شناسان با استفاده از چسب های زد آب و نصب آن ها بر روی دیوار های شهر و صخره ها سعی دارند از نفوذ آب جلوگیری کنند و هنمین طور با تغییر دادن جهت باد و میزان قدرت آن کمی از تخریب شدن پترا و فرسایش بیش از اندازه کاسته اند .

وزارت جهانگردی و دانشگاه یرموک کشور اردن با کنترل کردن و محدود کردن میزان بازدید کنندگان قدم هایی برای حفظ این شهر تاریخی برداشته اند .

پترا
پترا

معماری زیبا ، پترا زیباست …

پترا معماری منحصر بفردی دارد . جنس دیوار ها و تمامی اجزای شهر از سنگ و صخره هایی قرمز رنگ و زیبا هستند . در شهر معابد ، سالن های بزرگ ، استراحتگاه های زیادی دیده می شود که همگی نشان دهنده ی عظمت پترا می باشند .

در ارتفاعات جبل الهارون ، در نزدیکی شهر آرامگاه برادر حضرت موسی ، هارون واقع شده است .

آمفی تئاتری به سبک معماری رومی در قسمتی از شهر ساخته شده که گنجایشی برابر 3 هزار نفر دارد .

پترا
پترا
پترا
پترا
پترا
پترا

پترا ، مکانی جذاب برای توریست ها

این شهر باستانی امروزه هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به اردن می کشد و گردشگران را به سفری تاریخی می برد . محققان و مورخان به پترا می آیند و تحقیق می کنند و هر دفعه به حقایق جالبی دست پیدا می کنند . 

پترا یکی از عجایب هفت گانه ی دوران جدید شناخته شده و روز به روز به محبوبیتش افزوده می شود . 

پترا
پترا

به پترا سفر کنید …

اگر می خواهید از این شهر باستانی و زیبا دیدن کنید ابتدا به کشور اردن سفر کنید . از شهر وادی موسی تا شهر باستانی پترا مسافتی چند ساعته پیش رویتان است . 

هنگامی که به شهر می رسید تور هایی را باید خریداری کنید و قیمت آن ها از 150$ آغاز می شود .

پترا
پترا
پترا

فیلمی از پترا

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن کارناوال

نظر شما درباره ی این شهر تاریخی چیست ؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر