سلامتی و ایمنی قبل از سفر پیاده روی اربعین حسینی

در مسیر پیاده روی اربعین حسینی به علت بعد مسافت پیاده راه رفتن نکات ایمنی و حفظ سلامتی را باید رعایت نمود. در اینجا به نکاتی در ابن باره اشاره می کنیم.

در مسیر پیاده روی اربعین حسینی به علت بعد مسافت پیاده راه رفتن نکات ایمنی و حفظ سلامتی را باید رعایت نمود. در اینجا به نکاتی در ابن باره اشاره می کنیم.

نکات بهداشتی و پزشکی اربعینی

نکات مهم بهداشتی و غذایی برای آن دسته از زائرینی که قصد شرکت در کاروان پیاده روی اربعین را دارند. نکاتی که به منظور حفظ سلامتی تان باید قبل، حین و بعد از سفر انجام دهید.

قبل سفر

-استفاده از حنا در کف پا

-زدایش موها و جلوگیری از سوختن پاها و زیر بغل

-نرمش و پیاده روی به مدت یک ساعت روزانه یک هفته قبل از سفر

-استفاده از شیر یک لیوان + 3 ق.چ فلفل سیاه+ عسل جهت پیشگیری از سرماخوردگی

طی سفر

-همراه داشتن ماسک تنفسی، چفیه و عینک آفتابی

-بستن و گرم نگه داشتن سر

-پوشیدن جوراب و استفاده از مچ بند

-بعد از هر یک کیلومتر پیاده روی پاها را در آب سرد گذاشته و ماساژ دهید

-خوردن روزانه یک عدد سیب

-ماساژ با روغن گل بنفشه در زمان استراحت روی پنجه انگشتان پا جهت رفع خستگی

-همراه داشتن برگه آلوئه را جهت سوختگی آفتاب و غیره

-هنگام استراحت و تجدید وضو پاها و کشاله ران را شستشو دهید.

-نوشیدن شیر همراه خرما

-استفاده از پودر ضد التهاب پوست در طی سفر

-همراه داشتن پودر ضد سرفه

بستن کمر با شال

-حذف پنیر به عنوان صبحانه بدلیل افزایش اسیداوریک در زمان پیاده روی که سبب درد در ناحیه مچ و انگشت شصت می شود.

-ناهار غذای فشرده (حجم کم با قدرت زیاد)

-خوردن 21 عدد مویز زمان نماز صبح

-در موقع تب کردن استفاده از سیب و نخوردن غذا و استفاده از قطره نازیل 7 قطره زیر زبان یا خوردن 7 تا 21 عدد سیاه دانه

-دادن یک عدد اسانس نعنا و قطره نازیل و استفاده در زمان سرما خوردگی و سر درد و سرد شدن بدن

-رعایت بروشور آداب غذا خوردن (نمک اول غذا، بین غذا آب نخوردن، آخر غذا سرکه یا نمک و …)

-استفاده از چوب دستی یا عصا

بعد از سفر

-نوشیدن مسهل بعد از سفر جهت پاکسازی و دفع اخلاط مانده در گوارش و سایر اندامها به مدت یک هفته

-ماساژ با روغن سیاه دانه و بادام تلخ به پاها به جهت تقویت عضلات و جلوگیری از گرفتگی آنها

-بالا نگه داشتن پا در زمان خواب به مدت یک هفته

میوه و غذاهای قبل، حین و بعد از سفر

-همراه داشتن 4 میوه ملین طی سفر طبق دستور امام صادق(ع): مویز- خرما- انجیر- عناب/ بادام 7 الی 14 عدد

-صبحانه: حذف پنیر

-خوردن ارده شیره انگور، اردو عسل، کره و عسل، خامه و عسل جهت صبحانه

-ناهار غذای فشرده (حجم کم با قدرت زیاد)

-شام: پخته شده کدو چغندر شلغم، کل جوش، خوراک عدس و گلپر، سیب زمینی آبپز و آویشن، اشکنه شنبلیله

جهت نوشیدن:

شربت سکنجبین، جلاب، سرکه شیره،شربت آبلیمو ترش، شربت عناب، شربت لیمو عمانی، شربت آویشن و نعنا، عرقیجات: آویشن، نعنا، کاسنی.

 

گرمازدگی و درمان گرمازدگی

گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر و فرد را به فاز سنکوپ گرما می کشاند.

برای جلو گیری از گرما زدگی باید از پوشیدن لباسهای ضخیم و غیر قابل نفوذ در گرما که مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود، خودداری کرد،

هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر کافی مایعات بنوشید،هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر کافی مایعات بنوشید فعالیت بدنی خود را در مناطق یا ماه های بسیار گرم به تدریج طی 3 تا 4 هفته بمنظور عادت کردن بدن به گرما، افزایش دهید، در روزهای بسیار گرم مرتب آب بنوشید و صبر نکنید تا تشنه شوید وسپس آب بنوشید، اگر تعرق زیاد با ادرار کم شد، مقدار مصرف آب را با ید افزایش داد.

1- وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی حرکت، آب زیادی بنوشید.

قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، آب بنوشید (یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید) و هنگام نوشیدن آب بیشتر از آن حدّی که فکر می کنید نیاز به آب دارید، آب و مایعات بنوشید، مخصوصاً وقتی که خیلی عرق کرده اید.

2- موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در یک جای خنک استراحت کنید.

3- قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم عادت کنید. سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

4- از مصرف داروهای آمفتامین، آنتی هیستامین، ضدافسردگی ها و سایر داروهایی که روی اعمال حیاتی بدن شما تاثیر می گذارند، خودداری کنید.

5- کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

6- در موقع حرکت روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند. سر شما نسبت به گرما حساس است.

7- در هوای گرم لباس های گشاد، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس کتان از همه بهتر است، زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

8- باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

9- ادم (آماس) ناشی از گرما و عرق سوز شدن نشان می دهند که بدن شما تحت استرس ناشی از گرماست.در حالت ادم ناشی از گرما، رگ های خونی بدن گشاد شده و باعث می شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند.

ممکن است ابتدا با احساس تنگ شدن انگشتر یا کفش ها متوجه این تورم شوید. در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می شوند و شما احساس خارش می کنید که معمولاً زیر لباس است.

10-اگر لباس شما خیلی کلفت و گرم باشد ممکن است این حالت رخ دهد.ادم و عرق سوز شدن خطرناک و مضر نیستند، ولی نشان می دهند که باید برای پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی، دمای بدنتان را کاهش دهید.

11 – از آب و هوایی که باعث بروز بیماری های ناشی از گرما می شود یعنی دمای 32 درجه سانتی گراد و بیشتر و رطوبت نسبی بالا شناخت داشته باشید.

12- به میزان کافی بخوابید و میوه ها و سبزی های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدن تان خودش را با گرما تطبیق دهد.

13- بدن خود را خنک نگه دارید. اگر می توانید جلوی آفتاب نروید، در سایه راه بروید یا از یک سایبان مثل چتر استفاده کنید، کرم ضدآفتاب بزنید، کلاه لبه دار روی سرتان بگذارید، عینک آفتابی بزنید و لباس های نخی و نازک و گشاد با رنگ روشن بپوشید. سعی کنید فعالیت ها و کارهای بیرون خود را در اوقات خنک تر روز انجام دهید.

14- فعالیت بدنی کمتری در گرما انجام دهید، مخصوصاً اگر باعث می شود عرق زیادی کنید.

اگر قطرات عرق از سر و صورت و بدن شما می چکید، نشان می دهد عرق شما به مقدار کافی از سطح پوست شما تبخیر نمی شود تا آن را خنک نگه دارد.

15- اگر ناچار هستید در گرمای روز فعالیت کنید، اجازه دهید بدنتان با این شرایط کنار بیاید، به این صورت که یک ساعت در هوای گرم کار کنید یا هر 10 روز یک بار این عمل را انجام دهید. به تدریج مدت فعالیت در هوای گرم را افزایش دهید تا بدنتان با گرما تطابق یاید.

تذکرات:

1- تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست. به توصیه ی شماره 6 عمل کنید و توجه داشته باشید که ادرار کم و پُررنگ نشان می دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز دارید.

2- کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های پوستی و غدد از گروه های مستعد برای ابتلا به بیماری های ناشی از گرما هستند.

3- اگر شخصی نشانه های گرمازدگی را بروز داد (مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حدّ) فورا او را به یک مکان خنک ببرید.

اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس شد، او را هر چه سریع تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید. گرما زدگی شدید، می توند فرد را بکشد.

4- اطلاعات فوق نمی تواند جایگزین توصیه ها یا درمان پزشکی شود.

چطور تاول پا را بهبود دهیم؟

آیا روی پایتان تاول زده است؟ تاول پوستی در بهترین حالت درد دارد و در بدترین حالت باعث ناتوانی در راه رفتن می شود. اگر دچار تاول پا شده اید، به مراحل درمانی زیر عمل کنید.

روش اول- درمان نقاط گرم پا قبل از تاول زدن

1- تاول ها را بشناسید

معمولا وقتی پوست پا در معرض ساییدگی، گرما، آلودگی و رطوبت قرار می گیرد، تاول می زند. این عوامل در ورزش هایی مثل هاکی، فوتبال و اسکیت وجود دارند، خصوصاً اگر، کفش و جوراب نامناسبی هم پوشیده باشید.

با پوشیدن کفش نو برای مدت زمان طولانی و بدون اینکه آن را برای مدتی از پایتان در آورید، تاول پوست پا به طور مکرر بروز می کند، زیرا کفش نو سفت و سخت است و با پوست نرم و نازک شما مطابقتی ندارد.

2- این کارها را برای پیشگیری از تاول ها انجام دهید

*کفشی را که با آن نمی توانید راحت راه بروید، نپوشید، زیرا باعث تاول می شود مثل کفش تنگ یا خشک.

*اگر می توانید بعد از پوشیدن کفش نو، مدتی آن را از پایتان در آورید، زیرا مدتی وقت می برد که کفش های نو با شکل پای شما جور شوند، یعنی کفش نو را مدت طولانی و پشت سر هم نپوشید.

*پایتان را از کفش و جوراب در آورید و اجازه دهید خنک و خشک شود.

* اگر می خواهید با کفش تان راه بروید، روی قسمتی را که در معرض زدن تاول است، با نوار چسب مخصوص پوست و یا بانداژ بپوشانید تا گرما و سایش آن قسمت کم شود.

روش دوم- درمان تاول پا

1- اطراف و روی محل تاول را با آب گرم و صابون بشویید. سپس پماد آنتی بیوتیک بمالید.

2- تاول را بترکانید یا نه؟ اگر می خواهید تاول خودش خوب شود نباید به آن دست بزنید، ولی اگر می خواهید مایع داخل آن خارج شود، می توان آن را بترکانید.

پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این پوست از تاول محافظت می کند

اگر موقع راه رفتن دردی نداشتید، می توانید اجازه دهید تاول خودش بهبود پیدا کند. اما اگر خودبخود خوب نشد، با یک سوزن ضدعفونی شده با الکل یا آبجوش و یا سوزن استریل مخصوص سرنگ، آن را بترکانید.

3-برای ترکاندن تاول، سوزن ضد عفونی شده یا استریل را در کنار تاول وارد کنید تا مایع داخل آن بیرون بیاید.

ولی پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این کار باعث باز شدن روی تاول و عفونت آن می شود.

4- محل تاول را ضدعفونی کنید.با یک محلول ضدعفونی کننده مثل بتادین، محل تاول را پاک کنید. این کار کمی سوزش دارد، به خصوص اگر آن را اسپری کنید، اما از عفونی شدن تاول باز جلوگیری می کند.

5- روی محل تاول را بپوشانید. روی تاول ترکانده شده را با گاز استریل و یا چسب زخم بپوشانید.

سعی کنید چیزی که روی زخم تاول می گذارید، چسبنده نباشد تا موقع برداشتن از روی آن، پوست تاول را جدا نکرده و بهبودی آن را مختل نکند.

6- اجازه دهید تا تاول خوب شود. هر چند مدت یک بار چسب و یا بانداژ روی تاول را بردارید تا هوا بخورد و زودتر خوب شود.

7- زخم تاول را بدتر نکنید. اگر می خواهید مجددا ورزشی را که باعث بروز تاول در همان محل قبلی روی پا (مثل پشت پا) می شود را انجام دهید، ابتدا کمی بتادین روی آن بمالید، یک گاز استریل غیر چسبنده روی آن بگذارید و با نوار چسب محکم مثل اکسید روی آن را محکم کنید.

این کار از عفونت تاول جلوگیری می کند، بانداژ آن راحت برداشته می شود و از سایش بیشتر محل تاول پیشگیر می کند.

هرگز از نوار چسب شیشه ای و یا مخصوص اجسام استفاده نکنید. این چسب ها برای پوست بدن مناسب نیستند و باعث آسیب بیشتر تاول می شوند، بلکه باید از نوار چسب های مخصوص پوست استفاده کنید.

8- محل تاول را تمیز نگه دارید. هر روز محل تاول را بررسی کنید و آن را با آب و صابون بشویید و بتادین بزنید تا تمیز و ضدعفونی شود.

توصیه ها

1- استفاده از گیاه آلوئه ورا نیز راه موثری برای درمان تاول است. کمی آلوئه ورا روی محل تاول بمالید.

2-روغن درخت چای نیز برای درمان سریع تاول پا مفید است.

3-از وسایل و مواد آلوده برای بهبودی تاول استفاده نکنید، زیرا باعث عفونت آن می شوند.

4-پوست روی تاول را جدا نکنید، زیرا این پوست از تاول محافظت می کند. اگر هم باید این پوست را بردارید، با یک قیچی استریل آن را جدا کنید و هرگز آن را با دستتان نکنید. این کار، وضعیت تاول را بدتر می کند.

هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید

5-سعی کنید وقتی پایتان تاول زده، با کفش راه نروید و ورزش نکنید. وقتی تاول پایتان کاملا خوب شد، مجددا ورزش را شروع کنید.

هشدارها

1-هرگز از شعله آتش برای ضدعفونی کردن سوزنی که می خواهید با آن تاول را بترکانید، استفاده نکنید. آتش، فلز سوزن (یا قیچی) را اکسید می کند و ذرات سیاه و دوده روی آن بر جای می گذارد که باعث عفونت تاول می شوند.

2-زخم تاول را مرتبا بشویید تا عفونت نکند.

3-اگر مقدار زیادی چرک از تاول بیرون آمد که بوی بدی می داد، احتمالا نشان می دهد که عفونت کرده است. پس نزد پزشک بروید.

4-اگر تاول پا خونی بود، نشان می دهد آسیب جدی است و برخی مویرگ های خونی پا را پاره کرده است. توجه داشته باشید که ترکاندن این نوع تاول، اغلب باعث عفونت آن می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان