خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

تمام سال که مشتری نداشته باشی و کسی به نمایشگاهت مراجعه نکند، لااقل به شب عید امیدوار هستی و دلت به مشتریانی خوش است که می خواهند برای ماشین دار شدن در ایام عید نوروز، روزهای آخر سال به سراغ شما بیایند. اما یکی، دو سالی است که گویا ورق برگشته. آن طور که «نمایشگاه داران» می گویند بازار اصلا بر وفق مرادشان نیست.

روزنامه تماشاگران امروز - نیما محسنی: تمام سال که مشتری نداشته باشی و کسی به  نمایشگاهت مراجعه نکند، لااقل به شب عید امیدوار هستی و دلت به مشتریانی خوش است که می خواهند برای ماشین دار شدن در ایام عید نوروز، روزهای آخر سال به سراغ شما بیایند. اما یکی، دو سالی است که گویا ورق برگشته. آن طور که «نمایشگاه داران» می گویند بازار اصلا بر وفق مرادشان نیست.
 
می گویند هر دو، سه روز یک بار شاید خودرویی بفروشند. همه شان می نالند و توصیه می کنند اگر موقع انتخاب روی موقعیت بازار دست دوم ها هم وسواس داشته باشید، بهتر است فقط سراغ خودروهای 20 تا 40 میلیونی ایرانی و 100 تا 150 میلیونی خارجی بروید. در این صورت وقتی این خودروها را خریدید، می توانید به فروش شان در بازار دست دوم ها امیدوار باشید.

فعالان این بازار به شدت مصرف کنندگان را از خرید خودروهای چینی نهی می کنند؛ خودروهایی که صاحب اول و آخر آنها، خودتان هستید. اما اگر می خواهید بدانید بازار خودروهای دست دوم در یکی دو هفته باقی مانده تا عید نوروز چه وضعیتی دارد، باید این گزارش را بخوانید:
 
خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

دو روایت از خراب بودن بازار خودرو در شب سال نو

لازم به یادآوری نیست که بازار خودرو در خواب است. بازار  چند سال است که حرکت نکرده، اما وقتی شب عید می شود به نظر می رسد که بازار کمی حرکت کند. چون در روزهای آخر سال، تقاضای مردم برای خرید خودرو بالا می رود. این رسم و روش هر سال است. با فعالان بازار خودرو که صحبت می کنیم اغلب می گویند این رسم شکسته است. دیگر آخر سال ها روزهای رونق بازار نیست.
 
یک نفر از کارکنان شرکت خرید و فروش خودرو در خیابان مطهری که به راسته نمایشگاه های ماشین مشهور شده است، به ما می گوید بازار به شدت خراب است. خانم فروشنده که کار ثبت سفارش را انجام می دهد می گوید: «قبلا و در ماه های قبل، هر روز دو، سه خودرو می فروختیم، فرقی هم نمی کرد شرایطی باشد یا اعتباری و نقدی. اما حالا که چند روز مانده به عید نوروز و انتظار داشتیم بازار حرکت کند، هر دو، سه روز یک ماشین می فروشیم.»

یک فروشنده دیگر که در خیابان پاسداران و اطراف میدان اختیاریه نمایشگاه دارد می گوید: «بازار ناامیدکننده است، ماشین ها را هر روز پیش ما می آورند، اما از مشتری خبری نمی شود.» اما یک همکار دیگر آنها در خیابان ابوذر تهران، خراب بودن بازار را منکر می شود. او می گوید: «من در همین بازار، روزی دو، سه ماشین معامله می کنم.» البته او بیشتر در کار خرید و فروش خودروهای ایرانی است.

در این بازار، بیشتر چه خودروهایی معامله می شوند؟

سوال مشترکی را از 15 نمایشگاه دار و دلال ماشین می پرسیم. سوال ما این است که در بازار خرابی که شما می گویید هیچ خودرویی فروخته نمی شود، آیا باز هم می شود امیدی به خرید و فروش داشت و اگر چنین امیدی وجود دارد، چه خودروهایی راحت تر خرید و فروش می شوند؟ از اولین نفری که این سوال را می پرسم، نام چهار ماشین را می برد: «پراید، انواع مدل های کیا و هیوندای، ماکسیما و البته تویوتا.»
 
 خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

یک فروشنده شرکت خرید و فروش ماشین می گوید: «بین محصولات کیاموتورز، خودرو کیا اپتیما خوب فروخته می شود. در گروه هیوندای، تقریبا همه مدل ها خوش فروش اند. اما i20 و 130 فروش خوبی ندارند. دلیل این موضوع هم کیفیت ضعیف تر آنها در مقایسه با قیمت شان است.»

فروشنده دیگری می گوید: «در بین محصولات تویوتا، باید سراغ RAV4 رفت و در بین محصولات گروه هیوندای، سراغ سانتافه و در میان خودروهای کیا هم، اپیتما، سراتو و اسپورتیج بازار خوبی دارند.» او روی اسپورتیج بیشتر تاکید می کند.

یک فروشنده دیگر در جنوب شهر می گوید: «بین خودروهای ایران، 206، L90، پراید و پژو پارس به شدت طرفدار دارند.» او این را هم اضافه می کند: «در مناطق جنوب شهر، بیشتر خودروهای ایرانی طرفدار دارند و خوب خرید و فروش می شوند.» او می گوید: «بیشتر خودروهایی که بین 20 تا 40 میلیون تومان قیمت دارند، خرید و فروش می شوند.»

یک فروشنده دیگر می گوید: «بین ماشین های شاسی بلند، توسان و سانتافه فروش دارد.» همکار او اسم اسپورتیج را هم به این لیست اضافه می کند. او می گوید: «وقتی پرادو 2006 قیمتی حول و حوش 130 میلیون تومان دارد، خریدار هیچ وقت سمت این خودرو نمی رود و سعی می کند دنبال گزینه ای مثل سانتافه، اسپورتیج و توسان باشد.»

یک فعال دیگر این بازار، درباره خودروهایی در بازار که اسم شان کمتر بر سر زبان هاست می گوید: «ماکسیما هنوز هم طالب دارد، اما به قیمت آن بستگی دارد. سوزوکی ویتارا نسبت به ماکسیما خریدار کمتری دارد اما می تواند حس شاسی بلند سوار شدن را به مصرف کننده ها بدهد.»

چینی بخریم یا نخریم؟

فروشندگان خودرو یک صدا می گویند این کار را نکنید. یکی از آنها می گوید همه چیز زیر سر آپشن های زیادی است که در این خودروها نصب شده است. این فروشنده که در خیابان ابوذر تهران نمایشگاه دارد می گوید: «چینی ها برای اینکه بازار را تصاحب کنند، آپشن های زیادی در خودروهای خود می گذارند و به این ترتیب مردم را با این آپشن ها گول می زنند و معایب و ضعف های محصولات خود را می پوشانند. برای همین بازار خودروهای صفر به سمت خودروهای چینی سوق پیدا کرده است.»
 
 خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

یک نمایشگاه دار دیگر در خیابان خرمشهر معتقد است: «کسانی خودروهای چینی می خرند که عاشق شاسی بلند هستند و چون پول شان به شاسی بلندهای کره ای و ژاپنی نمی رسد، برای ظاهرسازی هم که شده به سمت شاسی بلندهای چینی مثل لیفان X60 می روند. آنها در سودای خودرو چینی صفر و مخصوصا از نوع شاسی بلندش، ماشینی را سوار می شوند که یک سال بعد به شدت به خرج می افتد.»

از یک نمایشگاه دار دیگر در خیابان بهشتی می پرسیم اوضاع چینی ها در بازار دست دوم چطور است؟ او هم پاسخ می دهد که به هیچ وجه نباید روی خودروهای چینی در بازار دست دوم حساب کرد. او می گوید تجربه نشان داده صاحبان بیشتر خودروهای چینی برای فروش خودرویشان چند ماه به نمایشگاه رفت و آمد می کنند، حتی ماشین چند هفته در داخل نمایشگاه می خوابد، اما از مشتری خبری نمی شود که نمی شود.
 
یک خانم فروشنده که در نمایندگی یکی از برندهای کره ای کار می کند می گوید: «اگر می بینید که چینی ها فروش خوبی دارند، به خاطر این موضوع است که آنها شرایط فروش خیلی خوبی دارند و فروش اعتباری و اقساطی آنها بدون بهره است. برای همین مردم به خرید آنها ترغیب می شوند.»

نمایشگاه دار دیگری معتقد است اگر خودرو چینی بخری، صاحب اول و آخر آن خودت هستی. یک فروشنده دیگر معتقد است خودروی پارس صفر کیلومتر نسبت به همه خودروهای چینی بهتر است و خیلی از خریداران او هم، چنین نظری دارند.

یک فعال دیگر بازار می گوید: «همان ریویی که سایپا در سال های گذشته تولید می کرد، نسبت به خودروهای چینی خیلی بهتر است و اگر من جای سایپا بودم، به جای تیبا، ریو را دوباره تولید می کردم.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر